داروهایی که نبودشان بیماران خاص را عاصی کرد/ تهیه اینترنتی دارو ممکن نیست

صف‌های به‌هم فشرده مقابل داروخانه‌ها، این روزها بلای جان بیمارانی شده که برای دریافت داروی خاصشان راهی جز مراجعه به چند داروخانه مشخص ندارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، یک روز شاهد صف بیماران پیوندی و یک روز شاهد صف بیمارانی هستیم که به انسولین نیازمندند. نیاز حیاتی به دارو از یک سو، بیم انتقال کرونا از سوی دیگر بسیاری از مردمی را که برای خرید این کالای ضروری به داروخانه‌ها مراجعه کرده‌اند به فضای پیاده‌رو‌ها می‌کشاند تا دستکم با قرار گرفتن در فضای باز از خطر صف‌هایی که امروز نباید تشکیل شود بکاهند.

ترس از نایاب‌شدن دارو در دل بیماران

محسن ظاهری که برای خرید انسولین به داروخانه هلال احمر شیراز مراجعه کرده،گفت: از ترس نبود دارو به مدت طولانی و عدم دسترسی به آن، به محض اعلام خبر رسیدن انسولین مراجعه می‌کنم تا نیاز خود را دستکم تا مدتی برطرف کنم.

او افزود: امروز که دسترسی به دارو‌های خارجی بیماران خاص، دشوارتر شده است، پزشکان توصیه می‌کنند از دارو‌های مشابه داخلی استفاده کنیم؛ اما برخی بیماران با آن سازگاری ندارند و دچار مشکلاتی می‌شوند که حتی به بستری شدن آنان نیز می‌انجامد، با این حساب تهیه داروی خارجی برای بسیاری بیماران بسیار حیاتی است.

این شهروند عنوان می‌کند : دلیل تشکیل صف خرید دارو، ترس از احتمال نایاب‌شدن آن و اطلاع‌رسانی به همه بیماران در یک روز است.او ترجیح می‌دهد بیرون از داروخانه منتظر بماند تا بتواند دارو را تهیه کند تا اینکه در فضای بسته داخل داروخانه در وضعیتی که احتمال شیوع کرونا می‌رود، حضور داشته باشد.

شرایط بیماران پیوندی هم همین است، چندی پیش انتشار عکسی در فضای مجازی که نشان می‌داد، چه تعداد بیمار یا همراهان آن‌ها بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صف خرید دارو هستند، خبرساز شد و نگاه‌ها را به دشواری‌های بیمار بودن در شرایط کنونی خیره کرد؛ در این میان حتی برخی بیماران مبتلا به کرونا نیز در تامین برخی اقلام دارویی خود دچار مشکل شده‌اند که باید آن‌ها را هم در صف طویل مقابل داروخانه‌های خاص به حساب آورد.

افزون بر این، با توجه به رسیدن به روز‌های پایانی پاییز و شروع فصل سرما در استان فارس، همچنان تهیه واکسن آنفلوانزا از داروخانه‌ها ممکن نیست و با آنکه برخی گروه‌های پرخطر این واکسن را دریافت کرده‌اند، سایر گروه‌ها از آن برخوردار نشده‌اند، همین مساله هم تعدادی از شهروندان را به داروخانه‌ها می‌کشاند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره وضعیت توزیع دارو‌های بیماران خاص در شیراز عنوان کرد: در هفته گذشته مشکلاتی برای تهیه داروی بیماران پیوندی داشتیم؛ اما یک تور هوایی دارو از تهران وارد کردیم که تا حدی نیاز‌ها را تامین کرد.

دارو کم است، باید متمرکز توزیع شود

محمدرضا حیدری درباره تجمع بیماران در مقابل داروخانه‌های خاص، گفت: از آنجا که میزان دارو‌ها کم است، ناچاریم دارو‌های خاص را تنها در اختیار یک یا دو داروخانه قرار دهیم؛ به بیان دیگر توزیع دارو‌ها به‌صورت متمرکز انجام می‌شود تا ارائه آن‌ها تحت کنترل باشد.

او افزود: داروخانه هلال احمر همواره در زمره داروخانه‌های شلوغ است، از همین رو ممکن است رعایت دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان ارائه دارو‌های خاص، دشوار شود؛ به همین دلیل دارو‌های بیماران پیوندی را به داروخانه ویژه دادیم تا کمی از حجم شلوغی داروخانه هلال احمر کاسته شود.

به گفته حیدری در همین هفته چند تور دارو به شیراز خواهد رسید که در داروخانه‌های بیشتری توزیع می‌شود و از شدت شلوغی‌ها می‌کاهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشکلات تأمین دارو را یک موضوع ملی دانست و گفت: به محض اینکه دارویی از تهران به استان برسد، آن را توزیع می‌کنیم و درحال حاضر کمبود‌ها مربوط به عرصه استانی نیست، همچنین در حال پیگیری هستیم که سهمیه استان فارس افزایش یابد.

حیدری درباره وضعیت توزیع انسولین نیز گفت: در ماه‌های گذشته در زمینه تهیه انسولین دچار بحران شده بودیم؛ اما سعی کردیم که مردم دچار مشکل نشوند؛ به هر روی مسائلی که پیرامون تامین ارز و تحریم‌ها وجود دارد موانعی را در این زمینه ایجاد کرده، در حال حاضر راهکار این است که از انسولین ایرانی استفاده کنیم تا بحران پشت سر گذاشته شود، در این زمینه پزشکان باید همکاری لازم را به عمل آورند و از نوشتن نسخه‌های کمیاب خودداری کنند.

داروهایی که نبودشان بیماران خاص را عاصی کرد/ تهیه اینترنتی دارو ممکن نیست

بیماران بیش از حد نیاز دارو نخرند

او همچنین عنوان کرد: انسولینی که در حال حاضر ارائه می‌شود کمتر از نیاز ماست؛ به همین دلیل به محض اینکه در اختیار قرار گیرد، اعلام می‌شود که مردم برای تهیه آن اقدام کنند؛ همچنین ضروری است بیماران داروی خود را براساس نیازشان تهیه کنند و از خرید بیش از حد بپرهیزند تا بتوانیم این شرایط را پشت سر گذاریم.

حیدری همچنین درباره توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها نیز گفت: واکسن آنفلوانزا از یکشنبه نهم آذرماه برای کودکان زیر ۵ سال عرضه می‌شود و از آنجا که باید توزیع آن در سامانه وزارت بهداشت ثبت شود، واکسن فقط در داروخانه درمانگاه مطهری و درمانگاه امام رضا (ع) و داروخانه ویژه موجود خواهد بود، این واکسن برای تامین نیاز شهر شیراز است و نوبت های بعد در شهرستان‌ها ارائه خواهد شد.

آیین‌نامه‌ای برای تهیه اینترنتی دارو وجود ندارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به اینکه آیا برای نوبت‌دهی داروخانه‌ها به صورت الکترونیکی برنامه‌ریزی شده است، گفت: تا به امروز تامین دارو به‌صورت اینترنتی در هیچ آیین‌نامه‌ای دیده نشده است و دارو باید در محل داروخانه تحویل شود؛ همچنین برای نوبت‌دهی اینترنتی مکانیزم خاصی نداریم و با توجه به شرایط بحرانی و شدت فشار کاری نمی‌توانیم در حال حاضر نیروهایمان را بر توزیع الکترونیکی متمرکز کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان فارس نیز درباره فزونی تعداد مراجعه‌کنندگان به داروخانه این جمعیت گفت: داروخانه هلال احمر همچون دیگر داروخانه‌ها، دارو‌های مورد نیاز را از معاونت غذا و دارو تهیه می‌کند.

حسین درویشی ابراز داشت: البته هلال احمر، خود وارد کننده انسولین است؛ به همین دلیل در زمانی که انسولین با کمبود مواجه شد، به محض دریافت آن را ارائه کرد؛ به هر حال بیماران نیز با یکدیگر در تماس هستند و خبر رسیدن دارو را اعلام می‌کنند؛ از همین رو است که با رسیدن یک دارو مانند انسولین جمعیت زیادی برای دریافت آن مراجعه می‌کنند.

او با بیان اینکه داروخانه هلال احمر همواره داروخانه‌ای شلوغ به شمار می‌رود، اظهار کرد: پیش از شیوع کرونا، مردم در داخل داروخانه جمع می‌شدند و شلوغی کمتر به نظر می‌رسید؛ اما امروز که ماندن در محیط‌های سربسته خطرناک است، آنان در بیرون از داروخانه یا در حیاط هلال احمر جمع می‌شوند.

مدیرعامل هلال احمر فارس افزود: برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، صندلی‌هایی را در حیاط قرار داده‌ایم حتی محیطی مسقف را فراهم کرده‌ایم که بیماران در روز‌های بارانی دچار مشکل نشوند؛ افزون بر این تعداد نیرو‌ها را افزایش داده‌ایم، با این حال همواره برخی از افراد تمایل دارند بیرون در داروخانه بایستند و نمی‌توان آن‌ها را به اجبار وادار به ایستادن در مکانی خاص کرد که باعث می‌شود به نظر بیاید که داروخانه شلوغ است؛ البته تجمع بیماران هر روز به یک میزان نیست، بلکه در روز‌هایی از ماه که دارو‌های خاص و کمیاب توزیع می‌شود، شاهد حضور جمعیت بیشتری هستیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار