حسین پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بازیگران خارج از منطقه با چهره‌های حق به جانب به دنبال کسب منفعت هستند

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بازیگران خارج منطقه به دنبال منفعت خود هستند و سعی می‌کنند با چهره‌های حق به جانب برای خود منفعت کسب کنند.

سینا حسین پور پژوهشگر مسائل قفقاز و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار‌های پایان تنش در منطقه، گفت: با نگاهی به بلندای تاریخ متوجه می‌شویم که هرگاه در اختلافات کوچکتر یعنی اختلاف بین دو شهر، دو استان و بین دو کشور یا اختلافات بزرگتر منطقه ای، قدرت بزرگتر غریبه‌ای به عنوان میانجی گری ورود کرده است، آن بحران شدت پیدا کرده اند.

او افزود: قدرت‌های خارجی رفتنی هستند و ملت‌ها ماندنی، حتی حکومت‌ها هم رفتنی هستند، شاید در منطقه با یک قدرت یا حکومتی مشکل داشته باشیم کمااینکه در قضایای بحران سوریه ما با خیلی از حکومت‌ها به مشکل برخوردیم، اما مردم سوریه باقی ماندند و آن سردمداران رفتند.

حسین پور با اشاره به راهکاری برای کاهش اختلافات منطقه، گفت: بسیاری از افراد چه بازیگران داخل منطقه و چه بازیگران خارج منطقه به دنبال منفعت خود هستند و کسی که به دنبال منفعت خود است، شفاف نمی‌گوید که من به دنبال منفعت خودم هستم. این افراد روی شکاف ها، نقاط حساس و گسل‌ها دست می‌گذارند و سعی می‌کنند با چهره‌های حق به جانب برای خود منفعت کسب کنند.

او افزود: منفعت طلبان درصدد ایجاد اختلاف هستند، لذا ملت‌های منطقه باید به این مسئله واقف باشند و فریب این افراد را نخورند، علاوه بر این ملت‌های منطقه باید بیشتر با یکدیگر همکاری کنند و همه این‌ها مستلزم ایجاد یک روحیه یک جانبه و وحدت رویه است.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: متاسفانه برخی از سردمداران کشور‌های مرتجع منطقه امنیت و سیاست خود را به رژیم صهیونیستی، آمریکا و اتحادیه اروپا وصل کرده‌اند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ۱۹ آبان ماه در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در توئیتی خطاب به همسایگان ایران نوشت که «ترامپ رفت، اما ما برای همیشه اینجا می‌مانیم، لذا شرط بستن روی خارجی‌ها برای تأمین امنیت هرگز قمار خوبی نیست».

او همچنین گفت که ما دست خود را برای گفتگو جهت حل اختلافات به سوی همسایگانمان جلو می‌آوریم، همه را به گفتگو دعوت می‌کنیم، چرا که این تنها راه پایان دادن به اختلافات و تنش‌هاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار