فرانسه: ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید درباره قره باغ مذاکره کنند

ژان ایو لودریان خواستار مذاکره مجدد میان ایروان و باکو درباره منطقه قره باغ شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه خواستار تجدید گفتگو‌های میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره منطقه قره باغ شد.

بر این اساس، لودریان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: فرانسه به عنوان رئیس گروه مینسک وظیفه خود می‌داند که در روند میانجیگری برای گفتگو‌های بلند مدت میان باکو و ایروان حضور داشته باشد. فارغ از آتش بس روز گذشته، ادامه مذاکرات میان دو طرف ضروری است.

این بیانیه می‌افزاید: دو طرف باید سریعاً به میز مذاکره بازگردند و به ویژه درباره شرایط آوارگان و تعیین آینده منطقه قره باغ به رایزنی بپردازند. توقف درگیری‌ها ضروری است. از ترکیه می‌خواهیم هیچ اقدام تحریک آمیزی در این رابطه انجام ندهد.

دیروز نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان طی بیانیه‌ای از امضا توافقنامه با دو کشور روسیه و جمهوری آذربایجان درباره پایان جنگ در منطقه قره‌باغ خبر داد.

وی با بیان این موضوع اظهار کرد: تصمیم آتش‌بس برای همه مردم ما و خود من سخت و دردناک است.

پاشینیان افزود: این موضوع تا زمانی که طرف مقابل اذعان به شکست نکند، یک پیروزی محسوب نمی‌شود و ما هرگز این موضوع را نمی‌پذیریم که باخته‌ایم بلکه در حقیقت این موضوع آغازی برای عصر وحدت ملی برای ما است.

نخست‌وزیر ارمنستان ضمن تقدیر از شهدای این جنگ، گفت: در برابر شهدای همه شما زانو می‌زنم.

این در حالی است که تنها چند دقیقه پس از اظهارات پاشینیان، و اعلام توافق میان سه کشور ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان برای اتمام جنگ در قره‌باغ، برخی منابع خبری از وقوع انفجار در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان خبر دادند.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در پی اعلام بیانیه آتش بس میان کشورش و ارمنستان ضمن ابراز خوشحالی از پایان جنگ، گفت: امروز یک روز تاریخی برای مردمان جمهوری آذربایجان است و به این پیروزی که کسب شد، افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای انعقاد این توافق آتش بس تشکر می‌کنیم.

علی اف تاکید کرد: دو کشور روسیه و ترکیه بصورت مشترک فعالیت حفاظت از صلح در منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عهده می‌گیرند.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این راستا با اشاره به استقرار نیرو‌های حافظ صلح در منطقه قره‌باغ کوهستانی، اظهار کرد: طبق بیانیه مشترکی که ساعاتی پیش به امضا رسید، نیرو‌های حافظ صلح قرار است در منطقه قره‌باغ کوهستانی مستقر شوند.

وی افزود: این توافق آتش‌بس جدید، می‌تواند شرایط لازم برای حل بلندمدت بحران در منطقه قره‌باغ کوهستانی را فراهم کند.

پوتین گفت: دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مناطقی که تحت کنترل دارند باقی می‌مانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Germany
رحیم
۱۸:۳۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
فرانسه داغتر از ارمنستان شده است .
اینقدر آشکارا هم حمایت میشود؟
ناسلامتی رئیس گروه منسک است و بایستی بیطرف باشد.
مردم جهان دیدند در این 28 سال بی طرفی سران گروه فوق.
آفرین بر دلاوران آذربایجان
سرنوشت هر ملتی دست خود همان ملت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
برو بابا! شما چه کاره اید که در مورد قره باغ نظر می دهید؟ آذربایجان خودش به تنهایی و به وسیله خون شهیدانش جور بی عرضگی و بی لیاقتی و استاندارهای دوگانه نهادهای بین المللی را کشید، هم غاصبان و جنایتکاران را ادب کرد و سر جایش نشاند و هم قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کرد اصلاً هم نیازی به اظهار نظر و مداخله بیجای شما وجود ندارد بهتره به همراه رئیس جمهور دلقکت خفه شوید و در کار ملت های منطقه دخالت نکنید.
-
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
جناب لودریان چقدر ناخوانده آمدی هنوز فکر می کنند قرن 18 است و این ها ابهت دارند پوتین و اردوغان دوتایی مسئله را حل و فصل کردند از مکرون دعوت نکردند که هیچ حتی نظرش را هم نخواستند چون به نظر می رسد کم کم به مهره سوخته تبدیل می شود تازه از آزادی قره باغ ناراحت هم شده و خود را رئیس گروه مینسک می داند چه خواب غفلتی
آخرین اخبار