در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ماندگاری بازیگر منوط به ریسک‌پذیری سینماگران و تنوع ژانر/ تعطیلی سینما به جای حمایت!

بازیگر فیلم «لباس شخصی» گفت: سینماگران ما کمتر ریسک می‌کنند و بیشتر مواقع به بازیگران نقش‌های تکراری را پیشنهاد می‌دهند.

مهدی نصرتی بازیگر سینما و تئاتر، درباره پیشنهاد‌های تکراری به بازیگران و عواقب منفی این اتفاق، در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پیشنهاد نقش‌های تکراری به بازیگران دو دلیل دارد؛ یکی اینکه سینماگران کمتر ریسک می‌کنند و می‌گویند، چون فلان بازیگر در فلان نقش خوب بوده و جذب مخاطب داشته پس باز هم می‌توان در آن قالب از او استفاده کرد؛ در صورتی که این عدم ریسک پذیری تفکر درستی نیست.

وی افزود: دلیل بعدی اینکه، تنوع زیادی در ژانر‌ها وجود ندارد و شاید به خاطر رویکرد نظام فرهنگی ما باشد. به عنوان نمونه اگر به سینمای پیشرفته دنیا نگاه کنید پرداختن به ژانر‌های مختلف از مقوله‌های اصلی آن‌هاست. وقتی تنوع ژانر باشد بازیگران آب دیده شده، بازیگران جدید بسیاری معرفی می‌شوند، تکرار از بین می‌رود، جذب مخاطب بیشتری خواهیم داشت و همه این‌ها به سرمایه‌ای عظیم برای آینده سینمای ما تبدیل خواهند شد.

بازیگر فیلم «لباس شخصی» بیان کرد: با پرداخت به ژانر‌های مختلف بازیگران آن ژانر‌ها هم بیشتر می‌شوند. در نتیجه دست تهیه کننده و کارگردان برای انتخاب باز است نه اینکه مانند سینمای ما برای فیلم کمدی و به اصطلاح اجتماعی فقط به گزینه‌های بسیار اندک چشم دوخت.

نصرتی گفت: بازیگر در کمبود ژانر و عدم ریسک پذیری سینماگران، نمی‌تواند همه توانایی‌های خود را نشان دهد؛ در نتیجه به تکرار می‌افتد و این یعنی مرگ هنری بازیگر. به همین دلیل می‌گویند (به جز موارد استثنا مانند شهاب حسینی) سن مطرح بودن و روی بورس بودن در سینمای ما کوتاه است. در نتیجه بازیگران در این مدت مجبور می‌شوند فقط کار کنند و درآمدزایی داشته باشند تا در آینده به مشکل برنخورند.

او با اشاره به جدیدترین فعالیت سینمایی خود اظهار کرد: چند کار سینمایی پیشنهاد داشتم که رد کردم. قصه‌ها خوب بود، اما با وجود اشتیاقی که برای بازی دارم شخصیت پردازی نقش من به خوبی انجام نشده بود و قبولشان نکردم.

این بازیگر همچنین درباره مشکلات تئاتری‌ها آن هم در دوران کرونا، بیان کرد: در شرایط عادی تئاتری‌ها مشکلات زیادی دارند الان هم که کرونا امانشان را بریده است. یک تئاتری باید چند ماه بدون حقوق و هیچ دستمزدی تمرین کند پس از آن اگر هیچ مشکلی پیش نیاید نمایش روی صحنه برود تا بتواند اندک دستمزدی دریافت کند. حالا فکر کنید الان که در شرایط کرونا و تعطیلی هستیم واقعا یک تئاتری چه باید بکند؟!

نصرتی  تصریح کرد: متاسفانه وقتی بحث تعطیلی کرونایی به میان می‌آید تئاتر و سینما جزو اولویت‌ها قرار می‌گیرند؛ وقتی هم هنرمندان شروع به اعتراض در این باره می‌کنند، زودتر به گوش مردم می‌رسد. اینجاست که مردم می‌گویند پس دولت کار مثبتی انجام می‌دهد. من فکر می‌کنم این سیاست تصمیم گیرنده‌هاست وگرنه سالن‌های تئاتر و سینما یکی از امن‌ترین مکان‌ها برای دیدن نمایش و فیلم است. از سالن‌ها هم که بگذریم می‌توان در محیط روباز نمایش تئاتر و فیلم داشت.

بازیگر «لباس شخصی» افزود: مگر راه اندازی مکان‌های روباز برای اجرا‌های تئاتر یا اکران فیلم چقدر هزینه دارد که انجام نمی‌دهند و به جای آن سریعا دستور تعطیلی سالن‌های نمایش و سینما‌ها را می‌دهند؟!

نصرتی عنوان کرد: مسئولان باید توجه کنند که شیوع کرونا و عواقب آن فقط به مسائل اقتصادی مردم ضربه نزده؛ بلکه می‌توان گفت بزرگترین لطمه را به روح و روان آن‌ها وارد کرده است. پس یکی از راه‌های مهم فراهم کردن شرایط روحی مناسب مردم، اکران فیلم‌های خوب، فاخر و با انرژی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار