سایه حمایت دولت بر سر نمادهای خُرد!

طی چند ماه گذشته شاهد صحبت‌هایی از مجلس و دولت در رابطه با حمایت از نماد سهام‌های بزرگ بوده ایم.

بورس تهرانبه گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  طی چند ماه اخیر مجلس و دولت  صحبت هایی  در رابطه با حمایت از  سهام های بزرگ در بازار سرمایه کرده اند   حال شاهد آن هستیم که سهام های بزرگ مانند فولاد، فملی،  فارس و غیره منفی شده اند.

این امر نشان دهنده آن است که مجلس و دولت نه تنها  از بازار سرمایه حمایت نکرده اند، بلکه با دخالت‌های نا به جای خود سبب بی اعتمادی سهامداران و آسیب رساندن به  بدنه بازار سرمایه  نیز  شده اند، به گونه ای که دیروز  شاهدیم  شاخص کل بر خلاف شاخص هم وزن منفی بود و  با اُفت ۱۸ هزار واحدی مواجه شد.

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با منفی شدن نمادهای بزرگ برخلاف نماد های کوچک، اظهار کرد: دولت و مجلس  بر خلاف صحبت هایی که در رابطه با حمایت های از  نماد های بزرگ کرده   برخلاف آن عمل کرده به گونه ای که به همین منظور می توان  به تصمیماتی که در کمیسیون صنایع معادن مجلس در رابطه با صنایع فلزی گرفته شده اشاره کرد.

قیمت گذاری صنایع کوچک شفاف تر شد

او بیان کرد: اکنون سهامداران خرد منطقی تر عمل می کنند به گونه ای که صنایع نسبتا صادرات محور  را رها کرده اند و به سمت صنایع کوچک متمایل شده اند به علت آنکه قیمت سازی  در این سهام ها  شفاف تر و  راحت تر است.


بیشتر بخوانید


تاثیر افزایش ارزش و حجم معاملات بر شاخص هم وزن

وحید شقاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در باره علت مثبت شدن شاخص هم وزن، گفت: طی یک هفته اخیر شاهد آن بودیم که ارزش معاملات و حجم معاملات به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده، در اصل می توان گفت که این عامل تا حدودی توانسته بر شاخص هم وزن نیز تاثیر بگذارد.

او افزود: یکی از مهم ترین عامل هایی که این روز ها سبب مثبت شدن شاخص هم وزن شده اُفت قیمتی بود که این نماد ها در دو ماه گذشته تجربه کردند و در حال حاضر به دلیل کاهش قیمتشان نسبت به سهام های بزرگ جذابیت بیشتری پیدا کردند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور طبیعی می توان گفت بحث های مختلفی که در دولت و مجلس در رابطه با سهام های بزرگ اعم از فلزات گرفته شده توانسته تا حدودی بر شاخص کل تاثیر بگذارد و آن را منفی کند.

در انتها باید گفت دولت و مجلس بهتر  در عوض دخالت و حمایت های نا به جا  با ساماندهی های معقول و تصویب قوانین منطقی اعتماد از دست رفته سهامداران را بازگردانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار