در خشونت‌های خانوادگی، زن‌ها آسیب پذیرترند یا مردها؟

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و زوج درمانگر گفت: به دلیل تغییرات اجتماعی و فرهنگی، میزان آسیب پذیری زن‌ها و مرد‌ها از خشونت‌های خانوادگی برابر است.

مهرنوش قنبری کارشناس ارشد روانشناسی و زوج درمانگر در تشریح انواع خشونت در خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در روابط بین زوجین به دلیل بیشتری بودن تعاملات، احتمال وقوع این نوع وقوع رفتار پرخاشگرانه نیز افزایش می‌یابد که خودآگاهی و کنترل آن‌ها ضروری است.

او پرخاشگری فیزیکی را از انواع مهم پرخاشگری عنوان کرد و افزود: کتک کاری، پرت کردن هر شی یا وسیله به دیگران و هر آنچه که سبب آسیب جسمی به طرف مقابل شود، جزو این دسته از انواع رفتار هیجانی مذکور به شمار می‌رود.

قنبری در پاسخ به این سوال که "آیا زن‌ها بیشتر در خشونت‌های خانوادگی آسیب بیشتری می‌بینند یا مرد‌ها هم آسیب پذیر هستند؟ "، بیان داشت: جنس مرد به دلیل قوی‌تر بودن در مقایسه با همسر که از لحاظ جسمی ضعیف‌تر است، آسیب کمتری می‌بیند و این واقعیت در فیلم ها، مقالات و ... عنوان می‌شود که ضرب و جرح از طرف مرد به زن صورت می‌گیرد و به ندرت جنس مذکر در دعوا‌های زناشویی آسیب خواهد دید.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت خشم را یکی از احساس‌های اولیه در انسان و مثل اندوه، شادی، ترس و... یک هیجان دانست و اظهار کرد: وقتی روابط اجتماعی بطور کلی دچار تغییراتی شد و طبقات متوسط اجتماعی رشد کردند و زنان توانستند وارد اجتماع شوند، روابط زن و شوهر تغییر کرد و قدرت مردانه کاهش یافت و در زمان حال به تعادل رسیده است.

این زوج درمانگر ادامه داد: در زمان کنونی همزمان که خشونت فیزیکی از سمت مرد اتفاق می‌افتد، تقریبا به همان میزان و با تفاوت بسیار جزئی از سمت زن نیز قابل مشاهده است، ولی اینکه چرا مرد‌ها خشونت همسر خود را زیاد ابراز نمی‌کنند، دلایل مختلفی دارد، یکی از دلایل آن ترس داشتن از گزارش دادن این موضوع و خجالت نسبت به این مسئله که از همسر خود مورد ضرب و شتم واقع شده اند و واکنش‌هایی از اطرافیان مبنی بر بی عرضگی و ترسو بودن را دریافت کنند، است.

قنبری گفت: مطالعاتی که در رابطه با خشونت زنان و مردان انجام شده، تفاوت غیرمعناداری وجود دارد، البته در زندگی مشترک هیچگونه پرخاشگری فیزیکی از طرف هر هیچکدام از افراد مجاز نیست و برای افرادی که در این زمینه منفی فعال هستند، ابتدا باید قوانینی وضع شود مبنی بر اینکه به هیچ عنوان حق ندارند این رفتار را تکرار کنند، البته برخی از افراد به خشونت فیزیکی عادت دارند و با وجود گذشت سال‌های زیاد از زندگی آنها، اما همچنان چنین رفتاری دارند.

او تصریح کرد: برای درمان خشونت و پرخاشگری بین زوجین، باید خشونت فیزیکی ممنوع شود، این در حالی است که در مراحل اولیه اجازه خشونت کلامی به آن‌ها داده می‌شود، ولی بتدریج در رفتار درمانی، این عادت نیز ترک شده و زن و شوهر به آرامش واقعی زندگی می‌رسند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.