مردی که کلکسیونی از کار‌های خیر است

در حالی که هزینه‌های مبارزه با کرونا بسیار زیاد است، همراهی و همکاری مردم نوع دوست ایران به ویژه افراد خیری که استطاعت مالی خوبی دارند مسیر عبور از بحران را هموارتر کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در نهج‌الشهاده حدیثی از امام‌حسین (ع) آمده که حضرت فرموده‌اند «به درستی که خداوند متعال دنیا و اموال آن را برای آزمایش افراد قرار داده است.

دل انسان که بزرگ باشد فرق نمی‌کند زن یا مرد، پیر یا جوان باشید در یک شهر بزرگ زندگی کنید یا شهری کوچک و یا حتی روستایی دور افتاده، دلت دریایی می‌شود ناخدایش هم می‌شود خدا.

مشاهده اشک کودکان یتیم، دستان پینه‌بسته پدری که با وجود کار فراوان از برآورده کردن نیاز‌های هر چند کوچک خانواده و فرزندش ناکام است و یا چهره غمگین بیماری که توان تامین هزینه داروهایش را ندارد، دل دریایی‌اش هیچکدام از این‌ها را تاب نمی‌آورد، قلب مهربانش به درد می‌آید وقتی اشک حسرت و اندوه را در چهره همنوعش می‌بیند، چشمانش پر از اشک می‌شود وقتی کودکی را می‌بیند که از جلوی مغازه آرزوهایش می‌گذرد و چیزی جز حسرت نصیبش نمی‌شود.

صبحت از خیرین و انسان‌های نیک‌اندیش است همان‌هایی که نسیم مهربانی آن‌ها حتی فرشته‌های آسمانی را نیز سرمست کرده است، همان‌هایی که با دل بزرگ و دریاییشان اشک شوق بر چهره غم گرفته همنوعشان جاری می‌سازند.

استان گلستان سرزمین اقوام مختلف است مردمی که با همزیستی مثال‌نزدنی همواره در کار‌های خیر پیشگام بوده و کمک به همنوع در هر زمانی همواره برای مردم این دیار در اولویت بوده است، حال آنکه این خیر بودن در اکثر مواقع ریشه خانوادگی دارد.

افراد خیر و نیکوکار زیادی در این دیار مهربانی‌ها زیسته‌اند، ولی یکی از این خانواده‌ها که خیر بودن ریشه در فکر، باور، اندیشه و فرهنگ خانوادگیشان دارد، «حاج محمد شهرکی» است مردی که کلکسیونی از کار‌های خیر است

به سراغ ایشان می‌رویم و با وجود اینکه تمایل به مصاحبه و اعلام کار‌های صورت نگرفته نداشت، ولی اصرار چندین روز ما و با این هدف که انتشار چنین اخبار و گفت و گو با چهره‌های نیکوکار باعث تشویق دیگر افراد جامعه شد قبول کرد که پاسخگوی سوالات  باشد.

«حاج محمد شهرکی» متولد ۱۲ شهریور ماه ۱۳۳۵ است کشاورز زاده‌ای که در یکی از روستا‌های زابل به دنیا آمد و از همان زمان کودکی به همراه خانواده به گنبدکاووس آمد و در حال حاضر به غیر از فعالیت‌های تجاری خود مسئولیت شعبه شماره ۱۱  حل اختلاف دادگستری و رئیس مجمع خیرین سلامت این شهرستان را بر عهده دارد و همچنین عضویت در مجمع خیرین ورزش، مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان، هیئت مدیره مجمع خیرین سلامت، مجمع خیرین هلال احمر و مجمع خیرین ازدواج گلستان را عهده‌دار است.

او ضمن اینکه خدمات نوعدوستانه بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله ساخت مسجد، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، آزادسازی زندانیان، بهداشت و درمان و سلامت، مدرسه‌سازی و حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان بی‌بضاعت، اعطای وام قرض‌الحسنه با هدف کارگشایی، ازدواج جوانان و اشتغالزایی داشته و در مواقع حساس همکاری خوبی با نیرو‌های نظامی و انتظامی به ویژه سپاه و بسیج، جمعیت هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، انجمن حمایت از خانواده زندانیان، دارالایتام، سازمان‌های مردم‌نهاد و ... داشته و البته این همکاری همچنان ادامه دارد.

توجه مخاطبان عزیز را به گفت و گو با این خیر خواندنی جلب می‌کنیم:

کرونا تلنگری برای ماست که مرگ را نزدیک‌تر از همیشه به خودمان ببینیم

مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا برای همه دنیا، کشور ما و برای استان به وجود آورده چه درسی می‌تواند برای ما انسان‌ها داشته باشد؟

شهرکی: شیوع ویروش کرونا همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده، در این بین کشور و استان ما هم از این قاعده مستثنی نیست، این ویروس بسیار خطرناک و کشنده است و آمار‌های جهانی این مساله را تایید می‌کند، اما مساله‌ای که بسیار مهم و حیاتی است وفاق و همدلی مردم ایران که همیشگی بوده و الان کاملا احساس می‌شود.

در واقع این ویروس تلنگری شده برای ما که مرگ را نزدیک‌تر از همیشه به خودمان ببینیم و احساس کنیم و به این باور برسیم که دنیا فانی است و ما باید برابر آموزه‌های دینی تلاش کنیم و نام نیکی از خودمان به یادگار بگذاریم.

من و خانواده‌ام هم وظیفه‌مان را نسبت به هموطنان به ویژه قشر محروم و آسیب‌دیده از شیوع این ویروس  انجام داده و تلاش کردیم پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در مسیر عبور از این بحران قدم برداریم و این روال ادامه خواهد داشت و امیدواریم این تلاش‌ها ثمر داشته باشد.

 تهیه و توزیع بیش از ۷۰ هزار ماسک، مواد ضدعفونی کننده و شوینده از همان روز‌های اول شیوع ویروس کرونا

با توجه به شیوع ویروس کرونا و کمبود‌های نظام سلامت چه کمک‌ها و حمایتی صورت دادید؟

شهرکی: در خصوص نیاز استان به تجهیزات آزمایشگاهی برای انجام تست کرونا از طریق استاندارد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان متوجه شدم وقتی تست افراد مشکوک به تهران ارسال می‌شود روند رسیدگی و اعلام نتیجه زمان‌بر است و در این مدت سوای از مشکلات روحی و روانی برای بیماران و خانواده‌هایشان تشخیص سریع و انجام مراحل درمان با تاخیر مواجه می‌شد و گروهی که درگیر بیماری نبودند در تماس با افراد آلوده در بیمارستان‌ها (قرنطینه بودند) به این ویروس آلوده می‌شدند. به همین خاطر آمادگی‌ام را اعلام و این تجهیزات برای استان خریداری شد تا نتیجه آزمایش در مراکز درمانی و بیمارستان‌های گلستان مشخص شود.

تهیه و توزیع ماسک و سایر اقلامی که گفتید هم با توجه به نیاز مردم و ضرورتی که احساس می‌شد در همان اسفندماه انجام گرفت و ادامه پیدا کرد که بخش زیادی از وسایل خریداری شده در اختیار مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، دادگستری و زندان‌ها، خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت، پادگان‌ها و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفت.

تهیه و توزیع بیش از ۷۰ هزار ماسک، مقداری گان، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و شوینده از همان روز‌های اول شیوع این ویروس انجام گرفت.

به مناسبت هفته بسیج گرامیداشت یاد و خاطره رشادت‌های هشت سال دفاع مقدس ۴ هزار بسته معیشتی با هدف گرامیداشت ۴ هزار شهید گلستان و شادی روح شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت تقسیم می‌کنید.

این ۴ هزار بسته معیشتی هم کمترین کار در برابر ایثار و از خودگذشتگی شهدای عزیزمان است، یادشان گرامی و راه‌شان پر رهرو باد، انشاالله روح شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت هم شاد شود.

مردی که کلکسیونی از کار‌های خیر است/ از ایجاد ده‌ ها بانک امانات تجهیزات پزشکی تا اعطای تسهیلات لاکچری ویژه نیازمندان

تهیه و توزیع بیش از ۳۰ هزار بسته غذایی و بالغ بر ۱۰ هزار بسته لوازم‌التحریر در قالب «کمک مومنانه» در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری در سال گذشته با اعلام طرح «کمک مومنانه» فرمودند که به یاری آسیب‌دیدگان کرونا بشتابید، شما در این خصوص چه کرده‌اید؟

ببینید با شیوع این ویروس بعضی از مشاغل تعطیل و درآمد گروهی از هموطنان ما کاهش پیدا کرد و عده‌ای عزیزانشان را از دست دادند، مقام معظم رهبری مثل همیشه با نگاه هوشمندانه مردم را دعوت به یاری رساندن به افراد نیازمند کرد و بنده با همراهی خانواده با افتخار به فرمان مقام معظم رهبری توجه کردیم.

بیش از ۳۰ هزار بسته غذایی شامل برنج، رب، روغن، قند، چای و گوشت و بالغ بر ۱۰ هزار بسته لوازم‌التحریر در قالب «کمک مومنانه» تهیه و توزیع کردید.

این بسته‌ها تهیه و در مناطق محروم شهرستان گنبدکاووس و بعضی از روستا‌های استان تقسیم شد که در این بخش سعی کردیم روستا‌های آسیب‌دیده از زلزله نواحی کوهستانی جنوب رامیان و حوالی مراوه‌تپه و دانش آموزان بی‌سرپرست و بدسرپرست هم مدنظر باشند. البته در کنار این مساله در «طرح دست یار» با هلال احمر، «اطعام حسینی» با کمیته امداد امام خمینی (ره) و «پویش ایران همدل» سازمان‌های مردم‌نهاد استان هم مشارکت کردیم.

کرونا خیلی چیز‌ها را به ما ثابت کرد فقیر و غنی تفاوت زیادی با هم ندارند

 آیا کمک به نیازمندان در سنوات گذشته هم صورت می‌گرفت؟

شهرکی: من آدم خوش شانسی هستم که فرصت‌هایی این چنینی نصیبم شده است.

تهیه و توزیع بسته‌های غذایی و لوازم‌التحریر را در سنوات گذشته هم به مناسبت‌های مختلف همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز و عید قربان، و همچنین برگزاری ضیافت افطاری برای بیش از ۱٠ هزار نفر متشکل از قومیت‌ها و اقشار مختلف در ماه مبارک رمضان خیلی باشکوه انجام می‌گرفت.باید قبول کنیم و ایمان داشته باشیم که مالک و صاحب همه دنیا و امکاناتی که دست ما است، خداوند متعال است.

گفتم کرونا خیلی چیز‌ها را به ما نشان داد و ثابت کرد فقیر و غنی تفاوت زیادی با هم ندارند و همه ما باید به کیفیت زندگی‌مان بر اساس داشته‌های معنوی و فضائل اخلاقی توجه کنیم و دست همدیگر را بگیریم تا فردای قیامت شرمنده خدا، انبیاء و اوصیا نباشیم.

زمینه‌سازی برای آزادی بیش از ۶ هزار و ۳۴۰ زندانی جرائم غیرعمد و زمینه‌ساز آزادی ۲۵ محکوم به اعدام

یکی از دغدغه‌های شما آزادسازی زندانیان جرائم مالی و غیرعمد است، تاکنون چه برنامه‌های در این خصوص داشته‌اید؟

شهرکی: بیش از ۶ هزار و ۳۴۰ زندانی در این مدت آزاد و زمینه‌ساز آزادی ۲۵ محکوم به اعدام فراهم شد که این یک رکورد تشویق دیگر بندگان خدا برای مشارکت در این امر خداپسندانه است که باید از سوی همه مورد توجه باشد البته افراد محکوم به اعدام دوران حبس مرتبط با جرمی که مرتکب شدند را تحمل کردند، ولی به خاطر ابراز ندامت و حسن رفتار در دوران حبس با پیگیری و مساعدت شما اعدام نشدند.

ببینید آدم‌ها به دلایل مختلف به زندان می‌افتند و عده‌ای ناخواسته جرمی را مرتکب می‌شوند، مثلا گروهی به خاطر شراکت با افراد ناباب و کلاهبرداران حرفه‌ای از مسیر اصلی خارج می‌شوند، گروهی ضمانت دوست و آشنا را در بانک یا موسسه مالی کرده و به خاطر بی‌توجهی بقیه گرفتار شدند و یک عده در یک بازه زمانی مشخص برای عبور از بحران یا رسیدن به خواسته‌های مالی خودشان ریسک کردند و به لحاظ مالی متضرر شدند.

ضمن اینکه فراموش نکنیم بیشتر از این آدم‌ها خانواده‌های آنان رنج می‌کشند، فرد به زندان افتاده و از امکانات رفاهی مثل خواب، خوراک، ورزش، بهداشت، آموزش و خیلی چیز‌های دیگر به راحتی استفاده و هر از گاهی به مرخصی هم می‌رود، اما شاید خانواده همین فرد برای تامین حداقل‌های زندگی مثل نان و غذا، اجاره خانه و امکانات تحصیل در مضیقه باشند، لذا باید با یک مدیریت درست مسیر عبور از این بحران برای خانواده‌هایشان و شخص زندانی فراهم بشود و حتی وام و تسهیلات در اختیارشان قرار داد تا به زندگیشان سر و سامان بدهند.

ما در بانک خدا سرمایه‌گذاری کردیم و معامله‌مان دو سر سود است

بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه از محل گردش مالی حساب شما و خانواده در اختیار افراد نیازمند قرار گرفت، در این مورد بفرمایید؟

شهرکی: من نمی‌خواهم سرمایه‌گذاری و ودیعه گذاشتن پول و سرمایه در بانک‌های عامل را رد کنم، چون خیلی‌ها این کار را انجام می‌دهند و از قبل این کار خدمات خوبی ارائه می‌شود و با مشارکت بانک‌ها اتفاق‌های خوبی در کشور انجام می‌گیرد، اما به شخصه این فرصت را در اختیار افراد کم‌بضاعتی قرار می‌دهم که شرایط مالی خوبی ندارند و به خاطر گردش مالی پایین امکان استفاده از وام و تسهیلات را ندارند در حالی‌که به وام نیازمند هستند.

مثلا قرار است یک شغلی را آغاز کنند و فاقد سرمایه هستند، برای رهن و اجاره خانه پول کافی ندارند یا حتی قصد برگزاری مراسم ازدواج و تهیه جهیزیه برای فرزندان‌شان را دارند. حتی کسانی برای دوا و درمان و خرج یک عمل ساده ماندند که ما از این راه مشکل خود را حل می‌کنیم، البته خیلی‌ها می‌توانند این کار را انجام بدهند که ترجیح می‌دهند این سرمایه‌گذاری و گردش مالی برای اهداف اقتصادی خودشان باشد که به هر صورت مختار هستند و اختیار مال‌شان را دارند.

ما در بانک خدا سرمایه‌گذاری کردیم و معامله‌مان دو سر سود است و هیچ وقت هم ضرر نکردیم و خیر و برکتش وارد زندگی مان شده است.

مردی که کلکسیونی از کار‌های خیر است/ از ایجاد ده‌ ها بانک امانات تجهیزات پزشکی تا اعطای تسهیلات لاکچری ویژه نیازمندان

 مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای عزیزان شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان در نظر گرفت شد

از حمایتتان از جامعه بهداشت و درمان به خصوص مدافعان سلامت بفرمایید؟

شهرکی: بله، اول درود می‌فرستیم به روان پاک شهدای مدافع سلامت، خدا قوت هم می‌گویم به فعالان حوزه بهداشت و درمان، مدافعان سلامت که به راستی سربازان خط مقدم جبهه مبارزه علیه کرونا هستند و انشاالله در سلامت باشند.

مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای این عزیزان شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان در نظر گرفته شد که البته تا ۷۰ میلیارد ریال رسید و این کمترین کار برای این عزیزان پرتلاش عرصه سلامت است که تلاش جهادی دارند تا بیماران درمان بشوند و کرونا شکست بخورد.

برگزیده همایش ملی صبر و استقامت

بفرمایید به چه دلیل عنوان برگزیده «همایش ملی صبر و استقامت» و تندیس از سوی معاون اول قوه قضاییه و معاون اول رئیس جمهور به شما داده شد؟

شهرکی: کسب عنوان «همایش ملی صبر و استقامت» در واقع به واسطه فعالیت‌هایی که در شورای حل اختلاف گنبدکاووس و کمک‌هایی که برای آزادسازی زندانیان انجام گرفت، با اعطای تندیسی  از سوی معاون اول قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور تجلیل شد.

از نظر من این عنوان متعلق به همه کسانی است که در شعبه شماره ۱۱ شورای حل اختلاف گنبدکاووس یاریمان می‌کنند، همکاران خودم در شعبه، رئیس دادگستری، دادستان و قضات در شهرستان و مسئولان استانی و حتی مردمی که با گذشت خودشان مسیر آزادسازی زندانیان را هموار می‌کنند.

وقتی کمک و مساعدت یک شخص یا یک گروه به آزادی و اعدام نشدن یک یا چند نفر کمک می‌کند طعم زندگی شیرین‌تر و آرامش بیشتری در خانه و خانواده شاکی و متشاکی حکم‌فرما می‌شود.

در یک جلسه دادگاه به ندرت اتفاق می‌افتد طرفین راضی باشند، ولی روال رسیدگی به پرونده‌ها در شعب شورا‌های حل اختلاف به این شکل است که طرفین دعوی یا تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان خشنود باشند و با فیصله پیدا کردن پرونده احساس رضایت کنند.
ما در مدت فعالیت‌مان در شورای حل اختلاف بالای ۳۰ هزار پرونده را بررسی و بالغ بر ۱۶ هزار پرونده به صورت کامل با رضایت طرفین بدون کوچکترین دلخوری مختومه شده است که در یک پرونده بیش از ۱۵۰ نفر هم درگیر و بلاتکلیف بودند که با رسیدگی به موقع به آرامش رسیدند.

هر ساله بالغ بر ۱۰ هزار بسته لوازم‌التحریر، کیف و لباس و روپوش در استان گلستان و در چندین استان محروم دیگر تقسیم می‌کنیم

اقدامات جنابعالی و نگاه ویژه‌ای که  به دانش آموزان و دانشجویان بی‌سرپرست و کم‌بضاعت دارید قابل تقدیر است، در این خصوص توضیح بفرمایید؟

شهرکی: از انصاف به دور است که دانش آموز یا دانشجویی به خاطر مساله مالی امکان ادامه تحصیل نداشته باشد. همه این‌ها مثل بچه‌های ما هستند و قرار است آینده مملکت‌مان را بسازند و خدمات شایسته‌ای در بخش‌های مختلف ارائه بدهند.

هر سال بالغ بر ۱۰ هزار بسته لوازم‌التحریر، کیف و حتی در کفش و روپوش تقسیم می‌کنیم، البته این مساله و حتی تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی به غیر از استان ما در چندین استان محروم دیگر هم انجام می‌گیرد.

خودتان اطلاع دارید الان بسیاری از پزشکان و دانشمندان به دنبال پیدا کردن واکسن و دارو برای درمان کرونا هستند. این پزشکان و دانشمندان سال‌های گذشته دانش‌آموز و دانشجو بودند و شاید گروهی از همین‌ها مشکل مالی داشتند و با کمک افراد نیکوکار در سراسر جهان فرصت ادامه تحصیل پیدا کردند (در زندگی‌نامه‌هایشان به این موضوع اشاره شده است) تا امروز علم و تخصص‌شان نیاز همه جوامع را برطرف کند، علوم و فنونی که در بخش‌های مختلف از جمله پزشکی تقویت شده و به کار گرفته می‌شود و با حیات همه ما ارتباط مستقیم دارد، پس ما به صورت غیرمستقیم به ارتقاء کیفی و کمی زندگی خودمان هم کمک می‌کنیم.

ضمن اینکه تجربه نشان داده و ما در پرونده‌های ورودی به دادگستری و شورای حل اختلاف دیدیم افرادی که امکان ادامه تحصیل نداشته باشند شاید درگیر اتفاقات ناخوشایندی مثل سرقت، اعتیاد و جرم و جنایت بشوند که این مساله هم زندگی و آرامش ما را به چالش خواهد کشید، لذا باید از این افراد حمایت کنیم تا جامعه‌ای سالم و پویا و رو به رشد داشته باشیم.

ایجاد ۳۶ بانک امانات تجهیزات پزشکی مانند تخت مواج، ویلچر، واکر، ساکشن، عصا، کپسول اکسیژن در سراسر کشور

با توجه به اینکه عنوان «پدر بانک امانات تجهیزات پزشکی» به شما اطلاق می‌شود انگیزه اینکار شما چه بوده و در چند مرکز راه‌اندازی شده است؟

شهرکی: در خصوص ایجاد بانک امانات پزشکی وقتی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردم و و می‌دیدم امکانات پاسخگو نیست و بعضی از بیماران و همراهانشان برای برخورداری از امکانات حداقلی به بیمارستان مراجعه می‌کنند با پزشکان صحبت کردم و پرسیدم اگر امکانات اولیه مثل تخت، کپسول اکسیژن، ویلچر، دستگاه ساکشن و ... در اختیار این افراد باشد و آموزش لازم را برای به کارگیری این امکانات ببینند باز هم نیاز است به بیمارستان مراجعه کنند که دوستان پزشک پاسخ دادند؛ نه، ضرورت ندارد حتما به بیمارستان بیایند؛ لذا لیستی از نیاز‌های اولیه بیماران بخش‌های مختلف مثل تخت مواج، ویلچر، واکر، ساکشن، عصا، کپسول اکسیژن تهیه و اولین بانک با همکاری هلال احمر در گنبدکاووس ایجاد شد که استقبال خوبی هم شد (بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در یک سال از وسایل استفاده کردند) تا انگیزه ایجاد بانک امانات تجهیزات پزشکی در آزادشهر، گرگان، شهرستان زابل و در تمامی استان‌های کشور ۳۶ بانک امانات تجهیزات پزشکی فراهم شود.

در کمتر از شش ماه این اتفاق خوب صورت بگیرد و آمار‌ها نشان می‌دهد مراجعه به بانک امانات تجهیزات پزشکی در این روز‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا بیشتر هم شده است و حتی گروهی از مردم هم وسایلی که در منزل داشتند و بلااستفاده بوده را به هلال احمر تحویل دادند تا در این بانک‌ها قرار بگیرد.

عده‌ای هم لطف کردند با خرید وسایل و تجهیزات پزشکی در این کار خداپسندانه سهیم شدند و امکانات بیشتری در اختیار افراد نیازمند قرار بگیرد، ضمن این که خودم هم امکانات و تجهیزات بعضی از این بانک‌ها را بسته به تعداد مراجعه‌کننده‌ها افزایش دادم.

احداث ساختمان مرکز غربالگری سرطان و آنژیوگرافی

توجه به اینکه سلامت و بهداشت مردم همیشه یکی از دغدغه‌های جدی شما بوده است، در مجموع حمایت و مساعدت‌هایی که در این چند سال انجام داده‌اید بفرمایید؟

شهرکی: مقام معظم رهبری فرموده‌اند «کاری کنیم بیمار جزء درد بیماری رنج دیگری نداشته باشد» و همه این‌ها و حتی همان بانک امانات تجهیزات پزشکی در جهت به حداقل رساندن مشکلات حوزه بهداشت و درمان و رسیدگی بیشتر به بیماران است و کاهش هزینه‌ها است.
وقتی بیماری برای انجام معاینات و آنژیوگرافی قلب از گنبدکاووس و نواحی شرقی گلستان و حتی استان‌های همجوار مثل سمنان، خراسان‌شمالی به گرگان و کردکوی می‌رود این مساله هم هزینه‌بر است و هم زمان‌بر، لذا تهیه همچین امکاناتی که با سلامتی و حیات مردم ارتباط مستقیم دارد باید مدنظر قرار بگیرد تا دغدغه بیماران و خانواده آن‌ها به حداقل برسد.

ساختمان مرکز غربالگری سرطان و آنژیوگرافی را با زیربنای یک‌هزار و ۴۵۰ متر در دو طبقه در محوطه بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس احداث کردیم چراکه «مرکز جامع غربالگری سرطان» هم از مطالبات به حق و منطقی مردم شرق گلستان است، تحقیقات نشان داده متاسفانه گنبدکاووس قطب سرطان کشور و حتی دنیا محسوب می‌شود و پزشکان عقیده دارند با تشخیص به موقع و کنترل بیماری در همان مراحل اول امکان درمان برای بسیاری از بیماران وجود دارد.
به همین خاطر این ساختمان را در کمتر از شش ماه ساختم و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دادم تا تجهیز شود و خواسته مردم محقق شود که البته این مسئله به خاطر تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاده است که امیدواریم بعد از عبور از این شرایط این مرکز تجهیز و به بهره‌برداری برسد.

در مجموع در این سال‌ها خرید دستگاه عمل کاسه‌سر برای بیمارستان مطهری گنبدکاووس (چندین سال پیش)، خرید چهار دستگاه دیالیز طی سال‌های گذشته و مشارکت در خرید ۱۰ دستگاه دیالیز و سی‌تی‌اسکن در سال ۹۸، خرید یک سری وسایل آزمایشگاهی برای بیمارستان ۵۶۰ ارتش در گرگان، تهیه امکانات آزمایشگاهی جذب پلاسمای خون برای مرکز انتقال خون، خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی و حتی تقویت ژنراتور برق بیمارستان خاتم‌الانبیا گنبدکاووس، ساخت چهار خانه بهداشت در روستا‌های گنیدکاووس از جمله اقداماتی بوده که در بخش سلامت به فضل الهی انجام داده‌ام.

سیل همدلی و محبت مردم

حضور حضرتعالی در حوادث طبیعی و خسارتی که به مردم  وارد می‌شود همیشه درخشان و فعالان صورت می‌گرفته است انگیزه شما برای این امر چیست و گزارشی از اقداماتی که در این خصوص انجام دادید بفرمایید؟

شهرکی: حوادث غیرمترقبه از جمله وقایعی است که یاری رساندن به این عزیزان توفیق الهی است و فرصتی برای نزدیک شدن به خدا، کسانی که درگیر همچین اتفاقات ناخوشایندی می‌شوند داشته‌های خودشان را از دست دادند که بعضا این داشته‌ها مالی و گاهی عزیزان شان است که این همراهی و مساعدت برای تقویت روحیه این افراد و عبور از شرایط حساس زندگیشان لازم و ضروری است و من در این مواقع خودم را جای آن‌ها می‌گذارم که در چند ثانیه خانه، خانواده و سرمایه‌شان را از دست می‌دهند و نیازمند توجه و حمایت هستند که البته مردم کشور ما مهربان و نوعدوست هستند و همه کمک می‌کنند تا مشکلات حل و زندگی مردم مناطق آسیب‌دیده به روال عادی برگردد.
در سیل گلستان هم خوشبختانه سیل همدلی و محبت مردم جاری شد تا هم‌استانی‌های ما که بیشتر هم از برادران و خواهران اهل تسنن بودند احساس تنهایی نکنند و بنده در کنار خانواده با همکاری نیرو‌های بسیجی پایگاه مقاومت مسجد امام حسن مجتبی (ع) «سیدآباد» گنبد اقدام به تهیه و توزیع غذا و ارسال کمک‌های مورد نیاز مردم مثل بسته‌های غذایی، آب معدنی، پتو و لوازم‌التحریر کرده و در نواحی سیل‌زده استان شهرستان‌های گنبدکاووس، مراوه‌تپه، آق‌قلا، بندرترکمن و گمیشان تقسیم کردیم و مبلغی هم به عنوان وام قرض‌الحسنه در اختیار افراد نیازمند آسیب‌دیده از سیل قرار گرفت.

در کل در این مدت مشارکت در ساخت دو خانه بهداشت در روستا‌های «زلزله‌زده سرپل ذهاب» و همکاری و مساعدت برای ساخت مدرسه در نواحی «زلزله‌زده ورزقان آذربایجان» صورت گرفت، در شهر گنبدکاووس و روستا‌های شهرستان نیز برنامه برای مدرسه‌سازی داشتیم، ضمن اینکه همواره در مواقع حساس و بروز حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله در کنار مردم بودیم برای مثال ارسال کمک به نواحی زلزله‌زده کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و شرقی، خراسان‌شمالی و مناطق سیل‌زده کرمان، سیستان و بلوچستان و لرستان، در سیل گلستان با جدیت دنبال کردیم.

۵۰ تخته قالی ۱۲ متری به ۵۰ زوج اهدا کردیم

با توجه به عضویت جنابعالی در هیئت مدیره مجمع خیرین ازدواج استان و برنامه‌هایی که برای ازدواج آسان و آگاهانه و تهیه جهیزیه نوعروسان بی‌بضاعت انجام دادید، بفرمایید؟

شهرکی: ازدواج آسان، آگاهانه و به موقع بر اساس آموزه‌های دینی تعریف شده و مورد تاکید مقام معظم رهبری است. این نوع ازدواج جلوی بسیاری از ناهنجاری ها را می‌گیرد و به سلامتی روحی و روانی جامعه کمک می‌کند، با این ازدواج بسیاری از جوانان سر و سامان می‌گیرند و از بلاتکلیفی در می‌آیند.

وقتی برای یک زوج جهیزیه تهیه می‌شود سوای از عروس و داماد خانواده‌های آن‌ها و بسیاری از دوستان و بستگان هم خوشحال می‌شوند و عکس این قضیه فکر و ذهن خیلی‌ها را درگیر می‌کند، در هفته ازدواج همین امسال ۵۰ تخته قالی ۱۲ متری به ۵۰ زوج اهدا کردیم.

ما باید تلاش کنیم جوانان در وضعیت مناسب ازدواج قرار بگیرند و خانواده ایرانی و اسلامی شکل بگیرد تا جامعه عاری از بد اخلاقی‌ها شود و من خوشحالم از اینکه ذره‌ای در این مسیر قدم برداشتم. من جوانانی را دیده‌ام که به خاطر شرایط بد مالی و نداشتن شغل مناسب چهار، پنج سال نامزد بودند و نتوانستند زیر یک سقف بروند، حتی در مواقعی عدم توانمندی مالی منجر به طلاق توافقی و شکل نگرفتن سنت حسنه ازدواج شده است و ما نباید اجازه بدهیم مسائل مالی مانع از تشکیل زندگی آبرومندانه افراد شود.

«حاج قاسم سلیمانی» تعریف کاملی از یک نیروی بسیحی ولایتمدار

گزارشی از میزان مشارکت جنابعالی در برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی نیز بفرمایید؟

شهرکی: جا دارد هفته بسیج را به همه بسیجیان ایثارگر و همیشه در صحنه تبریک عرض کنم. «حاج قاسم سلیمانی» تعریف کاملی از یک نیروی بسیجی ولایتمدار بود که برای آرامش و آسایش جهان اسلام و ملت ایران تلاش خستگی‌ناپذیری داشت و کارنامه‌ای درخشان‌شان مشخص است و برگزاری این مراسم قطره‌ای بود در برابر اقیانوس وجودی ایشان و انشاالله با انبیاء و اوصیا محشور شوند.

ضمن اینکه من با افتخار در فعالیت‌های عام‌المنفعه از جمله برگزاری مراسم باشکوه شام غریبان سردار دل‌ها «سپهبد حاج قاسم سلیمانی» برگزار کردیم که از ظرفیت سپاه، بسبج، ارتش و نیروی انتظامی نیز استفاده شد و از این بابت ممنون این عزیزان هستم، تاکنون هم با همراهی سپاه، بسیج و  ارتش و نیروی انتظامی برای برگزاری یادواره شهدا پیش‌قدم هستیم.

همکاری  با هلال احمر

همکاری شما با هلال احمر همیشه زبانزد است انگیزه این همکاری و کار‌هایی که تاکنون انجام داده‌اید بفرمایید؟

شهرکی: درصد زیادی از نیرو‌های خدوم هلال احمر خدمات داوطلبانه ارائه می‌دهند و از جان‌شان می‌گذرند. ما هم از توان مالی‌مان استفاده می‌کنیم تا خدمات کامل‌تری ارائه و حال آدم‌های آسیب‌دیده بهتر شود.

در مواقع حساس مثل حادثه «انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر» و ارسال کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده، سیل‌زده و حتی ایجاد بانک امانات تجهیزات پزشکی از ظرفیت این نهاد هم استفاده کردیم.

در انجام کار خیر مصمم‌ هستم

جناب آقای شهرکی آیا هیچ‌وقت شده که از توجه به کار خیر دلسرد شوید؟

شهرکی: نه به هیچ وجه، اتفاقا در انجام کار خیر مصمم‌تر می‌شوم چرا که بر اساس اعتقاداتم با الهام از آیات، احادیث و روایات حرکت می‌کنم، کار‌های اقتصادی که من و خانواده‌ام انجام می‌دهیم کاملا قانونی و بر اساس قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران است.
من برای انجام کار خیر و دلسرد نشدن به این حدیث گهربار امام علی (ع) که با الهام از آیات قرآن مطرح شده توجه جدی دارم، جایی که حضرت فرموده‌اند «ناسپاسی کسی که سپاس نیکی‌ات را به‌جا نمی‌آوَرَد بى‌رغبت و دلسرد نکند تو را در احسان و نیکى کردن نسبت به دیگران و در انجام هر کاری که معروف و خیر محسوب می‌شود، زیرا کسی (یعنی خداوند) از تو سپاسگزاری و قدردانی و تشکر می‌کند و به تو پاداش می‌دهد که هیچ نفع و بهره‌ای از آن نیکی نمی‌برد و تو از سپاسِ سپاسگزار (که خداوند است) درک می‌کنی و به‌دست می‌آوری بیش از آنچه ناسپاس و کفران‌کننده از بین برده و ضایع و تباه کرده است و خداوند نیکوکاران را دوسـت دارد وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ سوره آل عمران آیه ۱۴۸»

منبع: فارس

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.