مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی عنوان کرد؛

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در برپایی تمدن نوین اسلامی

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی گفت: در شرایط فعلی جامعه برای حرکت به سمت برپایی تمدن نوین اسلامی، ترویج و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی ضرورتی انکار ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن نصرپور مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی گفت: در شرایط فعلی جامعه و ضرورت بالندگی هر چه بیشتر انقلاب اسلامی و جامعه دینی و از طرفی در مسیر حرکت به سمت برپایی تمدن نوین اسلامی، ترویج و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی ضرورتی انکار ناپذیر است.
 
او با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هم در اهمیت این موضوع می فرمایند" امروز کتابخوانى و علم‏ آموزى، نه تنها یک وظیفه ‏ى ملى، که یک واجب دینى است" ، افزود: باید به حوزه رسانه و پیام در موضوع کتاب و کتابخوانی با اهداف  آگاهی بخشی و فرهنگ سازی توجه ویژه کرد و در جهت نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی گام‌های موثری با رویکرد فرهنگی برداشت.
 
مدیرکل صدا وسیمای مرکز خراسان رضوی ادامه داد: در خصوص رسانه و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تحقق تعدادی از اهداف می تواند مدنظر باشد.
 
نصرپور بیان کرد: عنصر مهم در فرهنگ سازی آگاهی بخشی به مخاطبان است؛ لذا از ظرفیت رسانه جهت ارتقاء آگاهی‌های مردم نسبت به ضرورت و اهمیت کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

او تصریح کرد: از نکات مهم استفاده از رسانه در این مبحث، ارائه تصویر شایسته از نتایج و آثار مفید و موثر توجه به کتاب و کتابخوانی است، که تشویق، همراهی و علاقمندی مخاطبین در این فرآیند بسیار مهم خواهد بود.

مدیرکل صدا وسیمای مرکز خراسان رضوی تاکید کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، باید تبیین کرد که دوری از کتاب و کتابخوانی می‌تواند یکی از علل بروز یا تشدید برخی آسیب‌های اجتماعی باشد؛ لذا باید نسبت به معرفی نقش مهم کتاب و کتابخوانی به عنوان یک ظرفیت فرهنگی و اجتماعی در پیشگیری و کاهش این آسیب‌ها بهره برداری تبلیغی و رسانه‌ای کرد.
 

بیشتر بخوانید


نصرپور اظهار کرد: باید جایگاه کتاب در فرهنگ اسلامی و ایرانی تبیین و از طرفی جایگاه دانش و آگاهی، مطالعه و آموختن و به روز بودن در دین مبین اسلام و فرهنگ ایرانی به عنوان یک آموزه فراگیر و اساسی ترسیم شود.

او افزود: با تقویت حوزه کتاب و کتابخوانی در موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی، می‌توان از این ظرفیت ارزشمند فرهنگی استفاده کرد که برای این مهم باید از ظرفیت اندیشمندان و نخبگان جامعه استفاده بهینه شود.

مدیرکل صدا وسیمای مرکز خراسان رضوی با بیان اینکه توجه به سرمایه‌های اجتماعی از جمله سرمایه جوانان و خانواده در حوزه فرهنگ سازی و افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است ادامه داد: برای کسب نتایج مطلوب در موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی، مخاطب کودک و نوجوان از اهمیت خاصی بویژه برای اهداف بلند مدت برخوردار است.

نصرپور با اشاره به اینکه بررسی و بومی سازی تجربیات سایر کشور‌ها و نهاد‌های بین المللی نیز در توسعه فرهنگ کتابخوانی قابل بهره برداری است، بیان کرد: توجه و بهره برداری از فناوری‌های نوین در عرصه کتابخوانی و همچنین استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی مهم است.

او تصریح کرد: البته رسانه در این موضوع می‌بایست ایفای نقش آگاهانه و هوشمندانه داشته باشد تا مخاطبین در مسیر این فرهنگ سازی، به سمت کتاب‌های نامناسب و با محتوای مخرب و ضد ارزشی و ضد فرهنگی سوق پیدا نکنند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی با اشاره به راهکار‌ها و مصادیق عملی اقدامات رسانه‌ای در ترویج و تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه تاکید کرد: معرفی کتب ارزشمند و فاخری که رهبر معظم انقلاب بر آن‌ها تاکید داشته و یا بر آن‌ها تقریر نوشته اند، تولید و پخش برنامه‌های کوتاه رادیویی و تلویزیونی خوانش کتاب به ویژه به وسیله چهره‌های شاخص و محبوب مردمی همچون هنرمندان، شعرا، ورزشکاران، روحانیون و ... از جمله این راهکارها است.

نصرپور اظهار کرد: تولید نماهنگ و ترانه‌هایی جذاب با مضمون کتاب و ترویج کتابخوانی بویژه جهت مخاطب کودک و نوجوان ، تعیین و ترویج شعار در موضوع کتابخوانی همچون "بهترین هدیه، کتاب است"، پوشش رسانه‌ای جلسات معرفی، نقد و بررسی کتاب و سایر مراسم با این موضوع و از طرفی تهیه گزارش‌های مستند و خبری با هدف نقد و بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در جامعه و  تولید مسابقه‌های متنوع با هدف معرفی محتوای کتاب‌های ماندگار در قالب مشاعره و ... از مصادیق عملی اقدامات رسانه‌ای در ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

او افزود: تعامل و مشارکت مجموعه‌های فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و رسانه در برگزاری مسابقات کتاب خوانی و معرفی و تجلیل از نفرات برتر،  ترویج فرهنگ وقف و نذر کتاب در جامعه و همچنین معرفی ناشران برجسته استانی در رسانه، بهره برداری از نویسندگان جوان و توانمند و صاحب فکر در حوزه کتاب و کتابخوانی جهت نویسندگی برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی با هدف تشویق و ترغیب عموم جامعه و به ویژه نسل نوجوان و جوان در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی ادامه داد: معرفی شیوه‌های نو در دسترسی و مطالعه کتاب همچون کتاب‌های صوتی و یا اینترنتی در برنامه‌های رسانه‌ها از جمله در صدا و سیما،  آسیب شناسی و مطالبه گری در خصوص مشکلات و درخواست‌های مردم در مورد امکانات و منابع کتابخانه‌ای در شهر‌ها و روستا‌ها توسط اصحاب رسانه، معرفی کودکان و نوجوانان کتاب خوان در رسانه‌ها بویژه در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی کودک و نوجوان و تحلیل و بررسی علل عدم تمایل نوجوانان و جوانان به مطالعه و کتابخوانی و ارائه پاسخ و پیشنهادات موثر با بهره برداری از نخبگان و صاحب نظران در قالب پرسش و پاسخ صمیمی می تواند فرهنگ کتابخوانی را توسعه دهد.
 
نصرپور بیان کرد: معرفی و اطلاع رسانی موفقیت‌های ناشران ایرانی در مجامع بین المللی و اقبال ناشران خارجی به ترجمه و نشر آثار فاخر ایرانی،  تخصیص بخش ثابت معرفی کتاب در رسانه‌های مختلف در زمینه‌های متنوع معارفی، علمی، اقتصادی و خانواده ، معرفی مادران اهل مطالعه و مأنوس با کتاب در برنامه‌ها به ویژه در برنامه خانواده و تبیین نقش مثبت این مادران در تربیت موفق و کار آمد در جامعه  و از طرفی بازنمایی موفقیت‌های فردی و رابطه آن با کتاب و کتابخوانی نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد.

او با اشاره به چند راهکار دیگر تصریح کرد: برگزاری مسابقه‌های کتابخوانی در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، راه اندازی پویش در فضای مجازی با عناوینی همچون "ما کتاب خوانیم"، " من و کتابم" و ...،  نهادینه سازی فرهنگ کتاب به عنوان نیازی واجب در زندگی روزانه و پرهیز از معرفی جانشین برای کتاب و کتابخوانی، همچنین با توجه به بحران و تهدید کرونا در جامعه و کاهش فعالیت‌ها و ضرورت پر کردن اوقات فراغت و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به عموم جامعه می‌توان به عنوان یک فرصت مناسب و ارزشمند برای ترویج و نهادینه سازی از مطالعه و کتابخوانی در زندگی بهره برد.
 
مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی تاکید کرد: در مجموع با توجه به اهمیت موضوع ضرورت دارد تا در حوزه رسانه با کمک و همراهی نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه و با همکاری مجموعه‌های فعال در ترویج و فرهنگ سازی کتابخوانی، با تولید و ارائه محتوای فرهنگی و جذاب برای ترویج و نهادینه سازی فرهنگی و افزایش علاقه و احساس نیاز جامعه به کتاب و کتابخوانی، در غالب برنامه‌های متنوع و مختلف رسانه‌ای، برنامه ریزی و با نقشه راه مشخص، فعالیت لازم انجام پذیرد.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.