منطقه سرسرباز و دل پر درد اهالی/ مردم: از کدام کمبودها بگوییم؟

منطقه سرسرباز سیاه منصور دزفول یکی از مناطق محروم این شهرستان با مشکلات مختلف نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منطقه سرسرباز دزفول تا شهر سیاه منصور چند قدم و تا شهر بزرگ دزفول تنها ۵ کیلومتر است، ولی ساکنان آن از از مشکلات فراوان به ویژه نبود آب سالم و بهداشتی رنج می‌برند و ورودی آن ۲ پل باریک بدون حفاظ است؛ پل‌هایی که از روی کانال روباز فاضلاب می‌گذرند و تا چشم کار می‌کند خاک و شن و سنگ و در این روز‌های بارانی گل است.

منطقه سرسرباز دزفول با ۸۰۰ خانوار جمعیتی حدود سه هزار نفر در خود جای داده و با ۵۴ هکتار وسعت از خرداد ۹۸ به شهرداری سیاه منصور الحاق یافته است.

اگر بگوییم ساکنان این منطقه از خدماتی نظیر آب، برق، گاز، آسفالت و دیگر خدمات ابتدایی بی‌بهره‌اند شاید غلو کرده باشیم، ولی آن چیزی که در مشاهدات میدانی به آن برخوردیم چیزی کمتر از این نیست.

اهالی منطقه سرسرباز درد‌های زیادی دارند یکی از این درد‌ها و مهمترین معضل آن‌ها آب آشامیدنی است، با پا گذاشتن در این منطقه بیشترین چیزی که توجه هر غریبه را به خود جلب می‌کند، شیلنگ‌های آبی است که در سرتاسر خیابان‌های منطقه کشیده شده‌اند.

طول این شیلنگ‌ها در برخی نقاط به بیش از ۳۰۰ متر می‌رسد؛ شیلنگ‌هایی که از خط انتقال آب دزفول به سمت سیاه منصور به صورت غیرمجاز تا دم در هر خانه انشعاب گرفته شده‌اند.

البته شیلنگ‌ها برای رسیدن به خانه‌ها باید از کانال روباز غیراستاندارد فاضلاب که در کنار جاده و ورودی سرسرباز قرار دارند عبور کنند؛ اغلب این شیلنگ‌ها هم اتصالات غیراستانداردی دارند که این موضوع باعث مخلوط شدن آب فاضلاب و شرب با هم شده و به خورد اهالی می‌رود.

وجود مشکل تامین آب در سرسرباز

اهالی پر درد سرسرباز می‌گویند‌ای کاش همین شیلنگ‌ها هم آب داشتند، ولی ندارند، آب نمی‌رسد؛ تازه با هر بار بارندگی مصیبتشان شروع می‌شود، شیلنگ‌ها با بالا آمدن آب زهکش یکی یکی قطع می‌شوند و روز از نو روزی از نو.

برای بررسی وضعیت همین آب غیربهداشتی چرخی در منطقه زدیم و متوجه شدیم فقط شیلنگ‌های ۲ سه خیابان ابتدایی سرسرباز آب دارند و مابقی دریغ از یک قطره!

در یکی از خیابان‌ها که شیلنگ آب داشت و اهالی در حال آبگیری در دبه و بر روی فرغون بودند، توقف کردیم؛ میزان آب خروجی از شیلنگ این منزل شاید یک چهارم آب منازل شهر دزفول بود، ولی اهالی همین را هم شکر می‌گفتند و یکی پس از دیگری در صف آبگیری بودند.

پیرزنی حدودا ۶۵ ساله با فرغونی و سه دبه ۱۰ و ۲۰ لیتری بر آن، در صف آب ایستاده بود؛ خود را مادر شهید علی سلیمانی معرفی می‌کرد، از درد‌ها و سختی‌های زندگی در سرسرباز می‌گفت و خواستار رسیدگی به مشکلات منطقه بود.

در حین گفتن مشکلات از زبان پیرزن، اهالی از دور و نزدیک به دورمان حلقه زدند؛ در چشم‌هایشان امید موج می‌زد، از اینکه کسی دردشان را می‌شنود شوق داشتند البته شوقی همراه با انتظار، مدام از من می‌خواستند نداشته‌هایشان را فریاد بزنم.

پیرزن گفت: آب، برق، آسفالت و درمانگاه نداریم، ولی مهمترین مطالبه ما آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است؛ می‌گفت با نوشیدن این آب، فرزندانمان بیمار شده‌اند؛ برای جرعه‌ای از همین آب غیربهداشتی هم باید از سه خیابان پایین‌تر این دبه‌ها را به اینجا بیاوریم و آبگیری کنیم.

او شاکر بود مدام اموات صاحب شیلنگ را رحمت می‌فرستاد که شیلنگ خود را در اختیار سایر اهالی گذاشته است؛ می‌گفت شیلنگ خانه اش آب ندارد.

مارعلی (مادر علی) با صدای رسای خود از رهبر معظم انقلاب و همه مسئولان خواست توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند، خطاب به من گفت پیام مرا به رهبر عزیزم برسان.

علی آقاوندی یکی دیگر از اهالی سرسرباز بیان داشت: کسی مشکلات ما از آب و برق تا گاز و آسفالت را پیگیری نمی‌کند گویی کسی ما را نمی‌بیند؛ شورای سیاه منصور پیگیری لازم را ندارد چند بار مراجعه کرده‌ایم و دست خالی برگشته‌ایم.

او اشاره‌ای به خرید یک هزار متر شیلنگ از سوی یکی از اهالی کرد؛ افزود: هر متر شیلنگ ارزان قیمت الان ۵۰ هزار ریال است سوای اینکه همین شیلنگ‌ها به مرور فرسوده و پاره می‌شوند هر بار بارندگی آن‌ها را از زهکش با خود می‌برد.

لزوم برطرف شدن مشکلات منطقه سرسرباز

آقاوندی از وعده مسئولان برای آبرسانی به این منطقه تا مهرماه امسال یاد کرد و افزود: الان آذر است و هنوز خبری از حتی آغاز عملیات آبرسانی هم نیست وهمواره گفته می‌شود به دلیل شیوع کرونا مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند، ولی با این وضع آب آشامیدنی چگونه می‌توان رعایت کرد؟

مصطفی اسماعیل سالم رئیس امور آب و فاضلاب دزفول اشاره‌ای به اقدامات انجام شده برای آبرسانی به منطقه سرسرباز سیاه منصور کرد و گفت: ۱۱۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به این منطقه اختصاص یافته است.

او ادامه داد: انشعابات غیرمجاز از خط لوله انتقال آب در این منطقه را دلیلی برای تسریع در آبرسانی به این منطقه است و طرح آبرسانی به منطقه سرسرباز شامل یکهزار و ۲۰۰ اشتراک خانگی و ۱۲ کیلومتر اجرای شبکه توزیع آب است که با توجه به در نظر گرفتن شرکت ساز آب جوش برای اجرای این طرح امیدواریم در ماه جاری یعنی آذرماه عملیات آبرسانی آغاز شود.

البته سالم آغاز آبرسانی به این منطقه را مستلزم تزریق اعتبارات تخصیص یافته دانست و تصریح کرد: اعتبارات هنوز در اختیار پیمانکار قرار داده نشده‌اند که انتظار می‌رود این کار برای تسریع در روند اجرای طرح از سوی استان انجام شود و نتقال خط آب از آن سوی جاده دزفول - شوشتر به این سوی جاده با وجود مشکلات فراوان به صورت تکه تکه انجام شده و از زهکش نیز عبور داده شده و آماده اجرا است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب دزفول در پایان صحبت‌های خود از شهرداری سیاه منصور برای همکاری‌ها جهت انتقال این خط آب قدردانی کرد.

یکی دیگر از معضلات اهالی سرسرباز نبود برق پایدار و ایمن است؛ کابل‌کشی‌های طویلی از پایه‌های برق تا هر یک از منازل دیده می‌شود که این کابل‌ها در برخی نقاط بر روی زمین هستند و احتمال برق گرفتگی اهالی به شدت وجود دارد خصوصا اینکه این روز‌ها بارانی است.

علاوه بر این با توجه به برق ناپایداری که به واسطه این انشعابات غیرمجاز در سرسرباز وجود دارد، اهالی از نوسانات برق گلایه دارند و می‌گویند این نوسانات به تمام اهالی منطقه خسارت زده و هر بار شاهد سوختن یکی از وسایل برقی هستیم.

قلی آقاوندی چاربری ۱۵ سال است که در این منطقه ساکن شده؛ او درخصوص مشکلات برق این منطقه می‌گوید اهالی به دلیل نبود برق مجاز مجبور به کابل کشی غیرمجاز از فواصل طولانی شده‌اند که نه تنها خطرات برق گرفتگی هنگام بارندگی و بازی کودکان وجود دارد بلکه خسارت‌هایی به دلیل نواسان برق به لوازم برقی وارد شده است.

علی کریمی یکی دیگر از اهالی منطقه سرسرباز به اجرای نیمه تمام برق کشی در منطقه سرسرباز اشاره و بیان کرد: چند پایه برق همراه با کابل حدود یک ماهی است نصب شده، ولی با وجود پرداخت هزینه‌های انشعاب هنوز برق آن‌ها وصل نشده است.

علی خدری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان چندی پیش بازدیدی از منطقه سرسرباز داشت و وعده برخورداری ۸۰۰ خانوار این منطقه از برق مطمئن، ایمن و پایدار را به اهالی داد.

او اظهار داشت: تحقق این امر را مستلزم اصلاح و نوسازی کلیه شبکه‌های توزیع برق فشار متوسط و فشار ضعیف و نصب و راه اندازی چهار دستگاه ترانسفورماتور برای این منطقه است و این طرح در مردادماه امسال با اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال آغاز شده که شامل یک هزار و ۳۰۰ متر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف و نصب ۱۳۰ اصله پایه بتونی است.

خدری گفت: این طرح در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرف مدت یک ماه آینده طی عملیاتی فشرده و ضربتی به بهره برداری خواهد رسید.

به طور قطع اجرای این طرح برق‌رسانی موجب جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز و غیرایمنی می‌شود که باعث افت ولتاژ شدید و ناپایداری در شبکه توزیع منطقه شده بودند.

اصلاح انشعاب مشترکان با محوریت بهبود اتصالات و ایجاد امکان واگذاری انشعاب جدید با افزایش سطح مقطع شبکه موجود از دیگر دستاورد‌های این طرح است که خدری به آن اشاره کرد.

اهالی منطقه سرسرباز با توجه به اینکه هنوز از این خدمات بهره‌مند نشده‌اند همچنان نسبت به وضع موجود انتقاد دارند؛ کریمی گفت: بین منطقه سرسرباز و شهر سیاه منصور فقط یک درین (زهکش) است، ولی آن سو تمام امکانات هست و این سو هیچ خدماتی نیست.

او افزود: شهرداری می‌گوید برای دریافت خدمات یا ۲۵ درصد زمین منزل خود را به ما بدهید یا به میزان متراژ واحد مسکونی هر خانوار ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بپردازد حال آنکه اهالی اغلب قشر مستضعف و کارگر هستند و توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

بهزاد احمدی شهردار سیاه منصور گفت: مالکان منازلی که به شهر الحاق می‌شوند، طبق ماده ۱۰۱ قانون باید ۲۵ درصد کل ملک را به شهرداری بدهند در غیر این صورت باید معادل آن طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری وجه نقد پرداخت کنند.

او ادامه داد: شهرداری و شورای شهر برای رفع این مشکل و حمایت از اهالی، این مبلغ را قسط بندی و اعلام کرده فرد یک سوم را ابتدا و مابقی را به صورت اقساط پرداخت کند.

احمدی بیان داشت: اگر فرد زیرپوشش کمیته امداد باشد تا ۱۱۰ متر عوارض ساختمانی از او گرفته نمی‌شود، ولی ۲۵ درصد مصالحه زمین را حتما باید پرداخت کند چراکه در صورت دریافت نکردن این مبلغ، شهرداری مرتکب جرم شده است.

شهردار سیاه منصور افزود: بعد از تصویب این موضوع در شورای برنامه ریزی استان خوزستان، با همکاری اعضای شورای شهر سیاه منصور، عملیات زیرسازی و جدول کشی منطقه سرسرباز را آغاز کردیم و اکنون این عملیات نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال ۹۶ هیچگونه زیرسازی و جدول‌کشی در خیابان‌های سرسرباز وجود نداشت و مجبور شدیم در برخی خیابان‌ها ۲ سه لایه خاک‌ریزی کنیم.

این مقام مسئول گفت: در حین انجام این کار‌ها مکاتبات لازم درخصوص الحاق سرسرباز به سیاه منصور و طرح هادی آن با ادارات آب، برق و گاز انجام و عنوان شد که اهالی نیازمند خدمات هستند، ولی متاسفانه ادارات مربوطه شانه خالی کردند و نبود اعتبار و ابلاغ نشدن این طرح را بهانه قرار دادند.

اوافزود: زیرسازی، جدول کشی و آسفالت برعهده شهرداری است که این کار بعد از پایان حفاری سازمان‌های مربوطه نظیر گاز و آب انجام خواهد شد و منطقه سرسرباز تا پیش از بهمن ۹۶ نه جزو شهر سیاه منصور و نه زیرنظر بخشداری مرکزی بوده و نه کد روستایی داشته لذا هیچ خدماتی به این منطقه و اهالی آن ارائه نشده است.

علیرضا توفیق‌زاده رئیس شرکت گاز شهرستان دزفول گفت: اخیرا نشستی به منظور رفع مشکل گاز نقاط مختلف شهرستان دزفول از جمله منطقه سرسرباز برگزار و قرار شده طرح ۳۴ کیلومتر شبکه گذاری داخلی شهرستان با اعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال انجام شود.

او ادامه داد: طول شبکه منطقه سرسرباز را ۵ هزار و ۴۰۰ متر است و این طرح مشکلی از نظر اعتبار ندارد و عملیات اجرایی آن با تعیین پیمانکار تا پایان امسال آغاز می‌شود.

رئیس شرکت گاز دزفول بیان کرد: هیچ گونه هزینه‌ای بابت این طرح از مردم نمی‌گیریم و اهالی فقط حق اشتراک را پرداخت خواهند کرد.

علی فرهمندپور سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز گفت: کار ساخت و ساز در منطقه سرسرباز غیرقانونی بوده، ولی با این وجود طرح آبرسانی و برق رسانی به این منطقه آغاز شده و در حال ساماندهی است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار