حسین‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

سیل و فرونشست زمین ۲ مخاطره جدی ایران

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها، سیل و فرونشست زمین را به واسطه تغییر اقلیم، ۲ مخاطره جدی پهنه سرزمین ایران دانست.

ابوالقاسم‌ حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سیل و فرونشست زمین به عنوان ۲ مخاطره جدی، پهنه سرزمین ایران را تهدید می‌کند، اظهار کرد: موضوع تغییر اقلیم باعث تشدید وقوع سیلاب و خشکسالی و نوع بهره‌برداری مربوط به گذشته‌های دور، خطر فرونشست زمین را به دنبال دارد.

او افزود: با توجه به تصویب قانون بودجه ۱۴۰۰ و تدوین برنامه هفتم توسعه در سال آینده انتظار می‌رود که موضوع سیل و فرونشست زمین به عنوان ۲ مخاطره جدی در پهنه سرزمین ایران مورد توجه قرار گیرد و در برنامه‌ریزی آتی جایگاه و نقش راه شود تا از احتمال وقوع بخشی از آسیب‌ها و تشدید مخاطرات در آینده پیشگیری شود.

حسین پور ادامه داد: امسال در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری کاری مضاعف داشتیم چرا که در حوزه‌های آبخیزداری و آبخوانداری ۲ حوزه کاری داشتیم.

به گفته این مقام مسئول، از ابتدای سال با تخصیص و تزریق منابع در حوزه‌های سیل خیز به ویژه در استان‌های بحرانی اقدام ضربتی را از ابتدای سال آغاز کردیم.


بیشتر بخوانید


مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اقدامات ضربتی حوزه آبخیز بیان کرد: در سطح ۲۸۰ هزار هکتار با اولویت نقاط پرحادث که در سیل‌های سنوات گذشته دچار آسیب جدی شده بودند، این حوزه‌ها را در ۶ ماهه نخست سال تحت فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری و اقدامات پیشگیرانه از منظر سیل قرار دادیم که خوشبختانه طرح‌ها را در سطح ۲۸۰ هزار هکتار در کل کشور به پایان رساندیم و از اواخر مهر در حال افتتاح برگزاری و آیین بهره برداری طرح‌ها هستیم که بخشی از آن انجام شد.

او با بیان اینکه برنامه ریزی فصل دوم کاری از ابتدای سال آغاز شده است، گفت: در بیش از ۶۱۸ هزار هکتار فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری را در دست انجام داریم که هم اکنون پروژه‌ها در تمامی استان‌های کشور فعال و پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها به ۳۶ درصد رسیده است و تمامی پروژه‌ها قبل از پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

حسین پور با اشاره به اینکه کمبود بارش و بارش‌های شدید هر ۲ در اقلیم ایران‌ نگران‌کننده است، گفت: برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که حداکثر بهره‌وری را از بارش‌های کشور در بحث سیل و توامان با سیلاب داشته باشیم، به همین خاطر امسال سازمان جنگل‌ها، طرح آبخیزداری و آبخوانداری را در راس طرح محوری سازمان قرار داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به مخاطرات فرونشست زمین و سیل به عنوان ۲ مخاطره جدی، طرح آبخیزداری و کاهش مخاطرات سیل در کانون جمعیت شهری و روستایی در سطح ۴۰ میلیون هکتار و طرح آبخوانداری در سطح ۱۱ میلیون هکتار در دستور کار قرار گرفته است که این ۲ طرح در راستای پیشگیری از تشدید موضوعات سیل و فرونشست زمین است که امیدواریم منابع لازم در بودجه ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه کشور با حمایت دولت و مجلس دیده شود تا بتوانیم این موضوع را دنبال کنیم.

به گفته او، با تصویب برنامه و پیش‌بینی منابع اعتباری، این بخش تقویت می‌شود و اقدامات اثر بخش باعث کنترل مهاجرت از روستا‌ها به شهرها، کمک به پایداری اکوسیستم‌ها، تقویت منابع آب چشمه، چاه و قنوات و کاهش سیل در کشور می‌شود.

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری امری مهم در کاهش مخاطرات سیل

حسین پور درباره اینکه برنامه ششم توسعه در خصوص طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری محقق شد، بیان کرد: برنامه ششم توسعه طی سال‌های گذشته به واسطه کمبود اعتبار تحقق پیدا نکرد و با تزریق منابع از صندوق توسعه از سال ۹۷ به بعد شاهد شتاب در رشد و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری هستیم که امیدواریم بتوانیم به جایگاه واقعی دست یابیم.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: طی ۵ سال برنامه ششم توسعه مقرر شد ۱۰ میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شود که خوشبختانه طی ۲ سال گذشته توانستیم به پیش‌بینی برنامه نزدیک شویم و با حمایت قانون بودجه سال آینده امیدواریم بحث آبخیزداری و آبخوانداری که مورد تاکید مقام‌معظم رهبری است، با جدیت دنبال شود تا پاسخ جدی به نیاز مردم داده شود.

این‌مقام مسئول با بیان اینکه نیاز کشور به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری فراتر از برنامه ششم توسعه است، گفت: با توجه به شرایط کشور، سالیانه حداقل ۳ میلیون هکتار حوزه آبخیز باید تحت پوشش عملیات قرار گیرد تا در افق بلندمدت کل ۱۲۵ میلیون هکتار تحت پوشش قرار گیرد، چرا که در راستای پیشگیری از مخاطرات سیل، تقویت آبخوان‌ها، حفظ خاک، پایداری طبیعت، پایداری سکونتگاه‌های روستایی و ایمن‌سازی مراکز جمعیتی شهری و روستایی مواجه با سیل تاثیر بسزایی دارد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه از برنامه توسعه گذشته دچار عقب ماندگی هستیم، بیان کرد: با اختصاص اندک منابع از برنامه توسعه اول تا پنجم نیاز کشور در حوزه آبخیزداری با عقب افتادگی تاریخی مواجه است که با توجه به پدیده تغییر اقلیم، تشدید مخاطرات در حوزه‌های طبیعت، ضرورت پایدار سازی منابع آب و خاک، پوشش گیاهی و جهش تولید برای تقویت و پایداری تولید در سطح کشور نیاز است.

ضرورت نگاه جدی به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در برنامه هفتم توسعه

حسین پور در پایان تصریح کرد: امیدواریم در قانون بودجه ۱۴۰۰ و به طور ویژه در برنامه هفتم توسعه با نگرش مجلس و دولت طرح آبخیزداری و آبخوانداری محقق شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار