واکنش تعزیرات به پشت پرده برخی از تخفیف‌ها و کم فروشی کالاها

در برخی از فروشگاه‌هایی که کالا‌ها را با تخفیف ارائه می‌دهند، اتفاقاتی رخ می‌دهد که غیرقانونی است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همیشه صاحبان مشاغلی که کالایی را به فروش می‌رسانند به دنبال درآمد بیشتر هستند، آن‌ها برای فروش بیشتر کالا‌های خود چند راه را در پیش می‌گیرند که شاید مهم‌ترین آن‌ها فروش با قیمت ارزان‌تر و یا تخفیف در مقایسه با قیمت مصرف کننده درج شده بر روی کالاست.

اما ممکن است برخی برای این فروش و به طمع سود بیشتر دست به کار‌هایی بزنند که نه تنها جرم و خلاف قانون بوده، بلکه غیر اخلاقی است. دستگاه‌های نظارتی هم سعی بر این دارند که در مقابل این تخلفات بایستند و با متخلفان به صورت قانونی برخورد کنند، اما لازم است خریداران کالا‌ها نیز هوشیاری و دقت لازم را داشته باشند تا خدایی ناکرده در این شرایط اقتصادی دشوار به جای گرفتن تخفیف پول بیشتری را پرداخت نکنند.

در برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی که به طور مستقیم از کارخانه‌های تولید کالا ثبت سفارش و خرید کالا می‌کنند، اتفاقی عجیب رخ می‌دهد. این اتفاق درباره همان تخفیف‌هاست که البته فقط تعدادی از فروشگاه‌ها این کار غیر پسندیده را انجام می‌دهند و نمی‌توان گفت، تمام تخفیف‌ها پشت پرده غیر قانونی دارند.

آن‌ها با تبلیغ‌های گسترده در فضای مجازی و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به بهانه‌ تخفیف‌های ویژه برای خود هزاران مشتری پیدا می‌کنند و در مقابل فروشگاه‌های خود صف‌های طولانی را تشکیل می‌دهند، بدون آن که مشتریان بدانند قرار است چه اتفاقی رخ بدهد.

فروشگاه که با کارخانه در ارتباط است و هر دو که به دنبال فروش بیشتر و درآمد بیشتر هستند، توافقی می‌کنند، توافق بر سر قیمت کالا، یک مثال می‌تواند این موضوع را واضح‌تر کند.

به عنوان مثال بر روی کالایی قیمت مصرف کننده ١٠ هزار تومان درج شده است، فروشنده با کارخانه دار تبانی و توافق می‌کند که قیمت درج شده روی کالا را ۴٠ درصد بیشتر از قیمت واقعی درج کند، وقتی که این کار انجام شد فروشنده با تبلیغات گسترده به مردم اعلام می‌کند که با ٣٠ درصد تخفیف ویژه آن کالا را به فروش می‌رساند.

واکنش تعزیزات به پشت پرده برخی از تخفیف‌ها

این کار فروشنده متخلف کاری دو سر سود است، یعنی علاوه بر حاشیه سود اولیه، اولا ١٠ درصد بیشتر سود می‌کند و دوما به دلیل فریب و جلب مشتری‌های فراوان، تعداد و مقدار بیشتری از کالای خود را به فروش می‌رساند.

محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: این کار به نوعی تبانی جهت انجام تخلف است. قطعا این کار گرانفروشی است و گاهی نیز شاهد کم فروشی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: این افراد با شرکت تولید کننده و یا شرکت بسته بندی تفاهم می‌کنند که به تعبیر ما تبانی می‌کنند تا قیمتی بالاتر از قیمت کالا برای مصرف کننده درج شود، بعد با ارائه تخفیف به مشتری، کالای خود را به قیمتی پایین‌تر از چیزی که روی آن درج شده می‌فروشند که در عین حال از قیمت واقعی کالا گران‌تر است.

اسفنانی افزود: در برخی از مواقع حجم کم تری از آنچه که بر روی کالا درج شده در بسته بندی کالای مربوطه وجود دارد که مسلما کم فروشی است. قطعا این کار چه با تخفیف باشد یا بدون تخفیف، تخلف بوده و نیازمند برخورد تعزیراتی است.

مدیرکل تعزیرات استان تهران تصریح کرد: هر مقدار وزنی که بر روی بسته بندی یک کالا درج شده باشد باید با محتوای آن برابر باشد، در غیر این صورت کم فروشی است و تخلف کم فروشی مطابق قانون مستوجب برخورد تعزیراتی است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار