اطلاعاتی دور از انتظار درباره خطر سرفه بیمار کرونایی

پژوهش‌های دانشمندان سنگاپوری از طریق شبیه سازی نشان داد که سرفه می‌تواند قطرات تنفسی را بیش از ۲ متر پراکنده کند.

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی‌ان‌ان، ویروس کرونا همچنان در حال قربانی گرفتن روزانه است و اسرار و معما‌های حول و حوش آن از زمان پیدایش، دانشمندان را سر درگم کرده است.

پژوهشی از طریق شبیه‌سازی، نشان داد فردی که سرفه می‌کند می‌تواند قطراتی را تا بیش از ۶ فوت (۲ متر) پراکنده کند و هر فرد کوتاه قدتر از کسی که سرفه کرده، ممکن است در مسیر سقوط ذرات پراکنده شده از سرفه قرار گیرد. موضوع ذرات بزاق پرتاب‌شده در اثر سرفه در دوران پاندمی کرونا، توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است.

از سوی دیگر در مطالعه جدید انتشار یافته در ۳ نوامبر در مجله «فیزیک مایعات» آمده است که خطر انتشار کرونا از طریق قطرات پراکنده شده در اثر سرفه، درمحیط‌های بیرونی استوایی متفاوت هستند.

یکی از پژوهشگران این تحقیق نوشته است: چه بسا خردسالان در مقایسه با بزرگسالان، با توجه به مسیر سقوط این ذرات، بیشتر در معرض ابتلا قرار داشته باشند.

در این تحقیق توصیه شده است نوجوانان و بزرگسالان کوتاه قد باید فاصله بیش از ۲ متر را با افراد قد بلندتر از خود داشته باشند.

ماسک‌های طبی قادر به جلوگیری از پخش ذرات بزرگ هستند و به همین دلیل هم استفاد از آن‌ها توصیه شده است.

پژوهندگان آژانس علوم و فناوری سنگاپور، شبیه ‌سازی‌هایی را از مسیر حرکت قطرات پراکنده‌شده از افراد هنگام سرفه در کنار فردی که فاصله نزدیکی از او دارد، ساخته‌اند. این شبیه‌ سازی با قطراتی با حجم‌های گوناگون در دمای‌های مختلف، رطوبت نسبی، سرعت باد و فواصل متفاوت بین فرد سرفه‌کننده و فردی در نزدیکی او انجام گرفته است. بر اساس این مطالعه جدید، زمانی که سرعت وزش باد به ۲ متر در ثانیه یا ۴ مایل در ساعت می‌رسد، مسافتی که قطرات پراکنده شده با حجم تقریبی ۱۰۰ میکرومتر و ۱۰۰۰ میکرومتر می‌توانند طی کنند به ۲۱.۶ فوت و ۴ فوت پیاپی در دمای ۳۰ درجه برسد.

برای قطره ۱۰۰ میکرو متری، این مسافت حرکت از ۳ فوت بدون وزش باد به ۲۲ فوت هنگام وزیدن باد با سرعت ۶.۷ مایل در ساعت می‌رسد.

این تحقیق در بردارنده برخی محدودیت‌هاست ازجمله اینکه صرفا نتایج متکی بر شبیه‌ سازی‌ها است و نه آزمایش در زندگی حقیقی. هنوز میزان تاثیر دمای اطراف و رطوبت بر توان ادامه حیات ویروس کرونا روشن نیست.

گفتنی است؛ این نخستین‌بار نیست که یکی از نمونه‌های شبیه ‌سازی، نشان داده که قطرات ناشی از سرفه می‌تواند تا بیش از ۶ فوت حرکت کند. پژوهشی جداگانه از قبرس که ماه مه گذشته منتشر شد، نشان داد که وزش نسیم ملایم می‌تواند برخی از قطرات را تا ۱۸ فوت هم با خود ببرد.


بیشتربخوانید

  • کشفی جالب درباره مقاومت قرنیه چشم در برابر کرونا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار