در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ورود ایران به ساخت توربین‌های گازی سیکل ترکیبی

مجری طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی برق حرارتی از ورود کشور به ساخت توربین‌های گازی سیکل ترکیبی کلاس E خبر داد.

ورود ایران به ساخت توربین‌های گازی سیکل ترکیبی/بازنشستگی برخی از واحد‌های نیروگاه بعثتنصراللهی مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق حرارتیدر گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین جزئیات ساخت نیروگاه ملی در تهران گفت: این طرح جدید در نیروگاه بعثت انجام می‌شود و قرار است اولین توربين توسط متخصصان داخلی ساخته شود.

او ادامه داد: در گذشته این توربين توسط شرکت‌هایی از جمله زیمنس و شرکت‌های آمریکایی انجام ساخته می‌شد، اما خوشبختانه باتوجه به توان داخلی و شعار سال با عنوان جهش تولید اولین توربين ملی قرار است در نیروگاه بعثت ساخته شود.

بازنشستگی برخی از واحد‌های نیروگاه بعثت

نصراللهی افزود: نیروگاه بعثت جز نیروگاه‌های قدیمی کشور است و قرار است که ٣ واحد فرسوده این نیروگاه بازنشسته شود و با راندمان بالا برای خاموشی‌های تابستان جایگزین شود.


بیشتر بخوانید


مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق حرارتی اضافه کرد: متاسفانه ما در گذشته مهندسی در زمینه توربين‌ها نداشتیم، اما امروز در قالب تکنولوژی این فرایند را به دست آوردیم که صفر تا صد این توربين توسط شرکت مپنا انجام می‌شود.

او ادامه داد: راندمان توربین‌های گازیکلاس E در گذشته ٣۴ درصد بود، اما در مدل ارتقا یافته به حدود ٣۵.۵ درصد رسیده است که در نسل جدید توربین نزدیک ۴٠ درصد شده است و این اتفاق بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. 

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق حرارتی بیان کرد: خوشبختانه این مدل توربين از لحاظ استاندارد مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست است.

به گفته نصراللهی نیروگاه بعثت باید به روز می‌شد اما نیروگاه‌های دیگر در تهران این چنین نیستند.

او گفت: خوشبختانه این توربين تائیدیه سازمان حفاظت محیط زیست زیست را اخذ کرده است، چرا که نیروگاه بعثت باتوجه به تعداد واحدهای قدیمی باید هرچه سریعتر از مدار خارج می‌شد و واحدهای جدید به چرخه وارد می‌شدند.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی اضافه کرد: در حال حاضر قرار است با راه اندازی این واحد نیروگاهی راندمان نیروگاه بعثت از ٢٠ درصد به ۵٨ درصد ارتقاء پیداکند.

نصراللهی تصریح کرد: با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی مصرف آب در نیروگاه حدود ٨ درصد مصرف فعلی می‌شود و بالغ بر ٩٠ درصد صرفه‌جویی آب در منطقه جنوبی تهران خواهیم داشت.

این مقام مسئول گفت: به طور کلی راندمان نیروگاه بعثت ٢.۵ برابر می‌شود.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق حرارتی اضافه کرد: تکنولوژی کلاس E و F از زیمنس آلمان وارد می‌شد، البته توربین‌ها در نهایت در داخل ساخته می‌شدند، ولی این امکان برای ما فراهم شد که این توربين‌ها در داخل کشور ساخته شوند. 

نصراللهی در خصوص این که آیا این توربين‌ها به کشورهای دیگر صادر می‌شوند یا خیر؟ گفت: اگر این امکان فراهم شود این توربين‌ها را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم. 

او ادامه: نیروگاه ٢٠٠ مگاواتی بعثت با راندمان ٢٧ درصد اگر تبدیل به سیکل ترکیبی شود، نزدیک به ١١۵ مگاوات به ظرفیت اصلی اضافه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار