کدام اختلالات سلامت روان نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کنند؟

یک روانپزشک درباره اختلالاتی که سلامت روان نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کنند، توضیح داد.

بهزاد قربانی روانپزشک و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در نوجوانان و جوانان اظهار کرد: این اختلالات در نوجوانان و جوانان نسبت به کودکان و سالمندان شایع‌تر هستند به طوری که نوجوانان و جوانان بیشترین تعداد مراجعان به کلینیک‌های روانپزشکی را به خود اختصاص می‌دهند.

قربانی افزود: در جوامعی همچون جامعه ایران که تا حدودی فرهنگ مرد سالاری وجود دارد و ممکن است به طور خواسته یا ناخواسته دختران در خانه، اجتماع و محیط‌های آموزشی مورد کم توجهی قرار بگیرند، به طوری که سلامت روانی یا اجتماعی کامل را نداشته باشند، بیماری‌های روانپزشکی در دختران بیشتر دیده می‌شود.

انواع اختلالات روانپزشکی

او اختلالات روانپزشکی را به سه دسته اختلالات خلقی، اضطرابی و سایکوتیک تقسیم‌بندی کرد و ادامه داد: از جمله اختلالات خلقی می‌توان به انواع افسردگی‌ها (افسردگی ماژور یا شدید، افسردگی تک قطبی (فاز‌های افسردگی و طبیعی) و دو قطبی (فاز‌های افسردگی، طبیعی و شیدایی) اشاره کرد و فوبیا، وسواس، PTSD (اضطراب پس از سانحه)، حملات پانیک و اختلال اضطرابی منتشر (مبتلایان به اختلال اضطرابی منتشر، به طور دائم بدون هیچ علت خاصی از دلشوره و نگرانی رنج می‌برند.)، نمونه‌هایی از اختلالات اضطرابی هستند. اختلالات سایکوتیک هم توهم و هذیان را در فرد به دنبال دارند. اختلالات سایکوسوماتیک (روان‌تنی) هم در نوجوانان و جوانان شایع هستند که از جمله این اختلالات می‌توان به اختلال بد ریختی بدن و تریکوتیلومانیا (وسواس کندن مو‌های بدن) اشاره کرد.

اختلال بد ریختی بدن

این روانپزشک بیان کرد: خانواده‌ها باید به فرزندان دختر و پسر خود به میزان مساوی توجه کنند و بین آن‌ها فرق نگذارند. در جامعه هم باید حقوق یکسانی را برای هر ۲ جنس قائل شد.

قربانی درباره سندروم پیش از قاعدگی (PMS) یادآوری کرد: علائم این سندروم از چند روز قبل از قاعدگی در دختران بروز پیدا می‌کند که از جمله این نشانه‌ها می‌توان به بدخلقی، عصبی و زود رنج بودن، درد‌های بدنی، احساس سنگینی و رخوت اشاره کرد که این علائم تا حدودی طبیعی هستند و با آغاز قاعدگی فروکش می‌کنند، البته در موارد شدید مراجعه به پزشک برای تسکین نشانه‌ها ضروری است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار