دستورالعمل مواجهه با برف و کولاک به استانداران سراسرکشور ابلاغ شد

نجار گفت:با توجه به آسیب شناسی و درس‌های آموخته شده از حوادث گذشته،دستورالعمل مواجهه با برف و کولاک به استانداران سراسرکشور ابلاغ شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: مطابق مواد ۱۱ و۱۲ قانون مدیریت بحران کشور، که استانداران و فرمانداران را به عنوان رییس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران تعیین شده اند.

نجار تاکید کرد: انتظار می‌رود متناسب با شرایط جغرافیایی هر استان تمهیداتی اتخاذ گردد تا هموطنان عزیز متحمل سختی‌های ناشی از تبعات بارش این رحمت الهی نگردند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط با موضوع ازجمله راهداری، پلیس راهور، هلال احمر، شهرداری ها، ادارات برق، آب، گاز و پالایش و پخش و نیرو‌های نظامی منطقه با یکدیگر و با استان‌های معین در قالب ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران را بسیار حاتی دانست و افزود: اعمال مدیریت ریسک حادثه برف در مناطق مستعد پیش از انباشته شدن آن و اقدامات هماهنگ مدیریت بحران و کاهش اثرات پس از بارش از جمله این راهکارهاست.

نجار افزایش دقت پیش بینی ها، به روز آوری و انتشار اخطاریه‌های هواشناسی را اقدام عاجل جهت جلوگیری از غالب شدن برف بر جاده ها، راه‌ها و معابر و کاهش تبعات حادثه دانست و تاکید کرد: تدوین طرح عملیاتی ویژه با ذکر شرح وظایف مشخص، زمان انجام از جمله وضع مقررات ترافیکی خاص مثل توقف خودرو‌های سنگین به محض صدور اخطاریه بارش برف شدید، انسداد مسیر اصلی، معرفی مسیر‌های جایگزین، افزایش ایستگاه‌های موقت راهداری و امدادی، استقرار مخازن بنزین در فواصل مکانی مناسب، پیش بینی موتور‌های تأمین انرژی برق سیار، ارتباط با رسانه‌ها از جمله موارد پیش بیتی شده در این دستورالعمل است.

وی با اشاره به اهمیت تجهیز و به روز آوری تجهیزات راهداری، برق، پلیس راهور و شهرداری‌ها به امکانات زمستانی خاطر نشان کرد: استقرار اکیپ‌های مدیریت بحران آب، برق، گاز، تلفن، راهداری، امداد و نجات، اورژانس و سایر دستگاه‌های خدمات رسان به همراه تجهیزات لازم در نقاط آسیب پذیر و مستعد خطر پیش از شروع بارش از جمله نکات این ابلاغ است.

دبیر ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، تجهیز دهیاری‌های منطقه به وسایل برف روبی و مقابله با یخبندان جهت مداخله آنی و همچنین شناسایی محور‌های پر تردد و ایجاد مسیر‌های بیشتر قبل از ورود به مناطق مستعد متاثر از بارش برای دسترسی بهتر و کاهش بار ترافیکی و تجمع خودرو‌ها را از اقدامات پیشگیرانه این طرح اعلام و تصریح کرد: ایجاد سامانه پیامکی نقطه‌ای برای اطلاع رسانی و صدور هشدار‌های به هنگام بخصوص در زمان صدور اخطاریه‌ها از جمله راهکار‌های موفقیت این طرح می‌باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اهمیت آموزش عمومی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ملی با هدف افزایش آگاهی مردمی در مدیریت موفق بحران گفت: آموزش مردم در مواجهه با سوانح طبیعی و شیوه‌های مختلف آن با توجه به مخاطبین مختلف در کنار اطلاع رسانی و پیش آگاهی‌های به هنگام و مناسب از طریق پیام رسانی درست می‌تواند ما را در جهت کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی رهنمون سازد.

بیشتر بخوانید

آمادگی استان تهران برای فصل سرما و بارش برف و باران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار