باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

روایتی از فعالیت یواشکی این‌ روز‌های اصناف از زبان یک خبرنگار

تهران تعطیل شد اما کماکان برخی از اصناف، یواشکی در گوشه و کنار شهر زیر سایه کرونا کاسبی می‌کنند.

تعطیلی تهران و فعالیت اصناف زیر سایه کرونا/ از فعالیت یواشکی اصناف چه خبر؟به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته دوم تعطیلی تهران هم فرار رسید،  اما هنوز هم افرادی هستند که وجود ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و به نوعی با جان خود در حال بازی کردن هستند.

طبق محدودیت‌های کرونایی و اعلام وزارت بهداشت برای تعطیلی صنوف، انگار بعضی از هموطنان ما گوش شنوا ندارند و کماکان در ظاهر صنف خود را بسته‌اند اما به صورت یواشکی در زیر سایه کرونا به کسب و کار خود می‌رسند.

شب‌های اول اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی با دور زدن برخی اصناف و واحد‌های کسبی همراه بود و این مسئله نگرانی‌های مردم و متولیان امر را درپی داشته است، البته تعداد این افراد طبق گزارشات اخیر کم شده، اما در هر منطقه از تهران به صورت محدود این دورزدن کرونایی وجود دارد، این مسئله را زمانی درک کردم که شنبه حدود ساعت ۸ شب از محل کار به سمت خانه می‌رفتم  و کماکان چراغ‌های روشنی را مشاهده می‌کردم که خبر از باز بودن آن مغازه می‌داد؛ تصمیم گرفتم وارد مغازه پوشاک بچه گانه شوم و چرایی عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی را از فروشنده جویا شوم.

روایتی از فعالیت یواشکی اینروز‌های اصناف از زبان یک خبرنگار

در نگاه اول از پاسخ دادن خودداری می‌کرد، اما کم کم پای درد و دلش نشستم، فروشنده بانوی جوانی بود که به گفته خودش صاحب ۳ فرزند بود، طی گفتگو با او متوجه شدم که بازار کار پوشاک از ساعت ۱۸ تا ۲۲ داغ است و قبل آن نمی‌تواند درآمد آنچنانی داشته باشد، به نظر من راست می‌گفت، اما چاره چیست؟ آیا تامین معاش به قیمت از دست دادن سلامتی می‌ارزد؟  

این سوالی بود که فکر خود من را درگیر کرد و البته پاسخ آن دست مسئولانی است که اسیر تصمیمات یک شبه می‌شوند، مسئولانی که باید بدانند در این وضعیت کرونایی تامین معاش برای برخی اصناف بسیار سخت است و لازم است که چاره‌ای بیاندیشند و این علامت سوال مبهم و البته مهم را برای همگان چراغش را روشن کنند.

البته سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران چندی قبل اعلام کرد که  پیشنهاداتی را در بیمه، مالیات، عوارض شهرداری و تعویق وصول تعهدات مالی ارائه کردیم تا این واحدها با خسارت کمتری تعطیلی دو هفته‌ای را پشت سر بگذارند.

روایتی از فعالیت یواشکی اینروز‌های اصناف از زبان یک خبرنگار

افزون بر این، شنیده می‌شود که مسئولان ارگان‌های مختلف برای این دور زدن کرونایی و عدم رعایت محدودیت‌ها جریمه‌ای را هم در نظر گرفتند، به همین دلیل با سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت گفت‌وگویی کردم و از او خواستم تا این موضوع را به صورت شفاف توضیح دهد؛ سردار رحیمی  به ما گفت که  اگر پلیس موردی را مشاهده کند قطعا برخورد خواهد کرد و مردم عزیز هم در صورت مشاهده می‌توانند برای گزارش این مکان‌ها با ۱۱۰ تماس بگیرند.

از او پرسیدم آیا تا به امروز مغازه‌ای پلمب شده یا خیر؟ که تاکید کرد بیش از ۴۶ مورد ازواحد‌های صنفی به دلیل تخلف پلمب شده‌اند که اعمال قانون می‌شوند.

در ادامه سرهنگ نادر مرادی معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ معتقد است که ماموران پلیس با همکاری گشت های مشترک وزارت بهداشت و ... بر رعایت این موارد از سوی صنوف نظارت خواهند داشت و پلیس با واحدهای صنفی مشمول این مصوبه که بعد از ساعت ۱۸ به فعالیت خود ادامه دهند برخورد قانونی خواهد کرد.

روایتی از فعالیت یواشکی اینروز‌های اصناف از زبان یک خبرنگار

این صحبت‌ها روایتی از تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران بود که نارضایتی و نگرانی‌هایی را برای اصناف با خود به همراه داشت، اما داستان اصلی از جایی شروع می‌شود که ببینیم مسئولان کشور برای خسارات وارد شده به این افراد چه اقدامی می‌کنند؟ آیا می‌توانند در مسائلی همچون بیمه، مالیات و... تمهیدات غافلگیرانه‌ای ایجاد کنند؟ یا تنها مسئولیت آن‌ها اعمال قانون است؟

بهتر است که کاسبان پایتخت در این چند روز آینده محدودیت‌های کرونایی را رعایت کنند تا علاوه بر مشکل معیشتی با پلمب واحد صنفی و جریمه روبرو نشوند و صبر پیشه کنند تا ببینند برای آنها چه تدبیری اندیشیده می‌شود؛ اندکی صبر درمان این روزهای آنها است.


بیشتر بخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
....*....
۰۹:۰۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اکثراً ساعت 4 بعدازظهر به بعد مغازشون باز میکنن ، چون اون موقع کسی نیست که نظارت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
یا همه جا باید تعطیل بشه یا هیچ جا . من اجاره و خرج زن و بچه مو از کجا در بیارم بدم ؟ نمیشه اینجوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
با اين مديريت كردن كروناشون خب برين كنار بذارين يه كار بلد بياد كه بلده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
کی خرجشونو تو این گرونی بده!؟
بعضا واقعا مجبورن یکم درک هم داشته باشیم بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۴:۱۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
خب بیچاره ها اجاره دارن،چک دارن،خرج دارن،زنو بچشون نون میخاد مگه کرونا طبق ساعات مشخص شده میاد سراغ مشاغل،خدایا خسته شدیم از این همه بدبختی صدامونو میشنوی خدا
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۰۱:۰۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
کار بیافتد دست کسی که کار بلد نیست از این هم بدتر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
کسب نیست به این نادانها بگه هیچکس ازکرونا خوشش نمیاد همه دوست دارند مغازها بسته باشه اون مغازه داراجاره مغازه میده،اجاره خونه میده خرج خونه داره،با این همه گرونی،مغازه دارن چک دادن برای خریدجنسها یا برای اجاره شون،بانک ها باز هستند چکهارا وصول میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مگه کسی که اجاره مغازه میده میتونه مغازه اش را ببنده پول اجاره را از کجا بیاره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۰۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
باید دولت مردم و کاسبین را تامین واقعی کند نه اینکه فکر کنه میخواد صدقه بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
آیا دولت فکری به حاله قسط و کرایه مغازه ها کرده که میگه تعطیل کنین
از یه طرف میگه مغازه تعطیل از طرف دیگه بانک بازه و باید قسط سر وقت پرداخت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خداییش در این نوسانات اقتصادی که قشر حقوق بگیر تاثیر زیادی در معیشت خود احساس کردند و روز به روز ارزش دستمزد و سفره معیشت انها تحلیل رفت صاحبان اصناف نه تنها متضرر نشدند بلکه به سوددهی هم رسیدند.
Iran (Islamic Republic of)
نون نیست سر سفره
۲۱:۴۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
الان واقعا مبایل بچه 7 ساله من خراب شد اگه یواشکی مغازه باز نمیکردن چطوری درست میشد و مدرسه فضای مجازی استفاده می‌کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۲۱:۴۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
آره واقعا شهرداری‌ها که اصلا نظارت نمی کنند بیخودی وقت خودتان را هدر میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
آقا یا خانم محترم خبرنگار آیا دولت که تعطیل می‌کند بانک ها را هم تعطیل میکند که چک ها برگشت نخورد یا مالیات و پول اجاره مغازه و آب و برق و گاز را کاری کردند خب وقتی مغازه تعطیل شده پول اینا رو از کجا باید آورد چرا کار شما بدون عقل‌ و منطق هست آیا زندان بهتر است یا سلامتی ؟ شما جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
فقط تهران نیست تو شهر های دیگه هم هست حتی راننده تاکسی ها هم ماسک نمی زنند
آخرین اخبار