ایران در جمع ۱۳ کشور پیشرفته فضایی جهان + فیلم

ایران با دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی، به یکی از سیزده عضو باشگاه فضایی جهان تبدیل‌شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران یکی از ۱۳ عضو باشگاه فضایی جهان است و این عامل نشان دهنده این نکته است که ما می‌توانیم ماهواره بسازیم، آن را به فضا پرتاب کنیم و علاوه بر آن این ماهواره می تواند در مدار هم قرار بگیرد.  

اما تاکنون ایران چندین پرتاب ماهواره ناموفق داشته است که دلیل آن آزمون و طی طریق برای رسیدن به این فناوری فضایی است و به زودی در کشور شاهد پرتاب‌های موفق نیز خواهیم بود.  

در کشور می‌توانیم انواع ماهواره را طراحی و تولید کنیم. سازمان فضایی با همکاری پژوهشگاه فضایی و دانشگاه صنعتی امیر کبیر و علم و صنعت تاکنون ۱۸ ماهواره مخابراتی و سنجش از راه دور طراحی و تولید کرده اند.  

حدود یک دهه پیش ماهواره های ایرانی با قدرت تفکیک هزار متر و ارتفاع مداری ۲۵۰ کیلومتری طراحی می‌شدند، اما حالا با قدرت تفکیک ۲۰ متری و ارتفاع مداری ۵۰۰ کیلومتر طراحی و ساخته می‌شوند و هم اکنون وزنی دو برابر قبل و طول عمر مداری ۱۶ برابری نسبت به نمونه‌های اولیه دارند.  

ارتقا ماهواره های ایرانی از مرحله تولید به عملیاتی شدن

این دستاورد کم نظیر در چند سال گذشته اتفاق افتاده و کشور ما را از مرحله طراحی و تولید به مرحله ماهواره‌های عملیاتی و کاربردی ارتقا داده است. در حال حاضر دانشگاه‌های علم و صنعت، شریف، امیر کبیر، ۳۰ دانشگاه دیگر و  ۷۰ شرکت خصوصی  با همکاری وزارت ارتباطات به صورت مستقیم علاقه‌مند به پروژه‌های ساخت و بهره برداری از ماهواره بوده و برای تحقق آن در داخل کشور در حال فعالیت هستند.  

بیش از ۱۲۰ نفر در رشته‌های فنی و مهندسی با گرایش طراحی و ساخت ماهواره در کشور ما دانش آموخته شدند و به مراکز تحقیقاتی پیوسته اند.  

انتهای پیام/ 

برچسب ها: فناوری ، ماهواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار