۲ تابوت سفالی در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز کشف شد

مدیرپایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: ۲ تابوت سفالی قدیمی در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز کشف شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، عاطفه رشنویی مدیرپایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه  گفت: فصل دوم عملیات نجات‌بخشی محوطه باستانی جوبجی به سرپرستی میثم حسین‌زاده ازسوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از ابتدای پاییز امسال آغاز که کاوش‌های فصل اخیر در این محوطه تاریخی منجر به نمایان شدن ۲ تابوت سفالی شد.

او افزود:باتوجه به فراهم بودن شرایط انجام آزمایش اولیه در مجموعه میراث جهانی و موزه هفت‌تپه، بنابر درخواست سرپرست تیم کاوش، گروه باستان‌شناسی پایگاه به سرپرستی مهدی عالی‌پور به محل کاوش اعزام شدند و پس از انجام عملیات نجات‌بخشی در محوطه، ۲ تابوت سفالی با رعایت استاندارد حفاظتی لازم برای انجام مطالعات اولیه، مرمت و حفاظت لازم، به موزه هفت‌تپه منتقل شد.

همچنین سرپرست تیم نجات‌بخشی و حفاظت تابوت‌ها نیز گفت: از ابتدای کاوش نجات‌بخشی در این منطقه، تنها یک تابوت نمایان شده بود که پس از استقرار تیم و انجام اقدامات اولیه مطالعه و حفاظت و آزادسازی تابوت نخست، تابوت دیگری نیز در پشت آن نمایان شد.

مهدی عالی پور افزود: باتوجه به شرایط بد آب هوایی، سبک‌سازی تابوت‌ها در محل کاوش انجام نشد و تابوت‌ها به صورت کامل بلوک‌برداری و به محل مطالعه (موزه هفت‌تپه) منتقل شد.

سرپرست تیم نجات‌بخشی و حفاظت این تابوت‌ها در شرح اقدامات آتی بر این ۲ تابوت، ادامه داد: جابه‌جایی هر ۲ تابوت با رعایت قوانین حاکم بر حفاظت، پس از انجام مستندنگاری، تثبیت، حفاظت اولیه و بلوک‎برداری توسط کارشناسان متخصص پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه انجام، و برای مطالعات تخصصی‌تر انسان‌شناسی و مرمت، به موزه هفت‌تپه انتقال یافته‌اند.

او با بیان اینکه جنس تابوت‌ها سفالی و تدفین در آن‌ها احتمالا کامل است، اضافه کرد: باتوجه به تکمیل نشدن مطالعات هنوز دورۀ تاریخی تابوت‌ها مشخص نیست و پس از تکمیل نمونه‌برداری‌ها و سن‌یابی، گزارش تکمیلی در این باره توسط پایگاه میراث جهانی هفت‌تپه منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.