عطوان: تولیت حرمین شریفین در عربستان با عصیان ۲ میلیارد مسلمان مواجه خواهد شد

تحلیلگر برجسته عرب در مطلبی نوشت عادی‌سازی احتمالی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی، خشم مسلمانان جهان را در پی خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم، نوشت: زمانی که همه رسانه‌های رسمی و غیررسمی اسرائیل دیدار سه‌جانبه بین شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل، و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، طراح توافق‌های عادی‌سازی روابط را در شهر «نئوم» در ساحل شمالی دریای سرخ تایید کردند، پیام توئیتری «خجالت‌آمیز» فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، در تکذیب این دیدار، به هیچ وجه قانع‌کننده نبود.

درست است که دفتر نتانیاهو این نشست را تأیید یا تکذیب نکرد و به گفتن اینکه «نظری در این باره نمی‌دهد» اکتفا کرد؛ اما یواف گالانت، وزیر آموزش اسرائیل و عضو کابینه امنیتی این رژیم، در گفتگو با رادیو ارتش اسرائیل، برگزاری این نشست را تأیید کرد و گفت «این دستاوردی است که گذشتگان ما در آرزوی آن بودند. دستاورد اصلی این است که کشور‌های سنی، اسرائیل را به گرمی پذیرفتند و دشمنی از ریشه‌های این کشور‌ها از بین رفت.» وی افزود «محوری در حال شکل‌گیری است که شامل آمریکا، اسرائیل و همه طرف‌هایی است که در مقابله با افراط‌گرایی شیعه ایرانی مشارکت دارند.»

بن سلمان روند عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم اشغالگر را رهبری می‌کند

نویسنده در ادامه نوشت: اقدامات مقدماتی که عربستان انجام می‌دهد، به نتایجی که اکنون و در آینده شاهد آن خواهیم بود، می‌انجامد. بن سلمان که روند عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم اشغالگر را رهبری می‌کند، از همان روز‌های نخست روی کار آمدن، حامی معامله قرن و همگرایی با رژیم اشغالگر بود و صد‌ها میلیارد از ثروت کشور را برای حمایت از دولت دونالد ترامپ، جرد کوشنر، داماد وی، طرح‌های آن‌ها برای اجرای این معامله، طرح‌های عادی‌سازی روابط، یهودی‌سازی قدس اشغالی و الحاق بیشتر مناطق کرانه باختری، دشت رود اردن و بلندی‌های جولان هزینه کرد.

عطوان در ادامه افزود: هیچ بار سخنی از ولیعهد سعودی نشنیدیم یا نخواندیم که اشغالگری، شهرک‌سازی یا یهودی‌سازی قدس و جنایت‌های جنگی اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه را محکوم کند. بلکه شاهد بودیم که عربستان در دوره رهبری وی، حریم هوایی خود را برای هواپیما‌های اسرائیلی باز کرد، توافق‌های عادی‌سازی روابط بین امارات، بحرین و سودان را مثبت ارزیابی کرد و در عرصه آموزش و تحصیل هر آنچه را که ممکن است به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به رژیم اسرائیل و رویکرد آن اهانت کند، حذف کرد.

دلخوشی رهبری عربستان به لابی صهیونیسم سراب است

شاید رهبری سعودی برای کاستن از اقدامات گسترده جو بایدن علیه خود، به لابی صهیونیست‌ها تکیه کند. زیرا بایدن به توقف قرارداد‌های فروش تسلیحات به سبب جنایت‌های ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان در جنگ یمن تهدید کرد. وی تهدید کرد پرونده‌های جنایت ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی، و نقض حقوق بشر را بازگشایی خواهد کرد. اما تا این لحظه، دلخوشی رهبری عربستان به لابی صهیونیسم سراب است. این لابی مانع از آن نشد که دولت دموکرات در دوره باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، به شکل محرمانه در خصوص توافق هسته‌ای مذاکره و این توافق را امضا کند.

همه نظرسنجی‌های صورت گرفته درباره عادی‌سازی روابط نشان می‌دهد اکثریت ملت سعودی مانند دیگر ملت‌های عربی و اسلامی به ویژه در مصر، اردن، امارات و بحرین با این کار مخالف هستند. اگر سرکوبگری‌ها و اقداماتی برای ارعاب ملت‌ها نبود، شاهد بودیم که میلیون‌ها تن از این ملت‌ها برای مخالفت با سیاست‌های دولت‌های خود در این زمینه، به خیابان‌ها می‌آمدند.

همان طور که تجربه‌های گذشته ثابت کرده است، رویکرد عادی‌سازی روابط به تدریج از طریق اخبار درز کرده حساب شده که با تکیه بر پروپاگاندای آمریکا و اسرائیل تهیه می‌شوند، صورت می‌گیرد.

بعید نیست که توافقی صورت گرفته باشد که رسانه‌های اسرائیلی برگزاری دیدار سه‌جانبه در نئوم برای عادی‌سازی روابط و سفر نتانیاهو به سرزمین حرمین شریفین با همراهی رئیس موساد را فاش کنند. سپس عربستان از طریق توئیت وزیر خارجه خود، «مِن مِن کنان» این موضوع را تکذیب کند. آن هم وزیر خارجه‌ای که شک داریم از پیش در جریان برگزاری این دیدار بوده باشد. در غیر این صورت، چرا دولت عربستان کنفرانس خبری جهانی برای تکذیب این گزارش‌های اسرائیلی برگزار نکرد؟

عربستان سعودی بزرگ‌ترین بازنده عادی‌سازی روابط با «اسرائیل» خواهد بود

در ادامه این مطلب آمده است: عربستان سعودی بزرگ‌ترین بازنده اقدامات عادی‌سازی روابط با «اسرائیل» خواهد بود، زیرا هیبت و رهبری جهان اسلام یا آنچه را از این هیبت باقی مانده، از دست خواهد داد. نخستین گام در این زمینه محدود شدن این رهبری به کشور‌های سنی و ایستادن آن در محور دشمن در مقابله با برادران شیعه مسلمان است که به شکل حساب شده عملیاتی برای شیطان جلوه دادن آن‌ها انجام می‌شود. در حالی که رژیم اشغالگرِ مسجدالاقصی تبرئه می‌شود؛ رژیمی که اقدامات مقدماتی را برای ویران کردن مسجدالاقصی و ایجاد معبد ادعایی سلیمان روی آواره‌های آن انجام می‌دهد.

سردبیر رای الیوم اضافه کرد: تولیت حرمین شریفین در مکه مکرمه و مدینه منوره و نظارت آن بر برگزاری حج و عمره از سوی مقامات عربستان بی‌آنکه با مخالفت همراه شود، با خطرات جدی و چه بسا عصیان دو میلیارد مسلمان در سرتاسر جهان مواجه خواهد شد، زیرا برای این مسلمانان دشوار خواهد بود که بپذیرند خادم الحرمین دوست و متحد کسانی است که مسجدالاقصی را اشغال کرده‌اند، برادرانشان را در فلسطین اشغالی قربانی می‌کنند و برای تجزیه جهان اسلام، فتنه‌های طایفه‌ای ایجاد می‌کنند.

شاید برخی از طرف‌ها که این روز‌ها برای عادی‌سازی روابط شتابزده عمل می‌کنند، بر این باور باشند که امت عربی بدترین و ضعیف‌ترین روز‌های خود را می‌گذراند و این فرصتی برای آنهاست تا به اصول اخلاقی، دینی و آرمان‌های عربی و اسلامی پشت کنند و زیر چتر حمایت اسرائیل قرار بگیرند. از این رو، بدون هیچ ترس و نگرانی، شادمانی می‌کنند.

کسانی که در مسیر عادی‌سازی روابط قرار گیرند در بزرگ‌ترین دام جهان برای باج خواهی افتاده‌اند

در انتهای این مطلب آمده است: به این طرف‌ها و کسانی که در مسیر آن‌ها گام برمی‌دارند، می‌گوییم در بزرگ‌ترین دام جهان برای باج خواهی افتاده‌اند، زیرا آن‌ها مانند ملت‌هایی که در جنگ با اسرائیلی‌ها در مصر، سوریه، لبنان، اردن و فلسطین اشغالی، پیروز شدند، اسرائیلی‌ها را نمی‌شناسند. این جنگ‌ها از سال ۱۹۶۷ آغاز و بیش از ۵۰ سال به طول انجامید و هرگز اسرائیل در آن‌ها پیروز نبود. مرحله کنونی به منزله مرحله انتقالی است و به طول نخواهد انجامید. هر طور که می‌خواهید به روند عادی‌سازی روابط روی آورید..، اما در آینده، به شدت پشیمان خواهید شد... آینده همه چیز را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
به پیامبر اکرم ص توهین شد ولی از عصیان مسلمانان خبری نبود.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۰:۵۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
اسراییل عربستان وهابی وامریکا جنایتکار سست ترین لانه رو دارند خداوند فرمود لانه عنکبوت همان لانه های انهاست واروپاییها پس نگران نباشید دشمنان بادست خودشان گور خود را پیشاپیش به امر خدا دارن میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
آل سقوط درحال فروپاشیست
Canada
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
چرا از عطوان هی مطلب میگذارید
جوابش .اینه که عربستان هی سعی کرد .ایشان را هم بخرند
ولی یکی از روزنامه نگاران است که قبول نکرد
نه مثل مزدوران و جیره خواران کانالهای معاند مثل عربستان انترنشنال که بخاطر حقوق نجومی و اقامت و ویلا به ربات
تبدیل شده اند و مثل طوطی سخن پرانی برای عربستان میکنند
و بخورد جاهلان .دینا ندیده ها که بدون تحقیق
هر چرندی راقبول میکنند
Canada
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
همه مسلمانهای سراسر دینا باید حج را
تحریم کنند
اگر ایمان دارند
چونکه همه اعمال شون بر علیه دین است و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
لعنت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۱۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
اگر کسی تا الان در کافر بودن آل سعود شک داشت آلان دیگه براش ثابت شده یهود که بوسیله پیامبر اکرم از عربستان رانده شده بودند بوسیله آل سعود برگشتند آنهم چه بر گشتنی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۲۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
ایول دوباره این تحلیلگر برجسته اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
راستی این آل سعود کثیف صهیونیستی کافر لجن مال ... مرغ رو داره چند عرضه می کنه برای ملتش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
اینا که رابطه داشتن.تازه متوجه شدین..تمام کشورهای عربی صلح کردن حتی لبنان و فلسطین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
تحریمها نتیجه همین ساده انگاریهاست..نبایدازمکر دشمن غافل شد..چه شیوخ تنبل واداده عرب..چه روباه مکارانگلیس.چه جنایتکاری مثل نتانیاهو..تکلیف امریکاهم مشخص است..همین همکاری دولتهای عربی واسراییل وامریکا..سردار عزیزماراازماگرفت..پس غفلت ممنوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
داداش شما نگران اون مسلمونا نباشید فعلا 85 میلیون مسلمون ایرانی رو در یابید که زیر فشار گرونی کمرشون خم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
شما که حقوق مزدوی خودتان را از عربستان می گیرید چه کار به مردم دارید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
آفرین دمت گرم ، احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
ببخشید اشتباه منفی دادم.+++++++
Iran (Islamic Republic of)
تریلی
۱۸:۰۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
حالم از این حکام عربستان بهم میخوره حکام حرمین شرفین عجب مردم بی بخاری داره این عربستان شکم خاک عالم تو سرشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
باشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۱۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
اتحاد وهابیون با یهودیان علیه مسلمانان
Iran (Islamic Republic of)
پول
۱۷:۵۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
سازمان حقوق بشر هم قیمت خودش رو داره, عربستان هم خریدتش مثل اسرائیل الانم با خیال راحت داره جنایت میکنه چون میدونه هیچ کس باهاش کار نداره.
Iran (Islamic Republic of)
علی حامدی
۱۶:۴۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
غیر از عطوان تحلیل گر برجسته دیگه ای ندارید که همش از این عطوان تحلیل میگذارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
هم تحلیگر فراوانه و هم تحلیل ، منتهی اهمیت این تحلیلگر آزاده در این است که یک عرب زبان عراقی در حالی مردانه از ایران عزیز دفاع می کند که عده ای مزدور بی شخصیت وطن فروش برای خیانت به کشور و ملت خود از همدیگر سبقت می گیرند .
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۳:۲۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
عربستانی ها گردن می زنند و اسرائیلی ها کودک می کشند.
عجب اتحادی
اتحاد گردن زن ها و کودک کش ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
بخاطر منافع کشورشون قدم برمیدارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
شما فعلا تو صف مرغ وایسا مرغ ب نرخ دولتی بگیری اگ کرونا نگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
اتحاد دوقولوهای افسانه ای هست خخخخخخخ یادش بخیر کارتون خوبی بود
آخرین اخبار