چرا حضور باشگاه‌های موفق در لیگ وزنه برداری ثبات ندارد؟

لیگ وزنه برداری کشورمان در شرایطی از ۱۹ آذر ماه قرار است آغاز شود که قهرمان دوره‌ قبل در این مسابقات حضور نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق برنامه اعلام شده از طرف فدراسیون وزنه برداری مسابقات لیگ این رشته در سال ۱۳۹۹ در ۲ دور رفت و برگشت در آذر و بهمن ماه برگزار خواهد شد. دور رفت این مسابقات به شکل متمرکز به میزبانی باشگاه فولاد خوزستان برگزار می شود. البته این روز‌ها کشور درگیر موج سوم شیوع ویروس کرونا است و شنیده می‌شود از اول آذر ماه مسابقات لیگ‌های ورزشی به مدت ۲ هفته لغو خواهد شد و مشخص نیست که آیا مسابقات وزنه برداری برگزار خواهد شد یا اینکه به تعویق خواهد افتاد.

۱۰ تیم برای شرکت در مسابقات لیگ وزنه برداری اعلام آمادگی کردند که در بین آن‌ها تیم‌هایی حضور دارند که برای اولین بار در این مسابقات شرکت خواهند کرد. تیم‌های وزنه برداری در کشورمان به علت مشکلاتی که وجود دارد بعد از حضور در یک یا ۲ دوره لیگ، با وجود موفقیت، از شرکت در این مسابقات انصراف می‌دهند. امسال نیز این اتفاق تکرار شده است و تیم "ایران مال" که سال قبل به عنوان قهرمان مسابقات لیگ معرفی شد، در این مسابقات حضور نخواهد داشت. فولاد خوزستان، مقاومت البرز، شهید فلاحت دوست و هیئت وزنه‌برداری استان همدان تیم‌های جدیدی هستند که سال قبل در این مسابقات حضور نداشته اند، اما امسال برای شرکت در لیگ وزنه برداری اعلام آمادگی کرده اند.

از طرفی با توجه به اینکه جام فجر امسال جزو مسابقات گزینشی برای المپیک نخواهد بود، فدراسیون با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات مالی، این مسابقات را برگزار نمی‌کند.

برنامه برگزاری مسابقات لیگ وزنه برداری به قوت خود باقی است

محسن جلیلی مسئول برگزاری لیگ وزنه برداری در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طبق برنامه‌ای که اعلام شده است برنامه برگزاری مسابقات لیگ سر جای خودش است و ۱۹ آذر ماه به میزبانی باشگاه فولاد خوزستان دور رفت این مسابقات برگزار می‌شود. اگر در ادامه با توجه به شیوع ویروس کرونا ستاد مبارزه کرونا تصمیم جدیدی بگیرد و دستور داده شود مسابقات لغو شود، ما هم مجبور هستیم برنامه برگزاری بازی‌ها را تغییر دهیم و به تعویق بیاندازیم.

برخی از باشگاه‌ها در لیگ وزنه برداری به اهداف خود نمی رسند

او درباره انصراف تیم های بزرگ از لیگ وزنه برداری گفت: این اتفاق چند دلیل می‌تواند داشته باشد. اول اینکه شرکت در مسابقات مختلف ورزشی به سلیقه مدیرعامل باشگاه‌ها بستگی دارد. ما با بعضی از باشگاه‌ها رایزنی می‌کنیم و موفق می‌شویم رضایت آن باشگاه را جلب کنیم و تیمشان را در مسابقات داشته باشیم، اما به محض تغییر مدیریت باشگاه، از حضور در لیگ انصراف می دهند. گاهی اوقات اهدافی که باشگاه‌ها دنبال می‌کنند به دلیل کمبود پوشش تلویزیونی این رشته و دیده نشدن آن و سخت بودن جذب حامی مالی برآورده نمی‌شود و ترجیح می‌دهند در مسابقات لیگ شرکت نکنند.

او ادامه داد: باشگاه ایران مال که پیش از این با نام بیمه رازی در مسابقات شرکت داشت، ۳ سال در لیگ حاضر بود و موفق شد مقام هم کسب کند، اما امسال در مسابقات شرکت نکرده و این اتفاق به علت تصمیماتی بود که هیئت مدیره باشگاه گرفته است.

برای پخش زنده مسابقات لیگ وزنه برداری رایزنی کرده ایم

جلیلی در پاسخ به این سوال که آیا لیگ وزنه برداری امسال پخش تلویزیونی دارد یا خیر گفت: رایزنی انجام شده است و امیدواریم در ادامه نتیجه بگیریم. چند موضوع وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که مسابقات امسال در شهرستان انجام می‌شود و در استان خوزستان فقط یک دستگاه فرستنده امواج برای پخش زنده وجود دارد. سال گذشته همزمان با مسابقات قهرمانی کشور، مسابقات کشتی هم بود و با کلی مشکل توانستیم از استان مجاور دستگاه فرستنده پخش زنده بگیریم. تا زمانی که این امکانات وجود نداشته باشد نمی‌توانیم مسابقات را به شکل مستقیم پخش کنیم.

او در مورد برگزاری جام فجر گفت: اهمیت جام فجر برای ما این بود که جزو مسابقات گزینشی المپیک باشد و با توجه به اینکه امسال اینگونه نیست، مکان دارد این مسابقات برگزار نشود و یا اینکه فقط به شکل داخلی برگزار شود. تمام مسابقات داخلی وزنه برداری لغو شده است و فقط لیگ باقی مانده است.

کوروش باقری کارشناس وزنه برداری کشورمان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد برگزاری مسابقات داخلی وزنه برداری گفت: در کشور ما مسابقات قهرمانی کشور و دیگر مسابقات لغو شده است و فقط یک مسابقه لیگ باقی مانده است که در ۲ هفته برگزار می‌شود.

ورزشکاران وزنه برداری درآمد آنچنانی از این رشته ندارند

او درمورد کسب درآمد وزنه برداران از لیگ وزنه برداری گفت: ورزشکاران وزنه برداری درآمد آنچنانی از این رشته ندارند. وزنه برداری مانند رشته‌های فوتبال، والیبال و ... پول آنچنانی ندارد و نهایتا ۳۰ تا ۴۰ میلیون با ورزشکار قرارداد می‌بندند. وزنه برداری هم به مانند باقی رشته‌های ورزشی از این شرایط موجود و تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا ضربه خورده است.

سرمایه گذاران جایی را انتخاب می‌کنند که بیشتر مورد توجه باشد و دیده شوند

باقری در مورد اینکه برخی از تیم‌های با اینکه در دوره‌های قبل موفق عمل کرده اند حاضر به شرکت در مسابقات نیستند گفت: دلیل این موضوع حمایت نشدن باشگاه‌ها و رشته‌ وزنه برداری از طرف رسانه‌ها و کم کاری‌های فدراسیون است. به همین دلیل سرمایه گذاران که به دنبال دیده شدن هستند، به سراغ چنین رشته‌ای که توجهی به آن نمی‌شود، نمی‌آیند و ترجیح می‌دهند در رشته‌هایی سرمایه گذاری کنند که بیشتر به آن پرداخته می‌شود. مسئولان فدراسیون هم که بانی این رشته اند باید بیشتر در این موضوع دخالت کند و به دنبال گرفتن پخش زنده لیگ باشند. باشگاه‌های بزرگی از جمله پیکان، سایپا، آتش نشانی و ذوب آهن در وزنه برداری فعالیت می‌کردند، اما دیگر ادامه ندادند که به نظر من طبیعی است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.