تفسیر قرآن؛

مراد از «قول الثابت» در قرآن؛ ولایت امیرالمومنین (ع) است+ صوت

تفسیر اجمالی آیه ۲۷ سوره ابراهیم و تفسیر امیرالمومنین (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ ۖ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِینَ ۚ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَا یَشَاءُ

خدا اهل ایمان را با عقیده ثابت در حیات دنیا و در آخرت پایدار می‌دارد و خداوند ستمکاران را به حال گمراهی وا می‌گذارد و خدا هر چه بخواهد (به اختیار مطلق) می‌کند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۷ سوره ابراهیم

تفسیر آیه ۲۷ سوره ابراهیم

ابن‌عبّاس گوید: منظور از [بالقول الثابت]به ولایت علی (ع) است. (بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۴۱)

امام علی (ع) می‌فرمایند: اگر فرزند آدم ولیّ خدا باشد؛ چون وارد قبر خویش می‌شود دو فرشته قبر درحالیکه گیسوان خود را به دنبال می‌کشند و زمین را با گام‌های خود می‌شکافند و صدای آنان هم، چون رعدی کوبنده و چشمانشان همچون آذرخشی سریع و گذراست، نزد او می‌آیند و از او می‌پرسند: «خدایت کیست؟ دینت چیست؟ پیامبرت کیست»؟

وی پاسخ می‌دهد: «الله جلّ جلاله، خدای من است، دینم اسلام و پیامبرم نیز محمّد (ص) است». آن دو فرشته به او می‌گویند: «خداوند تو را در آنچه که دوست داری و مایه خشنودی توست، استوار گرداند». خداوند در این‌باره فرموده است: «یُثَبِّتُ اللهُ الَّذِینَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ فِی الآخِرَةِ»؛ سپس قبر او را تا آنجا که چشم کار می‌کند، فراخ کرده و می‌گسترانند و از قبر او دری به‎سوی بهشت باز می‌کنند.


بیشتر بخوانید


پیام‌های آیه ۲۷ سوره ابراهیم

۱-بهره مندی از امداد‌های الهی، وابسته به راهی است که انسان انتخاب می‌کند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا»

۲-اگر یاری خداوند نباشد، انسان در برابر وسوسه‌ها و هوس‌ها و طاغوت‌ها از پا درمی آید و سقوط می‌کند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا»

۳-اهل ایمان از نظر منطق، محکم و استوارند و در برابر مکتب‌های مادّی می‌ایستند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثّابِتِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا»

۴-انسان اگر ایمان آورد، خدا او را بیمه می‌کند و اگر به درخت خبیثه و مکتب باطل دل دهد، خدا او را رها می‌کند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا ... یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ»

۵-پذیرش مکتب‌های باطل، ظلم به خود و مکتب است. «الظّالِمِینَ»

۶-قهر الهی به راهی وابسته است که انسان انتخاب می‌کند. «یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار