کمیسیون همکاری اقتصادی خراسان رضوی و افغانستان در مشهد برگزار می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: کمیسیون همکاری اقتصادی این استان و افغانستان به منظور توسعه روابط دو جانبه در بخش‌های مختلف به زودی در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در چند روز اخیر ملاقات‌هایی با مقامات کشور افغانستان انجام شد، استاندار خراسان رضوی با رییس شورای ولایتی هرات و دستیار ویژه وزیر امور خارجه افغانستان ملاقات داشت که در این ملاقات‌ها توافق‌های خوبی در ارتباط با صادرات فرآورده‌های نفتی و مبادلات مرزی انجام گرفت که به زودی عملیاتی خواهد شد.
 
او وجود ۸۳۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان رضوی با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان را از ظرفیت‌های این استان برشمرد و افزود: در شرایط شیوع کرونا و تحریم‌های ظالمانه، یکی از ضرورت‌های استان افزایش تقاضا برای کالا‌های تولید داخلی است که یکی از مسیر‌های تحقق این مهم، بخش صادرات است تا بتوان از محل ارز حاصل از صادرات سایر نیاز‌های کشور را برطرف کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: سه هزار کامیون حامل بار در پشت مرز دوغارون معطل مانده بودند که هزینه‌های بسیار بر کالا‌های صادراتی تحمیل می‌کرد، با تصمیماتی که در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی با حضور استاندار خراسان رضوی در دوغارون برگزار شد، ساعات کاری گمرک در این مرز پنج ساعت افزایش یافت و این مهم منجر به افزایش ۲۰ درصدی خروج کامیون‌ها از مرز در شبانه روز شد.

بیشتر بخوانید

رسولیان ایجاد توقفگاه خودرو، بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه خدمات در مرز دوغارون، راه‌اندازی راه آهن خواف - هرات، توسعه ظرفیت ریلی مرز ترکمنستان از طریق برگزاری نشست‌های مشترک را از مواردی برشمرد که در قالب شورای ساماندهی مبادلات مرز خراسان رضوی دنبال می‌شود.

او تصریح کرد: حفظ اشتغال موجود و وضعیت تولید فعلی از دیگر موارد مورد تاکید است، زیرا شرایط تحریم و شیوع کرونا فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در استان را بسیار دشوار کرده و بنگاه‌ها را در تامین مواد اولیه و نقدینگی دچار مشکل نموده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: به همین منظور کلینیک کسب و کار با محوریت شرکت شهرک‌های صنعتی استان شناسایی هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی دارای مشکل را که کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند هدفگذاری کرده که با بهره گیری از ظرفیت بسیج و سپاه و مشاوران تخصصی کسب و کار به دنبال حل مشکلات آن‌ها هستیم.

رسولیان با اشاره به سهم ۳۰ درصدی بخش تولید خراسان رضوی در اشتغال استان اظهار کرد: توسعه شهرک‌های صنعتی استان در دستور کار قرار دارد و در این راستا زمین‌های راکد در شهرک‌ها که توسط تولیدکنندگان محبوس مانده و فعالیتی روی آن صورت نگرفته، در حال شناسایی است تا به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان فعال استان واگذار شود.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.