مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک مقاومت میکروبی را بالا می‌برد/ ایران دومین کشور در مصرف آنتی بیوتیک

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ‌مصرف خودسرانه دارو ها به ویژه آنتی بیوتیک باعث قوی شدن باکتری ها در بدن می شود.

مجید حنیفه,کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت: متاسفانه برخی از مردم هنگام بروز بیماری به ویژه سرما خوردگی و آنفولانزا اقدام به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک می‌کنند که عوارض زیادی را به دنبال دارد.

او با بیان‌اینکه از ۲۸ آبان تا ۴ آذر ماه هفته جهانی آگاهی سازی از آنتی بیوتیک ها نامیده شده است گفت: بسیاری ازبیماری‌ها به ویژه در بزرگسالان از نوع ویروسی است و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد و وقتی بیمار اقدام به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک می‌کند طول دوره بیماری در او افزایش می‌یابد.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاه علوم پزشکی همدان سرانه مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۷ برابر استاندارد جهانی است و دومین کشور درمصرف آنتی بیوتیک است.

حنیفه گفت : حنیفه گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته در ایران از هر ۱۰۰۰ نفر روزانه ۳۸ نفر آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه مصرف آنتی‌بیوتیک باید حتما با تجویز پزشک معالج انجام شودبیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد مربوط به اتمام دوره مصرف آنتی‌بیوتیک ها است.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بسیاری از بیماران به خوردن تعداد محدودی از آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده بسنده می کنند و مابقی دارو خود رامصرف نمی کنند در حالی که در صورت تجویز پزشک باید دوره کامل دارو درمانی را طی کنند.

حنیفه با اشاره به اینکه مصرف نامنظم و خودسرانه آنتی بیوتیک ها عوارض های به دنبال دارد گفت: بروز عفونت های قارچی،اختلال دستگاه گوارشی وبه تعویق انداختن روند بهبودی بیماری ها از جمله عوارض مصرف نامنظم و خودسرانه آنتی بیوتیک ها است.

او  در خصوص مصرف خودسرانه داروهای سرماخوردگی گفت : مادران باردار، کودکان زیر دو سال و افراد بالای ۶۵ سال باید از مصرف خودسرانه داروهای ضد سرماخوردگی خوداری کنند.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دسته ای از داروهای سرماخوردگی و آنتی هیستامین‌ها بدون نسخه هستندگفت: گروه های حساس جامعه نباید بدون مشورت و تجویز پزشک از این داروها استفاده کنند.

حنیفه افزود: ترکیبات ضد احتقانی که در داروهای سرماخوردگی و آنتی هیستامین وجود دارد برای مادران باردار و بیماران پرفشاری خون مضر است و حتما باید با نظر پزشک معالج مصرف شود.

او گفت: متاسفانه بسیاری از مردم بر این باورند که هرچه تعداد داروهای تجویز شده بیشتر باشد بیماری آن‌ها زودتر بهبود می‌یابد.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: این باور کاملا اشتباه است چراکه در واقع پزشک حاذق پزشکی است که بیماری را به درستی تشخیص داده و با تجویز حداقل دارو بتواند بیمار خود را درمان کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.