باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

راکبان مرگ، موتورسوارانی که قانون را جدی نمی‌گیرند

رئیس اداره پلیس راهور استان اصفهان گفت: ۷۰ درصد از تخلفات راهنمایی و رانندگی موجود در سطح شهر اصفهان به موتور سواران برمی گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  متاسفانه همواره شاهد صحنه‌هایی هستیم که در آن‌ها هم‌وطنان موتورسوارمان به دلیل بی‌احتیاطی، حوادثی را رقم می‌زنند که منجر به تلفات جانی و یا نقص عضو  می شود. 

طبق آمار‌های منتشرشده سالانه ۵ هزار نفر موتورسوار در ایران جان خود را از دست می‌دهند که یک‌سوم آن‌ها در رده سنی ۱۸ سال تا ۲۴ سال قرار دارند. علت اصلی مرگ ۵۰ تا ۷۰ درصد از این افراد ضربه به سر است و این یعنی آمار مرگ‌ ومیر موتورسواران می‌توانست با استفاده از  کلاه کاسکت، کاهشی چشمگیر داشته باشد.

استان اصفهان یکی از ۳ استانی است که بیشترین موتورسوار را در کشور دارد و حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت بنزین سوز در اصفهان وجود دارد که بیش از نیمی از آن در کلانشهر اصفهان تردد می‌کنند قابل توجه است که بدانید با وجود اقدامات فرهنگی متنوع پلیس و شهرداری‌ها همچنان شمار تصادف و مرگ موتورسواران در این استان بالاست.

۷۰ درصد از تخلفات شهری مختص به موتورسواران است

 
محمد رضا محمدی رئیس اداره پلیس راهور استان اصفهان اظهارداشت: رفع بحران تصادفات موتورسواران در سطح شهر اصفهان نیازمند فرهنگسازی صحیح اجتماعی در درون خانواده‌ها از مسئله استفاده صحیح افراد از وسیله‌ای به نام موتور است.

او افزود: بی توجهی‌های والدین نسبت به استفاده نا صحیح فرزندشان از موتور باعث شده تا پارکینگ‌های توقیف موتور اداره پلیس راهور اصفهان اشباع شود.

رئیس اداره پلیس راهور استان اصفهان تاکید کرد:متخلفان موتورسوار در سطح شهر خود را مقید به قانون نمی‌داند و از طرف دیگر برخورد قانونی پلیس با این افراد به دلیل نبود ساز و کار لازم کمی دشوار است.

محمدی ادامه داد: پلیس راهور تاکنون برای جلوگیری از تخلفات موتور سواران در سطح شهر محدودیت‌هایی را وضع کرده که متاسفانه همکاری نکردن مردم با این طرح‌ها و از سوی دیگر گلایشان از نحوه برخورد با متخلفین و در نهایت درگیری متخلفان با مامورین پلیس باعث شد تا این طرح‌ها هیچ اثری در کاهش تصادفات موتور سواران ایفا نکند.
 
رئیس اداره پلیس راهور استان اصفهان گفت: ۷۰ درصد از تخلفات موجود در سطح شهر اصفهان به موتور سواران برمی گردد.

در همین باره احمد رضایی رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی استان اصفهان گفت: باید در نظر داشت که استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند ۹۰ درصد در تصادفات موتورسواران در سطح شهر جلوگیری کند.

او افزود: آمار‌ها نشان می‌دهند مناطق شمال و کلانشهر اصفهان بیشترین موتورسوار را دارد که باید مراحل ساماندهی و جلوگیری از افزایش حوادث در این مناطق اجرا شود.

راکبان مرگ، موتورسوارانی که قانون را جدی نمی‌گیرند
 
رئیس اداره پلیس راهور استان اصفهان افزود: روزانه ده‌ها مورد تخلف از موتور سواران در مناطق شمال و مرکز شهر اصفهان گزارش می‌شود.
 


اجرای چندین طرح فرهنگی در راستای کاهش حوادث موتورسواران در شهر


احمد رضایی رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی استان اصفهان یاد آور شد: در مورد جلوگیری از تصادفات ناشی از موتورسواران متخلف در سطح شهر اصفهان اقدامات مختلف فرهنگی و هنری را در دست اجرا قرار دادیم.

او افزود:نصب ۳۰۰ بنر شهروندی با موضوع اهمیت دادن به استفاده از کلاه ایمنی هنگام سوار شدن بر موتور در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان اولین گام طرح‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان بود.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی استان اصفهان اضافه کرد: همچنین علاوه بر نصب بنر برگزاری مانور‌های بحران‌های اجتماعی ناشی از تخلفات موتورسواران در سطح شهر در کلانشهر اصفهان از دیگر اقدامات این سازمان‌ها بوده که اجرایی شده است.

رضایی تاکید کرد: سازمان‌هایی همچون پلیس راهور، شهرداری، استانداری و خدمات شهری در اجرای این طرح‌های فرهنگی مشارکت مستقیم داشتند.

او گفت:اجرای این اقدامات از اواخر تابستان کلید خورده و همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره پلیس راهور استان اصفهان ادامه داد: از سوی اداره پلیس راهور استان اصفهان بیش از صد کلاه ایمنی به موتور سواران متخلف هدیه شد تا علاوه برکاهش تصادفات فرهنگسازی مثبتی هم در این زمینه شکل گیرد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی استان اصفهان افزود: برای انجام چنین طرح‌هایی بیش از ۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.
 
راکبان مرگ، موتورسوارانی که قانون را جدی نمی‌گیرند
 

۵۶ درصد قربانیان تصادفات در اصفهان موتورسواران هستند

غفور راستین مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۹۷ هزار مورد امداد بیمارستانی صورت گرفته که ۱۴ هزار مورد امدادرسانی مربوط به حوادث تصادفی و ترافیکی موتورسواران در سطح شهر بوده است.

او افزود:متاسفانه ۵۶ درصد حوادث و تصادفات در سطح شهر اصفهان مربوط به موتورسواران است و این طور که آمار‌ها نشان می‌دهند میانگین در روز‌های تعطیل هر ۳۰ دقیقه یک موتور سوار بر اثر تخلفات رانندگی دچار سانحه شده است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: در حال حاضر با وجود شرایط کرونا کمی از گزارش‌های تصادفات موتورسواران در سطح شهر کاسته شده، اما کماکان باید بر مسئله رعایت قوانین  رانندگی هنگام استفاده از موتور تاکید داشت.
 

کورس مرگ موتورسواران در خیابان‌های شهر


مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: طبق آمار تقریبا چیزی معادل ۴۰ تا ۵۰ درصد حوادثی که در مورد موتورسواران در سطح شهر رخ داده مربوط به یکسری اقدامات ضد اجتماعی و البته خطرناک مانند مسابقه و کورس گذاشتن گروهی موتور سواران در بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر بوده است.

او افزود: به طور معمول ۸۰ درصد از تصادفاتی که بر اثر مسابقه موتورسواران در سطح شهر رخ می‌دهد منجر به مرگ می‌شود.

رئیس اداره پلیس راهور استان اصفهان هم در این باره تاکید کرد: مامورین پلیس راهور استان تاکنون ده‌ها مورد تخلف درباره کورس گذاشتن دسته جمعی موتور سواران در بزرگراه‌های مختلفی از شهر مانند بزرگراه شهید چمران و شهید خرازی را گزارش و با خاطیان برخورد جدی کرده اند.

 به گفته مسئولین پلیس راهور استان قرار است نرخ جریمه برای خاطیان این موضوع مهم اجتماعی افزایش پیدا کند.

گزارش از عیسی صادقی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.