انعقاد قرارداد سفید امضا نافی حقوق کارگران نیست

عدم انعقاد قرارداد کتبی نمی‌تواند نافی حقوق قانونی کارگر باشد و حداقل‌های قوانین مشخص کار، تأمین اجتماعی و مصوبات شورای عالی کار لازم الاجراست.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، قرارداد‌های کار لزوماً کتبی نیستند و پیش بینی‌های قانونی لازم برای قرارداد‌های کتبی، شفاهی و حتی عدم انعقاد هر نوع قرارداد کارگری و کارفرمایی در قانون کار مشخص شده است.

عدم انعقاد قرارداد کتبی نمی‌تواند نافی حقوق قانونی کارگر باشد و حداقل‌های قوانین مشخص کار، تأمین اجتماعی و مصوبات شورای عالی کار لازم الاجراست.

در مواردی که قرارداد کتبی بین کارگر و کارفرما بسته نشده و قرارداد با وجود ادامه اشتغال فرد در کارگاه تمدید نمی‌شود، بر اساس ماهیت شغل و نظر مراجع حل اختلاف، مدت زمان قرارداد دائمی تلقی می‌شود.

به دلیل صدور آرای سنگین در مراجع حل اختلاف جهت انباشت مطالبات کارگری، ضرورت دارد کارفرمایان حقوق و مزایای کارگران را بر اساس قانون کار و در زمان مقرر پرداخت کنند.

عدم عقد قرارداد کار بین کارگر و کارفرما و پرداخت نکردن حقوق کارگر بر اساس قوانین بیشتر موجب تضرر کارفرمایان است و بر اساس آن هیچ گونه حقی از کارگر ضایع نخواهد شد.

قرارداد‌های سفید امضا فاقد وجاهت قانونی هستند و با راه اندازی سامانه جامع روابط کار و ثبت الکترونیکی قرارداد‌های کار، مشکلات موجود در این خصوص با گذشت زمان به صورت چشمگیر کاهش خواهد یافت.

توافق‌های کمتر از قانون کار قابل پذیرش نیست و ضرورت دارد کارفرمایان حقوق و دستمزد کارگران را بر اساس سیستم بانکی پرداخت کنند و دریافت رسید دستی از کارگران به جهت دریافت دستمزد سند قانونی تلقی نخواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار