ناتوانی شورای امنیت از انجام وظایفش به دلیل تضاد منافع اعضا

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از شورای امنیت به دلیل ناتوانی در حل چالش‌های بزرگ جهانی انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولکان بوزکر، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه از شورای امنیت انتقاد و اعلام کرد این نهاد به علت "تضاد منافع" نتوانسته است به بزرگ‌ترین چالش‌های جهان رسیدگی کند.

بر این اساس، بوزکر که یک دیپلمات ترک است، در جلسه بحث درباره اصلاح ساختار شورای امنیت اعلام کرد: شورا در موارد بسیاری نتوانسته است به مسئولیت خود برای حفظ صلح و امنیت بین المللی عمل کند.

وی خاطر نشان کرد: تضاد منافع اعضا و استفاده مکرر از حق وتو، کارآیی شورای امنیت را محدود کرده است. حتی در برخی از اضطراری‌ترین بحران‌های انسانی، شورا نتوانست پاسخ کافی و به موقعی بدهد.

این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که انتقاد‌ها از شورای امنیت، که دهه هاست اصلاح نشده، افزایش یافته است به طوری که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرد این نهاد "دیگر راه حل‌های مفیدی به دست نمی‌دهد".

بوزکر افزود اصلاح شورای امنیت "یک ضرورت گریزناپذیر و در عین حال چالش برانگیز و ضروری" است.

از زمان شیوع کووید-۱۹ شورای امنیت جلسات چندانی مختص این ویروس برگزار نکرده است. بیش از سه ماه طول کشید تا شورای امنیت بر اختلاف بین آمریکا و چین برای تصویب قطعنامه‌ای در اول ماه ژوئیه فائق بیاید‏ که خواستار همکاری بین المللی بیشتر بود و از درخواست دبیر کل سازمان ملل برای برقراری آتش بس در کشور‌های جنگ زده به منظور کمک به مبارزه با این بیماری حمایت می‌کرد.

۱۹۳ عضو سازمان ملل در یک نشست درباره اصلاحات در خصوص حق وتو، امتیازات پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس)، گسترش این نهاد و توازن منطقه ایش بحث می‌کنند. شورای امنیت، که می‌تواند درباره تحریم‌های بین المللی و توسل به زور تصمیم گیری کند ۱۵ عضو دارد. پنج کشور عضو دائمی این شورا هستند از حق وتو برخوردارند. همچنین شورای امنیت ۱۰ عضو غیردائم دارد که برای دوره‌هایی دو ساله انتخاب می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار