دشتی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۴ رنگی که از شخصیت شما در زمان برنامه‌ریزی خبر می‌دهد

یک مشاور تحصیلی گفت: وجود ۴ رنگ شخصیتی در افراد باعث برنامه ریزی آن‌ها به منظور مطالعه بهتر دروس خواهد شد.

مهلا دشتی، مشاور تحصیلی در گفت وگو با  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تکنیک‌های موثر برای مطالعه اظهار کرد: مفید بودن مطالعه به منظور نتیجه گیری بهتر همواره دغدغه تمامی افراد بوده است، اما هیچ وقت به تفاوت مطالعه خود با مطالعه دیگران فکر نکردیم که در اینصورت بحث خودشناسی مطرح می‌شود.

او افزود: انسان‌ها با توجه به سبک شناختی خود باید از الگو‌های برنامه ریزی، سبک مطالعه و انتخاب‌های تحصیلی استفاده کنند، اما گاهی اوقات به این موضوع بی توجهی می‌شود و افراد از یک مدل مشترک همگانی برای مطالعه دروس استفاده می‌کنند.

دشتی تصریح کرد: در بحث خودشناسی سبک‌ها و نظریه‌های مختلفی وجود داشته است، اما سبک یا نظریه رنگ‌های واقعی لوری بیانگر این واقعیت است که افراد ۴ نوع یا ۴ سبک رنگ شخصیتی از قبیل آبی، نارنجی، سبز و طلایی دارند که این عامل جدا از روان شناسی رنگ هاست.

او با بیان اینکه هرکدام از رنگ‌های شخصیتی در افراد مختلف متفاوت است، تاکید کرد: براساس نظریه رنگ‌های واقعی لوری در زمینه مطالعه، انتخاب شغل و ... باید به این نکته توجه کنیم که افراد دارای توانمندی ها، علایق، ارزشمندی‌ها و عملکرد‌های متفاوتی هستند که برخی از این موارد نقاط مشترکی را در میان افراد ایجاد می‌کند.

دشتی اظهار کرد: باید بتوانیم به سهولت رفتار خود را درک کنیم، بنابراین آشنایی با این نظریه و ویژگی های هر کدام از این رنگ ها باعث میشود راحت تر به درک ویژگی های شخصیتی خودمان و نوع عملکردمان در تحصیل برسیم. این نظریه سعی دارد ویژگی های افراد را با زبان مردم عادی بیان کند اما یادمان باشد که فقط به صوزت کمکی می باشد و برای شناخت کامل انسان نیاز به آشنایی با سبک های بیشتری است.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: رنگ آبی نماد افراد آرام است و به دنبال بیان درک و احساسات خود هستند و از ارزشمندی‌های آنان می‌توان به عشق و همدلی اشاره کرد. سادگی، صمیمیت، خلاق بودن از ویژگی این افراد است و شنونده‌های خوبی بوده و به شدت به درد و رنج دیگران حساس هستند، کمک کردن به دیگران برای شان مهم بوده و گاهی اوقات برای کمک به دیگران از خود غافل می‌شوند که شاید گفت این عامل بزرگ‌ترین نقطه ضعف آنان در مطالعه است، یعنی درگیر دیگران شده و نه گفتن برای شان سخت است.

او با بیان اینکه نماد رنگ سبز در افراد به معنای رشد و پویایی تعالی است، تاکید کرد: یادگیری و ارتقای دانش از ویژگی افراد با نماد سبز است که علاقه‌مند به مطالعه و یادگیری بوده و جزء دانشمندان و تحلیل گران به شمار می‌آیند، یعنی همواره به دنبال کشف واقعیت‌ها می‌گردند، این افراد ترجیح می‌دهند که در فضا یا بحث علمی شرکت کنند.

دشتی اضافه کرد: رنگ نارنجی نماد انسان‌های هیجانی، شوخ طبع، بازی گوش، تنوع طلب، برون گرا، مستقل، مدیر و پر انرژی است که این افراد برای تفریح و ماجرایی بسیار ارزش قائل هستند و به راحتی حرف خود را مطرح می‌کنند، همچنین برنامه ریزی آنان در تمامی زمینه‌ها بیشتر بر مبنای هیجانات شان است و از قرار گرفتن در چهارچوب قوانین مخالف هستند.

او افزود: رنگ طلایی در افراد نماد دقت، نظم، سازمان یافتگی، مسئولیت پذیری و ... است که متعهد بودن به مطالعه دروس را ارزشمند می‌دانند البته که نباید هیچ کدام از این رنگ‌ها را به خوب و بد تعبیر کنیم چرا که این رنگ‌ها ویژگی افراد بوده و زمینه اشتراک را در میان انسان‌ها به وجود می‌آورد.

دشتی تصریح کرد: برخی از افراد عادت دارند بلند مطالعه کنند؛ برخی راه می‌روند و مطالعه می‌کنند؛ برخی خیلی سریع و تند از روی مطالب می‌گذرند و برخی یک مطلب را چندین بار مطالعه می‌کنند؛ سرعت مطالعه برخی زیاد و بعضی بسیار کم است. تعدادی از افراد فقط در حد تکلیف به مطالعه مطالب می‌پردازند، تعدادی به مطالعه مطالب اضافی و بررسی عمیق آن‌ها علاقه مندند و یکسری دیگر حتی در حد وظیفه، خود را به مطالعه مشغول نمی‌کنند.

او ادامه داد: همه این‌ها نشان از تفاوت‌های شخصیتی منحصر به فرد در هر کسی هست و توجه به این که نسخه‌ از قبل پیچیده و یکسانی در اختیار همه گذاشته نشود مسئله‌ای بسیار مهم بوده و لازم است هر کس توانایی‌ها و نیاز‌های خود را نیز به خوبی بشناسد تا در موقعیت‌های مختلف راه حلی مناسب انتخاب کند.

آسیب های مطالعه در افراد با چهار رنگ شخصیتی!

دشتی درباره آسیب‌های مطالعه در افراد با نماد رنگ آبی گفت: این افراد معمولا دیر شروع می‌کنند و از مهم‌ترین مشکل آبی‌ها "شروع" کردن است؛ آن‌ها برای شروع کردن هر کاری دچار مشکل می‌شوند و هر موضوعی می‌تواند برای برهم زدن توجه و تمرکز آن‌ها موثر بیافتد حتی ساعت روی میز تحریرشان و زیاد تخیلی می‌شوند ذهن خلاق آبی‌ها همیشه به نفع آن‌ها عمل نمی‌کند و مدام کار دستشان می‌دهد.

او با اشاره به آسیب‌های مطالعه در افراد با نماد سبز رنگ اظهار کرد: مطالعه پراکنده براساس علاقه مندی به جای تمرکز بر همه‌ی دروس ویژگی این افراد است، کنجکاوی سبز‌ها باعث می‌شود به دنبال سوالات ذهنی و علاقه شان بروند. به همین دلیل با اینکه خوب مطالعه می‌کنند، اما فقط روی برخی موضوعات و درس‌ها تسلط دارند و بعضی دروس را که دوست ندارند حتی حاضر نیستند برای امتحان هم آن‌ها را مطالعه کنند.

دشتی ادامه داد: سبز‌ها وقتی به مطالعه می‌پردازند روی مطالب مورد علاقه تاکید می‌کنند و حتی به دنبال سوالاتشان در منابع دیگر می‌روند و زمانشان ازدست می‌رود و مجبور می‌شوند بقیه‌ی مطالب و درس‌ها را سرسری بخوانند و شاهد افت نمره باشند.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه مطالعه‌ ناتمام مطالب از ویژگی افراد با نماد رنگ نارنجی است، تاکید کرد: نارنجی‌ها حوصله‌ کافی برای ماندن روی کتاب ندارند و زود خسته می‌شوند و روی این متمرکز هستند که کی مطالب را تمام کنند. به صورت نامنظم، جسته و گریخته مطالعه می‌کنند. در شروع کردن مشکل دارند و معمولا نمی‌توانند بلافاصله به سراغ درس رفته و مطالعه را شروع کنند و استراحت‌های بین مطالعه‌ آن‌ها زیاد و طولانی است.

//

دشتی اضافه کرد: افراد با نماد رنگ نارنجی در زمان مطالعه تمرکز کافی ندارند و به علت این که می‌خواهند در همه‌ امور دخالت کنند، به سرعت حواسشان پرت می‌شود و تمرکزشان را از دست می‌دهند. ذهن آن‌ها پر است از افکار مختلف درباره‌ی ماجرا‌هایی که در آن درگیر هستند و این موضوع مهم‌ترین عامل عدم تمرکز آن‌ها است.

او اضافه کرد: نماد طلایی در افراد نشانگر این موضوع است که شاید بهترین دانش آموزان و دانشجویان از لحاظ مسئولیت پذیری تحصیلی، جدیت در مطالعه و انجام وظایف تحصیلی، طلایی‌ها هستند، اما در کنار این ویژگی‌ها و نقاط قوت، ممکن است دچار آسیب‌هایی شوند.

این مشاور تحصیلی بیان کرد: سرعت کم در مطالعه کردن و تکرار بیش از حد از جمله مشکلات طلایی‌ها این است که در حین مطالعه به شناسایی مطالب مهم و نکات کلیدی بحث توجه نمی‌کنند و همه‌ مطالب را از مقدمه تا متن اصلی و مثال‌ها به یک صورت مورد مطالعه قرارداده و روی آن‌ها دقت می‌کنند و باعث می‌شود بخش وسیعی از زمان آن‌ها صرف مطالب غیر ضروری شود.

دشتی اظهار کرد: همه‌ ما می‌دانیم که این طبقه بندی برای شناخت انسان‌ها کافی نیست و نیاز به توضیح موقعیت‌های مختلف و چالش‌های هر شخصیت و نحوه‌ی روبرو شدن با آن دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
بسیار مفید و آموزنده
Iran (Islamic Republic of)
مریم جعفری
۱۸:۰۳ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
بسیار مفید، ممنون از خانم دشتی
Iran (Islamic Republic of)
فردوسی
۰۰:۰۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
مطالب واقعا مفید بود خیلی ممنون از خانم دشتی
آخرین اخبار