ذخیره گاه‌های جنگلی گنجینه‌های نادر چهارمحال و بختیاری

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از حفظ ذخیره گاه‌های جنگلی در راسای صیانت از آب و خاک و گونه‌های گیاهی با ارزش در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید اسماعیل صالحی سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: حفظ ذخیره گاه‌های جنگلی در راستای صیانت از آب و خاک و گونه‌های گیاهی با ارزش در استان به صورت ویژه دنبال می‌گردد.

او افزود: سطح جنگل‌های طبیعی استان بیش از ۳۱۱ هزار هکتار است که در ناحیه رویشی زاگرس مرکزی با تنوع اقلیمی منحصر به فردی قرار گرفته اند.


بیشتر بخوانید


صالحی اضافه کرد: جنگل‌های طبیعی استان با گونه‌های درختی و درختچه‌ای شامل بلوط ایرانی، انواع بادام ها، بنه، کیکم، مهلب، زالزالک، ارس و ... می‌باشد که اثرات زیست محیطی مطلوب و ارزشمندی بر ترسیب کربن، تولید اکسیژن، تولید آب شیرین، جذب آب، حفاظت از خاک و مهمتر از همه حفظ زیستگاه‌ها و گونه‌های جانوری را بر عهده دارد.

او ادامه داد: ذخیره گاه‌های جنگلی قسمتی از رویشگاه‌ها است که به دلیل بوم شناختی (اکولوژیک) و یا دخالت انسان دچار آسیب شده و با خطر انقراض یک یا چند گونه جنگلی روبرو می‌گردد و به همین منظور باید به خاطر استمرار و زادآوری و ارزش ژنتیکی آن‌ها حفاظت گردد.

صالحی اظهار داشت: تا سال گذشته تعداد ذخیره‌گاه جنگلی موجود ۹ مورد به مساحت هزار و ۴۸۳ هکتار و هم اکنون در سال ۱۳۹۹ در قالب برنامه جهش تولید ۹ در ۹۹ سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، تعداد ۱۰ مورد به مساحت هزار و ۵۲۰ هکتار شناسایی، تشخیص، تعیین حدود و پس از تصویب کمیته فنی آگهی گردید.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: با اجرای این تعداد، ذخیره‌گاه‌های استان به بیش از ۳ هزارهکتار رسید.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.