شایع ترین سرطان در خراسان رضوی را بشناسید

دبیر انجمن علمی جراحان شاخه خراسان گفت: در خراسان رضوی سرطان مری شایع‌ترین سرطان در بین مردم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر فتاحی‌ دبیر انجمن علمی جراحان شاخه خراسان گفت: شایع‌ترین سرطان‌ ها در آقایان ایرانی سرطان‌ پروستات، پوست، معده، روده بزرگ، خون و مثانه و در بانوان ایرانی سرطان‌ پستان، رحم، روده بزرگ، تیروئید، پوست و معده است؛ در خراسان رضوی هم سرطان مری شایع‌ترین سرطان بوده و تعداد افراد درگیر این نوع سرطان در این استان بالا است.

او افزود: بر خلاف سایر کشور‌ها که سرطان ریه عامل مرگ‌ومیر است در ایران سرطان‌های گوارشی و پستان مهم‌ترین علت مرگ و میر هستند و بنابراین اهمیت آشنایی با موارد خطرآفرین و مراجعه به‌موقع در شناخت زودرس سرطان و درمان آن بسیار مهم است.

دبیر انجمن علمی جراحان شاخه خراسان ادامه داد: آنچه که امروز در برخورد با سرطان اهمیت پیدا کرده، تشخیص صحیح و درمان به‌موقع آن براساس کار گروهی و چندتخصصی است.

فتاحی بیان کرد: خوشبختانه در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌خصوص بیمارستان امید که مرکز درمانی تخصصی سرطان است جلسات هم‌فکری متخصصان در جهت بهترین اقدام در امر درمان بیماران به‌صورت مستمر برگزار می‌شود.
 

بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: در این جلسات تخصصی میان جراحان و متخصصان سرطان، هماتولوژی، رادیوتراپی، رادیولوژی، آسیب‌شناسی، آنکولوژی، ژنتیک و سایر تخصص‌ها در خصوص سرطان‌های سر و گردن، گوارشی، رحم و پستان تبادل نظر می‌شود تا بهترین مسیر درمانی به بیمار و خانواده‌اش پیشنهاد شود.

دبیر انجمن علمی جراحان شاخه خراسان تاکید کرد: لازم به ذکر است که مشهد پس از تهران و شیراز سومین شهری است که اقدام به راه‌اندازی فلوی جراحی سرطان کرده است.

فتاحی اظهار کرد: در حال حاضر در بیمارستان امید کلیه درمان‌های به‌روز سرطان منطبق با آخرین دستورالعمل‌های جراحی انجمن‌های سرطان و گایدلاین‌های علمی انجام می‌شود.

او افزود: داشتن سبک زندگی سالم، ورزش کردن، مصرف میوه‌های پر ویتامین، کاهش استفاده از چربی در مصرف مواد غذایی، پرهیز از کشیدن سیگار و دخانیات، خواب منظم شبانه و پرهیز از استرس در پیشگیری از سرطان‌ها بسیار مؤثر است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اگر مردم در خصوص پیگیری و مراقبت از بیماران سرطانی و انجام اقدامات پیشگیرانه برای این نوع بیماران سوالی داشتند می‌توانند همه‌روزه در نوبت صبح به کلینیک خودمراقبتی بیمارستان امید مراجعه کنند و از خدمات رایگان آموزشی در این خصوص بهره‌مند شوند و ضمن دریافت پاسخ سوالات خود، آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

فتاحی بیان کرد: در صورتی‌ که در بررسی اولیه بیمار سرطانی مشخص شود که فرد بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا است، او جهت درمان و اقدامات تشخیصی ایزوله می شود و در صورتی که علائم کرونا داشته باشد بلافاصله به بیمارستان‌های معین کرونا اعزام می شود، اما در مابقی بیماران سرطانی اقدامات درمانی مختلف همچون شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی صورت می گیرد.

او تصریح کرد: با توجه به کاهش ایمنی در بیماران سرطانی، به‌خصوص کسانی که تحت جراحی و درمان‌های مکمل هستند لازم است که مراقبت‌های ویژه‌ای از آنان از سوی اعضای خانواده‌شان انجام شود، به‌طور مثال می‌توان به حداقل خروج از منزل، عدم حضور در تجمعات و مراکز پر رفت‌وآمد، استفاده از دستکش، ماسک و شیلد، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و مصرف ویتامین‌های مکمل اشاره کرد.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.