با پیگیری های باشگاه خبرنگاران جوان؛

حمایتِ با تاخیر وزیر نفت از شرکت های داخلی!/ناکامی دانش بنیان‌ها در ورود به فهرست اعلامی آقای وزیر

با دستور وزیر نفت، شرکت‌های تابعه وزارت نفت پس از چندین سال بی توجهی به موضوع حمایت از تولیدات داخلی، ملزم به استفاده از فهرست بلند منابع واحد‌های دستگاه مرکزی شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از گذشت چند سال از تصویب قوانین مربوط، به شرکت های اصلی، فرعی و صندوق های تابعه وزارت نفت و همچنین شرکت هلدینگ خلیج فارس و شرکت های تابعه آن، دستور داد که به منظور تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، از سازندگان و تامین کنندگان داخلی موجود در فهرست بلند منابع واحد دستگاه مرکزی (AVL) استفاده کنند.

متن دستور وزیر نفت به شرح زیر است:

پیرو بند‌های ۳، ۴ و ۵ ابلاغیه شماره ۲۰/۲-۴۳۷۰۵۷ تاریخ ۲۱ آذرماه سال ۹۵ و بند ۱ شیوه نامه حمایت از تولیدات داخلی و شفاف سازی معاملات ابلاغی (به شماره ۲۸/۱-۳۱۱۵۷۸ تاریخ ۵ مهر ماه ۹۳) و با توجه به الزامات قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی در دستگاه‌های اجرایی مصوب مجلس شورای اسلامی (در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۸) و نیز نامه شماره ۳۰۲۰۶ تاریخ ۱۵ خرداد ۹۸ ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و پیش بینی ضمانت اجرای کیفری برای اشخاص متخلف در ماده (۲۱) فصل سوم قانون مذکور، لازم است تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز کلیه شرکت‌های کارفرمایی و پیمانکاری صنعت نفت، در کلیه سطوح معاملات و انواع قرارداد‌های P , PC , EPC , E&P , EPD , EP  و ...، از فهرست بلند سازندگان داخلی مورد تایید دستگاه مرکزی وزارت نفت (مندرج در فهرست AVL) صورت پذیرد.

دستور وزیر نفت

در مواردی که کالا و تجهیزات یاد شده باید از خارج تامین شوند نیز الزاما مطابق قوانین و مقررات مربوط و با رعایت صرفه و صلاح شرکت ها عمل شود. لازم به تاکید است که تشکیل هرگونه فهرست جداگانه ای تحت عنوان AVL تخلف بوده و موجبات برخورد با مدیر خاطی را فراهم می سازد.

AVL یا "لیست بلند" نیز مخفف Approved vendor list و به معنی لیست فروشندگان تایید شده است که در پروژه‌ های بزرگ صنعتی به لیستی که شامل محصولات مورد تایید کارفرماست و اطلاعات شرکت تولید یا توزیع ‌کننده در آن وجود دارد گفته می شود و به منظور دستیابی سریع به اطلاعات تولیدکننده یا توزیع‌کننده و فروشندگان در بازه زمانی کوتاه ایجاد می‌گردد.

ادامه دار بودن مشکل دانش بنیانی ها حتی بعد از دستور وزیر نفت!

گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن ابراز خرسندی از دستور وزیر نفت مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی، لازم می داند این نکته را متذکر شود که شرکت های دانش بنیان همچنان برای ورود به این فهرست با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

"فهرست بلند" جامع و کامل نیست

مدیر فنی یکی از این شرکت های دانش بنیان نفتی به خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درباره این دستور وزارت نفت دو نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول این است که تنها برای کالا و تجهیزات "فهرست بلند" وجود دارد که آن هم کامل و جامع نیست و برای خدمات اصلا فهرستی وجود ندارد که خلأ و ضعف بزرگی به شمار می رود؛ نکته مهم بعدی این است که ورود دانش بنیان ها به فهرست کالا نیز، علاوه بر زمان بر بودن، نیاز به مدارک زیادی دارد و اغلب اوقات با برخورد سلیقگی مواجه می شویم.

احمد رشید، مدیرعامل یکی دیگر از این شرکت های دانش بنیان نیز به خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این فهرست بلند چیزی به عنوان دانش بنیان وجود ندارد؛ برای ورود به این فهرست به مدارک زیادی نیاز است که بعد از فرآیند آماده کردن همه مدارک، ثبت نام و ارسال مدارک، حداقل یک سال نیز روند بازدید، تست و تایید توسط مسئولان طول می کشد!

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که روز چهارم آذرماه به ریاست ایشان برگزار شد، انتظار می رود وزارت نفت نیز به تاکید ایشان در آن جلسه مبنی بر حمایت از دانش بنیان ها در صنعت نفت توجه بیشتری داشته باشد و مسیر فعالیت این قبیل شرکت ها را هموار سازد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نفت ، صنعت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نازنین زهرا
۱۳:۱۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
چرا حمایتی از شرکتهای دانش بنیان صورت نمیگیره؟؟؟!!!پس چی شدن اون شعارهای حمااااایتتتت از تولید ملییییی!
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۵:۴۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
برادر من مدیر یک شرکت دانش بنیان نفتی هست اینقدر بهشون سخت میگذره و اموراتشون به سختی میگذره مگرنه چن وقت دیگه زندگی عادیتون هم نمی تونید بگذرونید
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۱:۰۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
اقا يه نفر به داد توليد داخل و شركت هاي دانش ينيان برسه كسي هست كه حرف نزنه و عمل كنه من كه نديدم
Iran (Islamic Republic of)
کارمند یک شرکت دانش بنیان
۱۰:۵۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
ما از وزارت نفت دیگه نا امید شدیم. بجز شعار، بجز نمایش و بجز حرف چیزی ندیدیم. ما یک شرکت دانش بنیانیم با ده ها نیرو و تا آخر سال میگن برشکست میشیم.
با چه امیدی کار کنیم. آقای زنگنه جوابی داری .....
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
کمتر کسی انگیزه ای برای تحصیل و علم آموزی داره چرا که مثل سال های قبل تر جو رشد علمی و اتکا ب علم داخلی از بین رفته
France
مجتبی
۲۲:۱۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
از توان و علم داخلی استفاده نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه آقای زنگنه در دور زدن دانش بنیان ها در این سالها رتبه اول دولت غرب نگاه فعلی رو داشته و الان هم جز یک نمایش سیاسی چیز دیگری نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۲:۰۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
امیدوارم که کشور به یک تعادل مناسب در استفاده از تواناییهای داخلی و خارجی برسه.بنده کسی رو محکوم به فساد نمیکنم.اما متاسفانه رشد سیستماتیک فساد در مملکت ما باعث ضربه خوردن نسل تحصیلکرده و جوان کشور در وزارتخانه های مختلف مملکت شده
Iran (Islamic Republic of)
نسترن
۲۱:۵۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
با سلام لطفا از شرکت های دانش بنیان حمایت کنید. قدر این نخبه های جوان و پر انرژی رو بدانید.
Iran (Islamic Republic of)
آرزوی ایرانی آباد
۱۵:۰۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
آیا کسی هست که ندونه ما میلیون ها جوان تحصیلکرده فعال و باهوش داریم؟ آیا کسی هست که ندونه ایران اسلامی ده ها مشکل در زمینه های مختلف غذایی، صنعتی، پزشکی و علمی داره؟ آیا کسی هست که ندونه بسیاری از جوانان تحصیلکرده باهوش فعال الان بیکار در خانه ها هستند؟ راه حل شرکت های دانش بنیان است. بله همه میدانیم اما مسئولین بی توجه اند. به خودمان بیاییم قبل از آنکه خیلی دیر شود
Iran (Islamic Republic of)
مهندس دلسوخته
۱۲:۴۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
با سلام و ممنون از گزارشتون
واقعیت اینه که دانش بنیان ها در کشور ایران یک نمایش غم انگیز است. ما میتونیم ماشین و موتور برقی تولید کنیم تا آلودگی کم بشه. ما میتونیم گوشت و غلات و دانه روغنی تولید کنیم تا دیگه محتاج واردات نباشیم. ما میتونیم واکسن تولید کنیم ما......... اما متأسفانه مسئولین فقط دوست دارن عکس یادگاری با ما بگیرن اما حمایت فراموش شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
از کسانیکه معلوم نیست از کجا اومدن و در رأس چنین وزرتخانه‌هایی قرار گرفتن و مدام نگاه به بیرون از مملکت دارن انتظاری جز از بین بردن سرمایه‌های کشور نیست.
آخرین اخبار