باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تراژدی فرار مغزها/ نخبگانی به نام ایرانی‌ها، به کام غربی‌ها

طبق ادعای برخی از دانشجویان نبود اشتغال مناسب در ایران باعث مهاجرت آنان به کشور‌های دیگر یا به نوعی فرار مغز‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فرار مغز‌ها قصه امروز و دیروز ما نبوده و کشورهای جهان سوم کم و بیش با این مشکل مواجه هستند بنابراین روزانه شاهد رشد و توسعه آمار رسمی و غیر رسمی خروج نخبگان از کشور هستیم.

اما در این میان باید به این نکته توجه داشته باشیم که نیروی انسانی هر کشوری ثروت و سرمایه آن محسوب می‌شود، سرمایه‌های هنگفتی که برای آن صرف شده و در پایان دو دستی تقدیم کشور‌های اروپایی و آمریکایی خواهند شد، بدون اینکه کسی در قبال این وضعیت خطرناک واکنشی نشان دهد یا اعتراضی داشته باشد.

فرار مغز‌ها در ایران مانند دیگر کشورهای جهان سومی به یک تراژدی تبدیل شده است و علت آن را می توان در ضعف برنامه  ریزی و کم توجهی  نسبت به  خروج نخبگان یا بازگشت آنان به کشور منسوب کرد.

شاخص‌های گوناگونی از جمله علم، ثروت و منابع طبیعی تا نیروی انسانی برای توسعه و پیشرفت یک کشور در نظر گرفته می‌شوند، اما نیروی انسانی می‌تواند مولد شاخص‌های دیگر توسعه باشد به طوری که اگر این شاخص از سطح متوسط بالا رود نشان دهنده پیشرفت آن کشور خواهد بود.

بنابر آمار مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹، ۶۰ هزار نفر از ایرانیانی که در این سال مهاجرت کرده‌اند از نخبگان بوده اند و این افراد غالباً  از رتبه ‌های برتر المپیادهای علمی یا کنکور محسوب می‌شدند.  

با وجود اینکه تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از فرار مغزها انجام شده است، اما همواره درصد قابل توجهی از دانش‌آموختگان علمی تمایل مهاجرت به کشور‌های پیشرفته یا توسعه یافته را داشته اند. مجله نیوزویک‌ طبق آخرین داده‌های خود به این نتیجه رسیده است که مهاجرت نخبگان ایرانی به علت افزایش تورم،کاهش دستمزد‌ها و مدیریت ناکارآمد اقتصادی است و استادان ایرانی هم به علت دریافت حق الزمه ناچیز مجبور به اتخاذ شغل دوم و فعالیت در مشاغل دیگر هستند بنابراین دولت باید حقوق بیشتری را برای این افراد در نظر بگیرد تا جواب گوی نیازهای مالی شان باشد. 


بیشتر بخوانید 


شعار «درهای ما به روی همه‌ ملت‌ها باز است» روی تابلوی اعلانات دانشگاه «ام آی تی» آمریکا حک شده است که بعد از بررسی های کارشناسانه می توان به این نتیجه دست یافت که این عامل دعوتی زیرکانه از ثروت کشورهای جهان سوم در سایه دشمنی علنی با این کشورهاست، نخبگانی که به نام ایران و از دانشگاه  های مطرح  ایرانی هستند اما به کام آمریکا و اروپا تمام می‌شوند و فعالیت ها و دستارودهای انسانی و فناورانه خود را در آن کشورها خرج می کنند.

گزارش چهارشنبه صبح/ دلیل ترک ایران از سوی نیرو‌های کار متخصص چیست؟

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید به این نکته توجه داشت که نخبگان سرمایه‌های ملی هر کشوری هستند و لازم است تا با ثبت نام در بنیاد علمی نخبگان بتوانیم از این سرمایه‌های انسانی درمسیر رشد و توسعه و شکوفایی کشور استفاده کنیم تا به اینصورت شاهد خروج نخبگان از کشور نباشیم. باید به منظور توسعه و پیشرفت علمی نخبگان ایرانی با همه جهانیان ارتباط‌های مناسب و موثری برقرار کنیم و شرایط را برای بازگشت آن‌ها به کشور مهیا سازیم.

اشتغال؛ عاملی برای خروج نخبگان از کشور

در واقع اشتغال یکی از عمده دلایلی است که باعث خروج نخبگان از کشور شده است و تا زمان رفع این معضل همواره شاهد فرار مغزها از کشور خواهیم بود؛ طی سال‌های اخیر رشد دانشجویان تربیت معلم بسیار حائز اهمیت بوده است چرا که تعداد زیادی از این افراد بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند و  دیگر مشکلی از بابت آینده آنان را تهدید نخواهد کرد؛ به همین علت مهم‌ترین دلایل مهاجرت نخبگان شامل بیکاری واشتغال نیروی فعال و تحصیلکرده می‌شود.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) آماری از مقاصد اول دانشجویان ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر کرده است که بر این اساس، ۵۱ هزار و ۸۲ دانشجوی ایرانی در کشور‌های آمریکا، ترکیه، کانادا، آلمان، ایتالیا، مالزی، امارات، استرالیا، انگلستان و فرانسه ثبت نام ‌و این کشورها هم به ترتیب بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی را جذب کرده اند.

گزارش چهارشنبه صبح/ دلیل ترک ایران از سوی نیرو‌های کار متخصص چیست؟ / نبود اشتغال مناسب؛ مهم‌ترین عامل فرار مغر‌ها

همچنین بیشترین خروج دانشجویان ایرانی از کشور طی دهه‌های ۵۰ و ۶۰ شمسی اتفاق افتاده که دلایل گوناگونی از جمله تحولات سیاسی آن زمان مانند پیروزی انقلاب اسلامی و اتفاقات پس از آن دوره مانند انقلاب فرهنگی و در پی آن تعطیل شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و همچنین شروع جنگ تحمیلی باعث بروز این اتفاق شده است.

سپس در دهه ۷۰ شمسی روند خروج دانشجو از کشور سیر نزولی پیدا کرد و در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ همزمان با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و افزایش تعداد دانشجویان در ایران شمار دانشجویانی که برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده اند افزایش پیدا کره است.

گزارش چهارشنبه صبح/ دلیل ترک ایران از سوی نیرو‌های کار متخصص چیست؟ / نبود اشتغال مناسب؛ مهم‌ترین عامل فرار مغر‌ها

وزارت علوم باید برای بازگشت دانشجویان مهاجرت کرده برنامه‌ریزی کند

محمد صادق بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی اظهار کرد: اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور اگر با برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد تاثیر مثبتی بر رشد علم و فناوری کشور خواهد داشت و باعث برقراری ارتباطات متقابل علمی و فرهنگی بین دانشجویان و جامعه می‌شود.

او افزود: از آنجایی که ایران برای اعزام دانشجویان به خارج از کشور هدفمند عمل نکرده است و دانشجویان ایرانی خودشان با گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های دیگر به آنجا مهاجرت می‌کنند، هیچ برنامه‌ای برای بازگشت و برقراری ارتباط منسجم با آنان وجود ندارد. تمام دستاوردهای آن‌ها نصیب کشورهای بیگانه می شود و کشورمان از نظر علم و فناوری عقب می ماند.

بیجندی تصریح کرد: توسط سفارتخانه های کشورمان در سراسر جهان می توانیم از مهارت و دستاوردهای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج استفاده کنیم، اما در حال حاضر مجموعه و ساختاری که بتواند هدفمند با دانشجویان ایرانی خارج از کشور ارتباط برقرار کند، نداریم و این موضوع ممکن است مشکلات جدی را برای حوزه فناوری کشور به وجود آورد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان با استعداد ایرانی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه‌های برتر دنیا پذیرش گرفته و به آنجا می‌روند. باید بدانیم که به علت رصد نشدن این دانشجویان عالی رتبه مشکلاتی در آینده دانشگاهی و پژوهشی کشور به وجود خواهد آمد و نیروهای ماهر ایرانی را از دست خواهیم داد.

بیجندی درباره راهکار‌های موثر برای بهبود وضعیت مهاجرت دانشجویان ایرانی و استفاده از دستاورد‌های علمی آنان در کشور، گفت: مهم‌ترین راه استفاده از دستاورد‌های دانشجویان ایرانی مقیم خارج بهره وری از تجربه‌های موفق کشور‌های دیگر در این حوزه است. کشورهای خارجی برای اعزام دانشجو به خارج امتیاز خاصی قائل نمی‌شوند، اما با تنظیم  برنامه‌های خاص به ویژه بعد از پذیرش فرد از دانشگاه‌های خارجی سعی می‌کنند به شیوه‌های مختلف ارتباط آنان را با دانشگاه‌هایی که مقاطع قبلی را در آن جا خوانده اند، تقویت کنند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی اضافه کرد: اگر وزارت علوم همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی را موظف کند که پذیرش دانشجویان در کشور‌های خارجی را رصد کرده و با برقراری ارتباط موثر با دانشجویان باعث بازگشت به کشور و استفاده از دستاورد‌های علمی آنان شود وضعیت بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

بیجندی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌هایی را طی چند سال اخیر در زمینه بازگشت دانشجویان ایرانی به کشور انجام داده است، اما باید گفت این اقدامات کافی نبوده و باید منسجم‌تر و هدفمند‌تر عمل کنیم.

گزارش چهارشنبه صبح/ دلیل ترک ایران از سوی نیرو‌های کار متخصص چیست؟

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: نیرو‌های توانمند و با استعداد کشور جذب کشور‌های توسعه یافته می‌شوند و این امر باعث خواهد شد در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد خلاء در زمینه نخبگان علمی باشیم که برای بهبود این وضعیت باید با کمک وزارت علوم برنامه های راهبردی و موثری را ترتیب دهیم.


بیشتر بخوانید


با اینکه واقعه فرار مغز‌ها در کشور‌های جهان سوم قابل کتمان نیست، اما در کنار آن مسائلی مانند ماندگار شدن متخصصین و فرار ژن‌ها ظاهر می‌شود، یعنی نیروی انسانی باهوش و متخصصی که در خارج از کشور برای همیشه زندگی می‌کند و در این صورت تولید مثل هم می‌کند و به اینصورت شاهد نسلی خواهیم بود که با عنوان نخبه اروپایی پرورش داده می‌شوند.

نخبگان همانند نفت و گاز و ذخایر طبیعی منابع باارزشی هستند و تنها تفاوت در این زمینه آن است که منابع و ذخایر ملی روزی به پایان خواهند رسید، اما به هیچ عنوان نیروی انسانی پایان نمی‌یابد بلکه استفاده از دستاورد‌ها و تجربه‌های این افراد باعث رشد و توسعه روز افزون کشور خواهد شد، اما عدم استفاده از آنان نتیجه ای جزء مهاجرت و خروج آنان از کشور نخواهد داشت. 

گزارش از نادیا عابد

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
آره منم پرستاری میخونم بعد اینکه سهمیه داران عزیز قشنگ صفر از جلو رتبه هاشون کم شد دکتر مهندس شدن و بعد بیست نوع سهمیه و چند سال تلاش و ناعدالتی های همیشه سنجش راضی شدم به این رشته چون فقط خودمو داشتم نه سهمیه نه پول اضافی نه ژن خوب هیچی هر وقت هر وقت بتونم میزارم میرم چون قراره یه بار زندگی کنم نه اینکه بمونم و تمام زحمتا با من باشه پزش به دکتر و انترن هایی که ملاک انتخابشون درصد جانبازی پدراشون بوده نه بر اساس لیاقتشون ...وقتی میتونم جای دیگه بهتر زندگی کنم آره یه روز اگه بتونم حتما میرم حتما
و این به هیچ احدی الناسی ربطی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
این مسئله که باید رفت یا نه
کاملا شخصی است
باید فضا مناسب باشه یکم از این سیستم کره شمالی در بیایم
ما اراتباطمون رو قطع کردیم
اونا ارتباطشون رو بیشتر کردن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۳۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
نخبه ای که در کشور خود نماند و نتواند به کشورش خدمت نکند نخبه نیست و حیف است که این نام نیک را یدک بکشد.
هر ایرانی باید کمی تعصب و غیرت ایرانی در رگانش باشد و خونش برای سرزمین پدری و مادریش به جوش بیاید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
نفست از جای گرم و نرم میاد.سرزمینی ک برای تحصیل کرده هاش ارزش قائل نیست و حتی نمی تواند کار برای تحصیل کرده هاش فراهم کنه,همون بهتر برن جایی ک بهشون بها میدن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
چندتاجوون ایرانی دستگاه نقطه زن شدن موشکهارو اختراع کردند بعد بانک رفته خانه ی همین دانشجو و مخترع را بخاطر وامی که بابت اختراعش گرفته رو مصادره کرده خوب شما با اینکار تمام امید این جوون را ازدست دادین که بولله الان دشمن واسش میلیاردها دلار هم حاظره بده تا این جوون واسه دشمن کارکنه شما باشین چیکار میکنین قول میدم میرفتین واسه اسرائیل هم که شده کار میکردین.مقصر اصلی فرار مغزها کسی نیست جز دولت و مدیریت کشور و الا چرا الان باید ۳میلیون نخبه ایرانی فقط توی کالیفرنیا زندگی کنند واسه دشمن؟ نیمی از نخبگان آمریکا از مخترع، دانشمند، دکتر، تاجر، فیلسوف و...همگی ایرانی بودند نمونش کمپانی و شرکت خودروسازی بزرگ آمریکا رئیس و مالکش یه ایرانیه برین ببینین چه خودروهایی میسازه و چرا رفته امریکا؟ چون واسه ایرانیان طرح و برنامه که داده اونو پرتش کردن بیرون که مبادا پرایدهاشون رو دستشون بمونه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۱۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
این ها بی غیرت هستند اگر واقعا وجدان دارند فکر کنند ببینند در طول دوره زندگی شان چند نفر زحمت کشیده و فدا شده اند تا به این مرحله برسند حالا بدون ادای دین بگذارند و بروند
Netherlands
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
هیشکی برای ما جز خودمون و پدر و مادرمون که اون ها هم راضی هستن زحمت نکشید. ما تو مدرسه عادی با اون معلم ها که نگم درس خوندیم‌ و بدون سهمیه دانشگاه قبول شدیم و حالا هم وزارتخونه بابت تحصیل ما رو فرستاده مناطق مرزی طرح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
احتمالا از قشر مرفه و بی درد جامعه هستی و نفست از جای گرم و تشک نرم بالا میاد
Iran (Islamic Republic of)
nima
۱۸:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
خب معلومه هر کسی بین امکانات و زندگی خوب و ایران زندگی خوب رو ترجیح میده این دیه سوال نداره هر کسی حق انتخاب داره خود قرآن هم گفته مخاجرت کنین
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۷:۴۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه با این نوع مدیریت ، کسانی که توانایی دارند برای آینده ای بهتر از ایران می روند حالا هی قلم فرسایی کنیم و گاهی آنها را مسخره کنیم، ولی چه سود؟ بیست سال دیگر متوجه خواهیم شد که با مدیریت غلط چه بلایی سر این مملکت آمده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
یک مثال میزنم خدمت شما
طبق فرموده های مقام معظم رهبری همیشه فرزند آوری رو تاکید دارند ولی اصلا مسئولان توجه ندارند من خواهرم ماما هست بعد از چهار سال میگن نیاز نداریم نمی تونیم حقوق بدیم ایشان دارن زبان می خونن برن از این کشور بشدت تاسف آمیز که کسی به فکر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
نخبه که نتواند در کشورش تغییر ایجاد کند نخبه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
اگر امکانات باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
وقتی با مدرک ارشدم مجبورم برم سربازی و از تخصصم (رشته برق مخابرات ) استفاده نکنند و به من می گویند که باید حارو بزنم و طی بکشم و ظرف بشورم و خاک سرند کنم و...
تازه من مثلا تو قسمت فناوری اطلاعاتش شون هستم

مجبورم دوسال از عمر جوانی ام رو الکی کار کنم و از زندگی و کار وتحصیل عقب بیفتم
تازه من امریه گرفته بودم و سازمان ستاد کل تایید کرد اما نظام وظیفه امریه ام رو ثبت نکرد
Iran (Islamic Republic of)
مهربان
۱۵:۴۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
از بهترین دانشگاه های ایران توی رشته مهندسی فارغ التحصیل میشیم و کار پیدا نمیکنم. سابقه کار داشتن از اون مقالات علمی که چاپ کردیم با ارزش تره. مجــــــــــــــــبوریم که برای رفتن اقدام کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۲۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
وقتی دانشگاه تهران برای خوابگاه دانشجوی روزانه دکترای تخصصی خودش با رتبه ی تک رقمی اجاره ی ۴ میلیون تومنی طلب کرده
نخبه باید چکار کنه
شما بودید می موندید؟ ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
طبق ادعای برخی از دانشجویان!!!
واقعا نمی بینید یا خودتون رو زدید به ندیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
اتفاقا
نخبه ای که در این مملکت نتواند پول دربیاره و کار پیدا کنه واقعا هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
خدایی انتظار دارید در ایران بمونند وقتی فرزندان مسئولان در خاجند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
وقتی نخبه ها این همه پارتی بازی و سهمیه دادنها و بی توجهی ها رو میبینن حق دارن برن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
وقتی میگید هرکسی ناراحته پاشه بره،خوب مردمی هم که جا و امکانی ندارن تومملکت اگر بتونن میرن ،حالا یا سرمایه دارن امکان تولید ندارن،یا سواد دارن شغل درخورشان نیست،پس گلایه ازشون بیجاست،
Iran (Islamic Republic of)
KIANSUPERSTAR
۱۴:۱۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
هیییییی
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۰۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
مسئولین در فکر چی هستند و شما بنده خدا در فکر چی؟فارغ التحصیل مدارج بالای علمی و دانشگاهی که بیکار و حتی یک در آمد بخور نمیر هم ندارد ،معلوم که با یک پیشنهاد خوب با بهترین امکانات جذب کشورهای دیگر میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
بایدمسئولین تدابیر بزرگی دراین رابطه بیندیشن باتکیه برنخبگان خیلی از مشکلات کشورمون میشه حل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
طبق ادعای برخی از دانشجویان....

چقدر زیبا شروع شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
یکی با شایستگی درس میخونه و کنکور قبول میشه و همیشه در کتابخونه در حال پژوهش و نهایت میره کشورهای غربی چون اینجا بهش کار نمیدن چون سهمیه نداره
و در کشور هم کسانی مثل جهانگیری که سهمیه دارن مسئول میشن و وضعیت این میشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
چه ربطی به سهمیه داره
میدونی چقدر از دانشمندان ما هم. حق استفاده از سهمیه داشتند واستفاده نکردند وچقدر هم استفاده کردند واتفاقا موفق وسر آمد هم هستند.
هر گردی گردو نیست.
چقدر هم سهمیه نداشتند والان پست دارند ولی بی کفایتند حالا باید همه رو زیر سوال برد؟
وانگهی کی گفته جهانگیری سهمیه داشته؟! سند ومدرکش کو؟!
Netherlands
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
وقتی برای استخدام متخصص با کمترین حقوق اگهی میزارن توقع چی دارین !؟
تازه همونم بالا میکشن!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
وقتی یک استاد دانشگاه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه حقوق دارد چگونه می تواند با این گرانی افسار گسیخته زندگی خود را تامین کند. در حالیکه در خارج کشور حقوق یک استاد دانشگاه بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار است. طبیعی است بسیاری از نخبگان و اساتید بخصوص جوان مهاجرت خواهند کرد. چون در خارج کشور هم امکانات خوب و حقوق خوب به آنها می دهند
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۳:۱۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
خیلی ها دوست ندارند که نخبه ها برگردند .
اگر نخبه ها برگردند ، خیلی از آقایون و آقازاده هاشون باید بروند مسافر کشی و پست و مقامشون از دستشون میره .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۴۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
به نطر من چیزی به نام فرار مغزها نداریم
فرد نخبه وقتی می بیند هر کجای دنیا برای علمش ارزش قائلند و تمام امکانات زندگی برایش به نحو شایسته فراهم است حق دارد خودش راهش را انتخاب کند
بماند اینجا و استخدام یه شرکت شود و حقوق مکفی کارمندی بگیرد ؟دیگر اینکه بنیاد ملی نخبگان بهش وام پنجاه میلیونی بدهد؟
من و شما باشیم چکار می کنیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
والا ما دعوت داشتیم ونرفتیم.
خون من رنگی تر وعزیز تر از دیگران نیست. همه با هم باید برای موفقیت کشور متحد وتلاش کنیم منافع شخصی در ردیفهای خیلی پایین تر است. مهم عزت واقتدار علمی کشور است
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۳۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
شما فکر میکنید هرکس با مدرک تحصیلی بالا از ایران رفت باید بحساب فرار مغز ها گذاشت.دو نفر از دوستان من که با هم ازدواج هم کرده بودند با مدرک فوق ایسانس با استفاده از شرایط سال 88 به ترکیه و از آنجا به آلمان رفتند با اینکه در ایران شغل خوبی داشتند آنها هم از نخبگی خودشان و از بین رفتن استعدادشان صحبت میکردند به اینجا ختم شد که دو سال بعد از ورود به آلمان از هم جدا شدند خودش در رستورانی کار میکند و خانمش در محلی مشغول بکار شده که خانواده اش در ایران زمانیکه فهمیدند به فرزندشان گفتند دیگر با آنها تماسی نگیرد آیا فکر میکنید هرکس از ایران رفت را باید بحساب فرار مغز ها گذاشت آیا میدانید چند پزشک ایرانی که به کانادا رفته اند به رانندگی تاکسی اشتغال دارند در حالیکه در ایران مطب داشتند
Iran (Islamic Republic of)
فریده
۱۲:۰۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
طبق ادعای برخی دانشجویان،نبود شغل مناسب...
این ادعا نیست،واقعیت تلخی است که هر روز نخبگان تخصیل کرده ما را از ما می گیرد،همه می دانند،و کاری نمی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
میلیونها آواره، فرصت های کاری کشور را به دست گرفته اند و نبود برنامه ریزی برای بازگرداندن آنها در کنار مسولین ریاکار، راهی به جز فرار برای آنها که توان و راهکار مهاجرت به کشورهای دیگر دارند، نگذاشته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
اشتغال و استخدام برای پارتی دارها و پولدارها .علی برکت الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
من دانشگاه امام صادق تهران ارشد قبول شدم چون بسیج فعال نداشتم رد شدم

ما چند دوست دانشگاهی بودیم رشته نرم افزار که مجرد ها عقل داشتند رفتند و ما موندیم

جوان در ایران ابزاری برای سرمایه دار ها شده و بسیار سخت هستش ،خیلی

مدیریت در کشور ما برای جوانان در حد حرف هستش

در کشور ما دهه شصتی ها له شدند
...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
بابا دیگه بی مغزها هم فرار میکنن.!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
سلام، چندتا مشکل رو حل میکنید تا نخبه ها بمونن، یکی دوتا ده تا، چندتا؟ چرا نخبه ها میرن؟ چون نخبه تو پستهای مختلف نیستند که در نخبه هارو بفهمند و اونارو برطرف کنن، منم یکی از همین نخبه ها هستم.، هزاران مشکلم دارم، من نمیتونم تو ایران یه شغل خونگی هم داشته باشم چه برسه اختراعاتمو تبدیل کنم به استارت آپ، علمی که من دارم جدیده و ده سال روی اون تحقیق کردم، اختراع ثبت میکنم بعد چند سال یا اصلا بررسی نمیشه یا رد میشه اونم بدلایلی که اصلا علمی نیست و وقتی جوابیه درست ارائه میشه اصلا مورد توجه قرار نمیگیره،برای یکی از اختراعات من در خارج از کشور سرمایه گذار وجود داره که حاضره سه و نیم میلیون دلار روی اون طرح سرمایه گذاری کنه اون طرح در آمریکا یک نیاز و در یه گروه سرمایه گذاری در آمریکا مطرح شد و ده سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری روی اون بود، ولی تو کشور خودم هیچ راهی برای اجرای اون طرح ها وجود نداره، حرف و گله و درد دل زیاده، هروقت یه همچین گزارشی رو تهیه میکنید و من زیرش کامنت میذارم معمولا تایید نمیکنید، بعد مدعی دفاع از حق نخبه اید البته تایبد نکنید این پست رو چون اگه تایید کنید بخاطر گله ای که کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
حقیقت تلخی است که گفتید بعضی حسادت دارند بعضی منفعت طلبند و برخی سواد ودرکش رو ندارند.بعضی هم همه اینها را دارند دنبال منفعت وسود شخصی هستند تا حدمت به مردم ونفع رساندن به کشور
ولی باید راه حلی رو پیدا کرد با رفتن چیزی درست نمیشه بلکه با اتحاد وپیگیری باید کاری کرد اساسی و کارستان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
به چه امیدی باید برگردند .... .. بعد انتظار برگشت نخبگان رو دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
نخبگان اینجا بمونند چی بشه . علم دارند و هنر دارند ولی شغل ندارند درامد ندارند پس بمونند چکار کنند . وقتی اقازاده ها ی بی هنر با پول این مردم میرن خارج واسه خوشگذرونی هیچ کس هیچی نمیگه ولی اگه نخبه ها برای ادامه تحصیل و موفقیت علمی برن خارج میشن فرار مغزها؟
خب دولت شرایط ماندنشون یا برگشتنون را تامین کنه هزینه زندگیشون را بده تا نرن خارج بمونند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
طبق تجربه من اکثر افرادی که برای خارج رفتن عجله دارند دانشجویان ضعیف هستند که خارج بهتر میتونند مدرک بگیرند و درصد کمی نخبه هستند که بیشتر به امریکا میروند
Germany
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
اینا همش حرف . خودتونم میدونید قرار نیست اتفاقی برای ما بیفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
با سلام
هر فردی در هر جایگاهی مثل بازیگر، پزشک، خلبان، ورزشکار و ... به دنبال پیشرفت و ارتقاء هستند.
رفتن اشکال ندارد. به شرطی که نفرات ارتباطشان را با خاکی که در آن متولد شده اند، قطع نکنند. ویژگی های مثبت از دانش، هنر، و هرچیزی که منجر به پیشرفت کشور مادری اش میشود در آنجا یاد بگسرد و به داخل کشور منتقل نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ر.خ
۱۰:۰۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
یه ذره حقوق بگیرن بعد از 3 سال کار کردن شاید بتونه یه موبایل مناسب بخره 10 سال بعدش شاید بتونه یه ماشین حداقلی بخره و 250 سال بعدش (بدون بازنشستگی) شاید بتونه یه خونه 40 متری بخره (حالا تشکیل خانواده و فرزند آوری و .... بماند) خوب کدوم آدم عاقلی با این شرایط میمونه تا زمانی که اونوره آب دارن براش سر و دست میشکنن ؟؟!!
منهای اینکه اصلاٌ این موضوع ها دغدغه دولت مردامون نیست، اصلاً.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
خودت هم متوجهی که اغراق کردی!!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
اینا همش حرفه. حرف زدن همیشه آسونه ولی کو عمل؟ همه می دونن فرار مغزها داریم ولی آیا تا حالا هیچ اقدام عملی برای کاهش این ماجرا شده؟
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۹:۵۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
فرار مغز ها خیلی وقته دیگه عادی شده و یه جورهایی انگار داریم خودمون نه تنها افراد نخبه رو بلکه همه عزیزانی که توان مالیش رو دارن تعارف میزنیم به خروج از کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
اولا سهمیه ها در کنکور وو درست نیست آنلاین که واقعا مخ هستند هیچ توجه به آنها نمیشود .امنیت شغلی ندارن از طرف دولت هیچ حمایت نمی شوند ......به هرحال آنها که توانایی رفتن با ان طرف آبها را دارن زود الله برکت الله میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
اصلا کنکور درست نیست وباید حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
خب اینکه طبیعیه هرکی دیگه بود میرفت
چون واسه ادم زور داره نزدیک دو دهه درس بخونه بعد اخرسر بیکار بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
خیلیها هم نرفتند وثابت کردند علمشون واقعی هست وشدند کار آفرین و عده ای دیگری هم آوردند سرِکار وشغل آبرومند
اگه علم و سواد باشه متتظر کسی نمی مونند خودشون کار افرین میشن. ولی واسه مدرک تو خالی نباید منتظر معجزه باشی
آخرین اخبار