بر اساس گزارش رسمی شبکه بهداشت و درمان خاش از شهریور تاکنون این شهرستان وضعیت قرمز کرونایی به خود گرفته و انتقال و ابتلای خوشه‌ای این بیماری حال مردم این منطقه مرزی را ناخوش کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها بسیاری از خانواده‌ها گرفتار معضل ویروس کرونا شده اند. به طوریکه در ۲۰ روز گذشته از ماه آبان ۱۷ مورد فوتی رسمی در خاش گزارش شده و معلوم نیست در منازل مردمی که به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند به صورت غیر رسمی چه تعدادی جان سپرده اند.

روند افزایشی ابتلا به کرونا در سه ماه گذشته سه برابری بوده و بسیاری از بیماران جوان و ناقل ویروس کرونا سبب ابتلای خوشه‌ای نزدیکان خود شده اند، به گونه‌ای که برخی جوانان با حضور در مراکز تجمعی به ویروس مبتلا شده و به عنوان بیمار بدون علامت پس از حضور در منزل، پدر، مادر، اعضای خانواده و بستگانشان را با این بیماری خطرناک درگیر کرده که نتیجه آن پر شدن تخت‌های بیمارستان و زحمت‌های چند برابری برای کادر پر تلاش بهداشتی درمانی بوده است.

ستاد کرونا روز گذشته در خاش تشکیل شد و اطلاعات خوبی از وضعیت منطقه کسب کردیم و امیدواریم برخی تصمیمات اجرایی و عملیاتی شوند و مردم خوب خودمان هم آیین نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

به گفته صاحب‌گل صالحی فرماندار خاش تمامی دستگاه‌های دست اندرکار برای پیشگیری از گسترش بیماری تلاش می‌کنند، اما نقش اصلی را باید مردم ایفا کنند که متاسفانه برخی شهروندان نسبت به این موضوع بی توجه هستند. از طرفی اهرم بازدارنده‌ای برای برخورد با تخلفات این موضوع وجود ندارد، ولی مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اتخاذ جریمه افراد بدون ماسک لازم الاجرا است.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی و ماسک زدن و شست و شوی دستان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید در خانه، محل کار، مسجد، بازار و سایر مراکز به طور جدی مورد توجه باشد.این بیماری خطرناک واکسن و درمانی ندارد، مگر اینکه خود مردم رعایت کنند و به فکر حفظ جان و سلامتی خود و اطرافیانشان باشند.

محمد قلندرزهی یکی از شهروندان خاش گفت: با توجه به اینکه مدتی است شهرستان خاش در وضعیت دشوار و قرمز کرونایی قرار گفته است، ستاد مبارزه با کرونای این شهرستان باید قاطعانه وارد عمل شود.

او افزود: استقرار تیم آزمایشگاهی کرونا در محیط کلینیک آزمایشگاه مرکزی در خیابان انقلاب که روزانه شاهد مراجعه تعداد زیادی زنان باردار، افراد مسن و سایر بیماران پرخطر است تهدیدی جدی برای سلامت مراجعان به شمار می‌رود. وضعیت بازار خاش به شدت افتضاح بوده و بایستی برای تعطیلی آن فکری شود.

رضا نارویی دیگر شهروند خاشی نیز گفت: مشخص نیست چه مدت از قرار گرفتن نام خاش در شمار شهر‌های دارای وضعیت قرمز کرونایی کشور گذشته، اما با این وجود برای مقابله با این بیماری ویروسی چاره اندیشی لازم نشده است.

او ادامه داد: برای خدمت رسانی به اقشار نیازمند روستایی و عشایری و محرومان شهر و نقاط حاشیه‌ای و توزیع سبد کالا و وسایل بهداشتی و آب رسانی به موقع با بهره گرفتن از ظرفیت و توان سپاه و بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان و نهاد‌های خیریه و گروه‌های جهادی باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

کریم‌بخش کردی‌تمندانی از فعالان فرهنگی و اجتماعی و مجازی خاش نیز گفت: خاش، که وجه تسمیه اش آب و هوای خوش است، حال خوشی ندارد، کووید ۱۹ حسابی اینجا جا خوش کرده و نمیدانم این جا خوش کردن کرونا و میهمان همه طوایف و خانواده‌ها شدن، به خاطر آب و هوای خوش است و یا خدای ناکرده عدم برنامه ریزی درست مردم و مسئولان در مبارزه با کرونا؟!

او اظهار داشت: خاش شهری با آب و هوا و مردمانی خوب با بافت اجتماعی طایفه ای، نباید محل تاخت و تاز ویروسی کوچک باشد و بیشتر مردم بیمار و نگران باشند.

این شهروند خاشی اظهار داشت: اینکه وضعیت ۲ شهر خاش و تفتان در مقایسه با سایر شهر‌های استان نامناسب است، نشان از بی توجهی به این ویروس است.

کردی تمندانی ادامه داد: در مبارزه با کرونا تنها مسئولیت با متولیان بهداشت و درمان و ستاد کرونا نیست بلکه نقش اصلی را مردم برعهده دارند، ولی ستاد کرونا نیز در هر شهر بهتر است دلایل افزایش مبتلایان را بررسی و بر اساس آن برنامه ریزی و از مردم در این مبارزه کمک بخواهد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی خاش اظهار داشت: خاش شهری با بافت اجتماعی طایفه ای، قومی و مذهبی است و کرونا در اجتماعات مذهبی و فرهنگی (مساجد و مدارس) و اجتماعی (مراسم تشییع جنازه و ترحیم و عزاداری، عروسی، تجمعات خانوادگی، و اماکن عمومی و بازار ...) بیشترین آسیب را می‌رساند.

او گفت: متاسفانه عدم برنامه ریزی درست و ناآگاهی عمومی موجب شده امروز شهرمان وضعیت قرمز به خود گیرد. کرونا به این زودی‌ها رفتنی نیست و در همه اجتماعات بدون مانع در حال تاخت و تاز است، هنوز دیر نشده، ستاد کرونا می‌تواند با برنامه ریزی و آگاهی دادن به مردم و همکاری شایسته عمومی این وضعیت را سفید و یا حداقل از تبدیل شدن به یک همه گیری جمعی جلوگیری کند.

رئیس مرکز بهداشت خاش گفت: شمار بیماران شناسایی شده در ۱۸ روز آبان با تعداد کل بیماران شناسایی شده در خرداد ماه که پیک بیماری در شهرستان خاش بود برابری می‌کند.

علی نقی‌زاده افزود: آمار فوتی‌های مثبت کرونا در خاش تنها در ۱۸ روز گذشته آبان ماه به اندازه ۲۵ درصد کل فوتی‌های هشت ماه گذشته از ابتدای بحران تاکنون است.

او ادامه داد: برای اولین بار در هشت ماه گذشته میزان بروز بیماری کرونا در شهرستان خاش بیش از آمار کلی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گزارش شده و هم اینک تنها شهرستانی از استان است که در وضعیت قرمز قرار دارد.

او اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریبا یک نفر از هر سه بیمار شناسایی شده در شهرستان خاش سابقه حضور در مراسم تجمعی مثل عروسی یا مجلس ترحیم و یا تماس با بیمار کرونایی داشته است.

نقی‌زاده ادامه داد: یک نفر از هر سه بیمار کرونایی بدون علامت است و همین بیماران بدون علامت یکی از مهمترین علل گردش بیماری در جامعه به ویژه در دورهمی‌های خانوادگی و مراسم تجمعی محسوب می‌شوند.

او گفت: با توجه به نقش بسیار مهم همکاری و مشارکت مردم در کنترل بیماری، از شهروندان عزیز انتظار داریم دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا به ویژه برگزار نکردن مراسم و دورهمی‌های خانوادگی، استفاده از ماسک به محض خروج از منزل تا زمان بازگشت، شست و شوی مرتب دستها، حضور نیافتن در اماکن عمومی و تجمعی به ویژه بازار را رعایت کنند.

رئیس مرکز بهداشت خاش تاکید کرد: اصنافی که اصول فاصله گذاری اجتماعی و الزامات بهداشت محیط را رعایت نکنند طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونای شهرستان با آن‌ها رفتار خواهد شد.

او افزود: تاکید ما بر رعایت خود قرنطینگی بیماران و عدم خروج از منزل حداقل به مدت ۱۴ روز و نیز رعایت آموزش‌های ارائه شده از طرف تیم بهداشتی است.

نقی زاده اظهار داشت: مدیران ادارات با پرسنل متخلف در رعایت آیین نامه‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برخورد کنند.تسریع در راه اندازی غسالخانه ویژه متوفیان کرونا در شهرستان خاش  از نیاز‌های مهم این منطقه است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خاش هم با اشاره به اینکه از اواخر سال قبل تاکنون افزون بر یک هزار و ۲۵۰ بیمار و ۶۷ مورد فوتی کرونایی در این شهرستان داشته ایم که تنها ۱۷ فوتی مربوط به آبان ماه است گفت: افزایش روند ابتلا و بستری و آمار فوتی بیماری کرونا، وضعیت قرمز و بحرانی بیماری در شهرستان خاش را تأیید می‌کند به گونه‌ای که در ماه مهر و همچنین آبان، آمار مبتلایان با ضریب سه برابری نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

دکتر رضا کرد افزود: تیم‌های گشت مشترک ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا ضمن تشدید فعالیت‌های کنترلی، بر روند رعایت آیین نامه های بهداشتی نظارت خواهند کرد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مغایر با دستورالعمل‌های ابلاغی با صنوف متخلف برخورد و اقدام به پلمب خواهند کرد.

او اظهار داشت: اعمال محدودیت در سطح جامعه اقدام مهمی است چرا که تا زمانی مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه باور نداشته باشند روند بیماری افزایشی خواهد بود.

کرد ادامه داد: افزایش موارد بستری کرونا در بیمارستان امام خمینی (ره) زنگ خطری برای مردم است چرا که با خستگی و ابتلای بیشتر نیرو‌های بیمارستان و مرکز بهداشت، ممکن است کنترل بیماری از دست خارج شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خاش با اشاره به اینکه شرایط ابتلا در دو حالت اجتماعی و خوشه‌ای قرار دارد و یکی از علل اصلی گسترش بیماری، حضور مردم در دورهمی‌ها و مراسم تجمعی مثل عروسی و تشییع جنازه است، گفت: طبق مصوبه ستاد کرونای شهرستان گروه‌های شغلی ٣ و۴ شامل دانشگاه ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه ها، مهد‌های کودک، استخر‌های سرپوشیده، آرایشگاه‌ها زنانه و سالن‌های زیبایی، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، مدارس شبانه روزی، کافه، قهوه خانه، چایخانه، باشگاه ورزشی سالنی فعلا به مدت ١۴ روز تعطیل و منع فعالیت هستند که با توجه به شرایط در صورت لزوم این مدت تمدید و یا تدابیر سخت تری اتخاذ خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.