میر گفت: اظهارات رئیس انجمن واردکنندگان مبنی بر عدم‌ حمایت سازمان حفظ نباتات از بخش خصوصی کذب است چرا که تاکنون ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار به واردات آفت کش تخصیص داده شده است.

 محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   در واکنش به اظهارات اخیر رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود مبنی بر اینکه حمایت لازم از بخش خصوصی در زمینه واردات سموم از سوی وزارت جهاد کشاورزی صورت نمی‌گیرد واکنش نشان داد و این اظهارات را کذب محض خواند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به منظور تدارک بهینه و هدفمند آفت‌کش‌ها در راستای کنترل عوامل خسارت زای گیاهی و جلوگیری از تهدید به مخاطره افتادن امنیت غذایی از خرداد امسال و پیش از شروع سال زراعی جدید جلسات متعددی برگزار شده و در این جلسات روسای انجمن‌های تولیدکننده و واردکننده آفت کش‌ها و اعضای هیئت مدیره آنها حضور داشته‌اند، افزود: سازمان حفظ نباتات کلیه درخواست‌های واصله را بررسی و کارشناسی کرده و درخواست‌های تایید شده را برای تامین ارز ارسال کرده و تاکنون ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات آفت‌کش‌ها تخصیص اعتبار صورت گرفته است.


بیشتر بخوانید


میر در انتقاد به اظهارات و عملکرد رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود گفت: این انجمن علی رغم پیگیری‌های مکرر با عدم ارائه آمار میزان آفت کش‌های مانده از سال ۱۳۹۸ در برنامه‌ریزی برای تامین سموم مورد نیاز کشور در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ ایجاد مشکل کرد، همچنین با کوتاهی از اطلاع رسانی مناسب از اقدامات و تسهیلات فراهم شده توسط بخش کشاورزی و سازمان حفظ نباتات به شرکت‌های تحت پوشش، باعث شد این سازمان به منظور شکستن انحصار و اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف سازی، جلساتی به صورت رودرو با شرکت‌های واردکننده برگزار و آنها را از برنامه ریزی‌ها و تسهیلات فراهم شده مطلع کند.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: با توجه به اینکه امسال بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، تاکید کرد به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد تا تولید و امنیت غذایی کشور در راستای سودجویی احتمالی و زیاده خواهی افراد و یا گروه خاصی به مخاطره افتاده و مورد تهدید قرار گیرد. لذا از تمام ظرفیت های موجود نسبت به تولید و تامین آفت کش‌های مورد نیاز کشور اقدام خواهد شد و در صورت لزوم از توان بخش دولتی نیز در این زمینه بهره خواهیم برد.

به گفته او، تا به امروز ۲۵ هزار تن آفت‌کش مورد نیاز برای این سال زراعی تامین و در کشور موجود است و این میزان به صورت صد درصد توسط بخش خصوصی تامین و تدارک شده و حتی یک گرم از آن توسط دولت تدارک نشده لذا اظهارات جناب آقای حسینی در زمینه عدم حمایت از بخش خصوصی نادرست و کذب محض است.

میر یادآورشد: نیاز سالیانه کشور به آفت کش حدود ۳۵ هزار تن است که امیدواریم با حمایت دولت و وزیرجهاد کشاورزی در تامین آن مشکلی نداشته باشیم و کشاورزان هیچگونه دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار