حفظ سرمایه در ایران، نیاز به تسهیل‌گری فضای کسب و کار دارد

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عدم تسهیلگری در فضای کسب و کار و خطر گریز سرمایه‌ها به خارج از ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا حمیدی رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: دولت برای جبران کسری بودجه خود، ناگزیر است تا در حوزه مالیاتی منابع بیشتری برای خود تعریف کند، اما در این بخش دو گروه مالیات دهندگان شفاف و مالیات گریزان وجود دارند که البته همیشه سمبه گروه دوم پُر زورتر بوده است.

او افزود: اگر دولت و دیگر ارکان حاکمیتی همت کرده و مالیات گریزان را شناسایی کرده و آن‌ها را ملزم به پرداخت کنند، طبیعتا بار فشار در این بخش از شانه اقشار مختلفی که عملکرد شفافی در این حوزه دارند، سبک خواهد شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد با انتقاد از سختگیری‌های مضاعف در خراسان رضوی به ویژه در بخش مالیات و تامین اجتماعی، ادامه داد: امروز دیگر سرمایه‌های ما از این خطه به دیگر استان‌های کشور کوچ نمی‌کند بلکه مقصد آن کشور‌های دیگر است. رویکرد‌های غلط باعث می‌شود تا رغبت کافی برای سرمایه گذاری در این استان وجود نداشته باشد و در غایت کار این روند به ضرر جامعه تمام خواهد شد. در مقابل زمانی که سرمایه گرامی داشته می‌شود و تسهیل گری حداکثری می‌گردد، رغبت برای ورود سرمایه به بخش‌های مولد افزون می‌شود.

حمیدی بار دیگر از حجم فارغ التحصیلان فاقد اشتغال در کشور انتقاد و بیان کرد: هزینه کلانی که صرف آموزش این تعداد تحصیلگرده فاق مهارت و در آینده فاقد اشتغال می‌شود، اگر به بخش‌های مولد هدایت می‌شد می‌توانست چند میلیون شغل ایجاد کند.

او تصریح کرد: نظام آموزشی ناکارآمد ما، نیرو‌هایی را تربیت کرده که عمدتا از تخصص کافی برخوردار نیستند و یا اشباعی را در حوزه نیروی انسانی متخصص در بعضی رشته ها، موجب شده است. پاسخگوی این خسارت به اقتصاد و آینده فرزندان ما چه کسی خواهد بود؟

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.