حکایت خانه های تاریخی در"قوژد" گناباد

چندین خانه تاریخی قدیمی در روستای "قوژد" گناباد قرار دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، روستای "قوژد" در ۱۰ کیلومتری شمال گناباد واقع شده است، بافت قدیمی این روستا که مجموعه‌ای کامل از بنا‌های تاریخی با معماری بسیار زیبا را در خود جای داده یکی از بافت‌های باقی مانده در گناباد است که هم اکنون روی طرح مطالعاتی آن اقداماتی صورت گرفته است.

 بافت قدیمی روستا که یکی از طرح‌های مهم گردشگری خراسان رضوی محسوب می‌شود، هم اکنون دارای سکنه بوده و به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده که مرمت برخی منازل و بنا‌های شاخص مانند مساجد آن انجام گرفته است.

مشخصات و ویژگی‌های زمین و عوارض طبیعی بستر روستا در شکل‌گیری سیمای کالبدی روستا نقش عمده‌ای ایفا می‌کند که در زمره این ویژگی‌ها شکل پستی‌ها، جنس زمین و موقعیت آن نسبت به عوارض طبیعی مثل رودخانه تاثیرات بارزتری دارد.
 

ثبت ملی خانه‌های تاریخی قوژد گناباد

علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: در چند ماه گذشته با هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعدادی از خانه‌های تاریخی روستای قوژد گناباد ثبت ملی شده است.

او افزود: منزل رمضانی واقع در بافت تاریخی روستای قوژد است که تاریخ ساخت آن به گفته محققان و کارشناسان به اوایل دوره قاجار می‌رسد. از معمار بنا اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما به گفته افراد سالخورده روستا تمامی منازل بافت تاریخی روستای قوژد، معماری از یزد بوده است.
 

بیشتر بخوانید


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: معماران دیگری که از آن‌ها یاد می‌شود استاد ابوالقاسم یزدی، استاد اسدی کاخکی و حسن عالی هستند که در طول سال‌های مختلف در بنا تغییراتی ایجاد کرده‌اند.
 
خانه رمضانی در قوژد گناباد

شناسایی بیان کرد: منزل رمضانی با فاصله کمی از مسجد جامع روستا قرار دارد که با ورود به اولین کوچه از سمت راست دسترسی به آن ممکن می‌شود. باغ منزل رمضانی با طول ۵۳.۱۷ متر و عرض حداکثری ۴۴.۸۲ متر و به وسعت دو هزار متر مربع، از لحاظ طرح و نقشه در زمره منازل با حیاط مرکزی قرار دارد.

او تصریح کرد: نمای بیرونی منزل اندود کاهگل است که دیواره‌های خارجی را ساده و بدون تزئین خاصی قرار داده و سر در ورودی در ضلع شرقی بنا با طاق گهواره‌ای پوشیده شده است؛ درب چوبی دو لته با کوبه‌های جداگانه همچنان بر سردر خانه خودنمایی می‌کند. سر در به وسیله دالانی با دو زاویه ۹۰ درجه و پوشش ضربی به حیاط مرکزی وصل می‌شود؛ در دالان، راه پله‌های دسترسی بام و درب ورودی به اتاق بادگیر قرار داشت که اکنون مسدود شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد تاکید کرد: حیاط مرکزی مستطیل شکل است که در ضلع جنوبی حیاط ایوان قرار گرفته و کف حیاط آجر فرش است.

شناسایی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی روستای قوژد اظهار کرد: منزل فرشادنیا یکی دیگر از منازل ثبت شده واقع در بافت تاریخی روستای قوژد است که تاریخ ساخت آن به گفته محققان و کارشناسان به اوایل دوره قاجار می‌رسد.

او افزود: نمای بیرونی منزل اندود کاهگل است که دیواره‌های خارجی را ساده و بدون تزئین خاصی قرار داده است؛ سر در ورودی در ضلع شمالی بنا با طاق گهواره‌ای پوشیده شده که در دو طرف آن سکو‌ها یا به اصطلاح پیرنشین قرار دارد. سردر به وسیله دالانی با دو زاویه ۹۰ درجه و پوشش ضربی به حیاط مرکزی وصل می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: دسترسی به راه بوم در گذشته از ضلع شمالی بنا بوده که به وسیله یک دالان کوچک از فضای حیاط جدا می شد که اکنون این فضا تخریب شده است. فضای داخلی اتاق‌ها دارای پوشش فیلپوش و طاق عدسی است. این بنا دارای پنج اتاق و یک مطبخ در دالان شمالی است. فضای دسترسی به اتاق‌هایی که پنجره‌ای به حیاط ندارند به وسیله دالان‌های ایجاد شده است.

شناسایی درباره دیگر منازل این روستا بیان کرد: تاریخ ساخت منزل سلیمانی واقع در بافت تاریخی روستای قوژد به گفته محققان و کارشناسان به اوایل دوره قاجار می‌رسد.
 
منزل سلیمانی در قوژد گناباد

او تصریح کرد: منزل سلیمانی با فاصله کمی از اولین میدان روستا قرار دارد که با ورود به اولین کوچه از سمت راست دسترسی به آن را ممکن می‌کند؛ منزل سلیمانی با طول ۲۴.۸۰ متر و عرض حداکثری ۲۰.۱۸ متر و به وسعت ۴۳۶.۷۶ متر مربع، از لحاظ طرح و نقشه در زمره منازل با حیاط مرکزی قرار دارد.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.