ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد/ تقریظ رهبر معظم انقلاب بر منظومه قاسم سلیمانی

هفته گذشته در یک نشست خبری، برنامه‌های بیست و هشتمین دوره هفته کتاب تشریح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات کشورمان روی داد که در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید


برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد

نشست خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و حسین صفری معاون فرهنگ و اقتصاد موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این مراسم ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: مجموعه‌های مختلفی در هفته کتاب فعالیت خواهند کرد؛ تعدادی از فعالیت‌ها را موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مابقی  را معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زیر مجموعه‌های وابسته و سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط مدیریت می‌کنند.

وی افزود: پیوست مشترک تمام فعالیت‌ها، مشارکت گسترده دستگاه‌ها و فعالیت استان هاست. در این دوره با چند رویکرد از جمله اشتراک‌سازی برنامه‌ها آغاز می‌کنیم. رویکرد دیگر ما ظرفیت سازی و ظرفیت سنجی برنامه‌هایی بود که به دبیرخانه ارسال شد. کمیته محتوایی مستقل هم در این زمینه فعالیت می‌کرد. همچنین سومین رویکردمان گفتمان سازی است؛ باید به سمت و سویی برویم که یک موج و ظرفیت در جامعه ایجاد و ظرفیت‌های مغفول را بالفعل کنیم.

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر منظومه قاسم سلیمانی

افشین علا از نوشتن تقریظ رهبر انقلاب بر سروده جدیدش با عنوان «منظومه قاسم سلیمانی» خبر داد و نوشت: تابستان امسال پس از سفر به کرمان و زیارت مزار شهید قاسم سلیمانی، تصمیم گرفتم منظومه‌ای در وصف آن سردار والامقام بسرایم. به لطف خدا پس از روز‌های متمادی توانستم این منظومه را که در قالب مثنوی است با بیش از ۲۰۰ بیت به پایان برسانم. خوشبختانه چندی پیش این اثر به استحضار رهبر فرزانه انقلاب رسید و با استقبال ایشان روبرو شد. این بار حضرت آیت الله خامنه‌ای ضمن ارسال پیامی محبت آمیز، انگشتر خود را نیز به این فرزند کوچک شان اهدا کردند. هدیه‌ای که از تمام مواهب مادی برایم عزیزتر است.

مشارکت ۸۱۷ کتابفروشی از سراسر کشور در پاییزه کتاب۹۹

۸۱۷  کتابفروشی از سراسر کشور برای حضور در طرح پاییزه کتاب ۹۹ اعلام آمادگی کرده‌اند که در مقایسه با طرح تابستانه کتاب ۹۹ افزایش ۶ درصدی مشارکت کتابفروشی‌ها را به همراه داشت.

در پانزدهمین دوره طرح‌های یارانه حمایتی از کتابفروشان، از تعداد کل کتابفروشی‌های عضو طرح، ۶۲۹کتابفروشی در مراکز استان و ۱۸۸ کتابفروشی در سایر شهر‌های استان‌ها برای حضور در طرح پاییزه کتاب ۹۹ ثبت‌نام کرده‌اند.

رعایت قانون واسپاری از سوی ناشران چه اهدافی دارد؟

فرناز محمدی معاون اداره کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره قانون واسپاری گفت: قانون واسپاری به معنای اهدای چند نسخه از هر اثر به کتاب‌خانه‌های تعریف شده است که این قانون برای هریک از ناشران براساس تیراژ کتاب تعیین می‌شود.

وی درباره فواید قانون واسپاری برای ناشران و نویسندگان متذکر شد: ارائه حداقل دو نسخه از هر کتاب به کتابخانه ملی توسط ناشران منجر به حفاظت و نگهداری از آثار مکتوب برای مردم می‌شود و برای همیشه در کتابخانه ملی ایران ماندگار خواهد شد. از سوی دیگر مشخصات کتاب‌ها در کتابشناسی ملی ثبت و برای عموم کاربران قابل رویت خواهد بود.

داوران فصلِ دوم جایزه کتاب ماه و سال کانون معرفی شدند

اسامی داوران فصل تابستان نخستین جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان برای داوری کتاب‌های برتر ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال ۱۳۹۹ اعلام شد.

مصطفی رحماندوست دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان با اعلام این خبر، گفت: مجید راستی، مرجان فولادوند، افسانه شعبان‌نژاد، بابک نیک‌طلب و عبدالحکیم بهار به ترتیب داوران بخش‌های داستان کودک، داستان نوجوان، شعر کودک، شعر نوجوان و مروّج کتابِ فصلِ تابستان این جایزه هستند.

رویکرد‌های هفته کتاب اعلام شد

اعضای شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، رویکرد‌های این دوره از هفته کتاب را اعلام کردند.محور‌های مفهومی زیر با عنوان رویکرد‌های این دوره از هفته کتاب انتخاب شدند؛ این رویکردها، اسامی روز‌های هفته کتاب نیستند.

۱ - کتاب، کتابخانه، کتابدار، پایتخت کتاب
۲ - کتاب و جامعه‏‌پردازی با مروجان کتاب
۳ - کتاب، دانایی و توانایی
۴ - کتاب، سبک زندگی و جامعه سالم
۵ - کتاب، سرمایه اجتماعی و فضای مجازی
۶ - پویندگی با کتاب و کتابفروشی
۷ - کتاب، باورمندی دینی و خودسازی معرفت

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار