عربستان در واکنش به ترور دانشمند ایرانی: خواستار جلوگیری از تشدید تنش هستیم

نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده خواستار جلوگیری از تشدید تنش در منطقه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، در مصاحبه شبکه تلویزیونی روسیا الیوم آخرین اوضاع و تحولات منطقه و جهان را بررسی کرد.

او با اشاره به ترور مسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، گفت: به هیچ وجه از سیاست ترور حمایت نمی‌کنیم و معتقدیم از دست دادن یک دانشمند مسلمان زیانی برای همه امت اسلامی است؛ اما در همین حال خواستار جلوگیری از تشدید تنش هستیم، زیرا تشدید تنش یا واکنش‌های ناخودآگاه یا عاطفی نتایج خوبی به دنبال ندارد. همچنین از ایران می‌خواهیم حسن نیت خود را در خصوص برنامه هسته‌ای به جامعه بین‌‌المللی ثابت کند تا دانشمندان و شهروندان این کشور چه از طریق چنین حوادثی یا حوادث مشابه، به خطر نیفتند. به نظر ما ایران باید حسن نیت و سلامت برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند و در این خصوص از خواست جامعه بین المللی تبعیت کند.

نماینده عربستان درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها درباره ارتباط سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور و دیدار با مقامات ارشد سعودی با ترور شهید فخری‌زاده مدعی شد: این نشست همانگونه که وزیر خارجه عربستان گفت برگزار نشده است بنابراین فرضیه‌هایی که بر اساس برگزاری این نشست یا موضوعات مطرح شده در آن بنا می‌شود کاملا بی‌اساس است.

المعلمی که کشورش یمن را به خاک و خوش کشیده است، درباره درخواست مکرر ایران برای عقد پیمان عدم تجاوز یا پیمان مشترک امنیت منطقه‌ای گفت: آخرین پیمان عدم تجاوز را صدام مدت کوتاهی قبل از حمله به کویت، به عربستان پیشنهاد کرد. ما به انگیزه‌ها و اهداف پیمان‌های عدم تجاوز تردید داریم. می‌ترسیم این کار مقدمه‌ای برای حمله‌ای بزرگ علیه عربستان یا دوستان این کشور در شورای همکاری خلیج (فارس) باشد. 

او درباره سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران ضمن تکرار ادعاهای خود در قبال این کشور گفت: ممکن است شیوه و گفتمان دولت‌های مختلف با یکدیگر تفاوت داشته باشد و برخی چارچوب‌های جانبی با یکدیگر تفاوت کند، اما اصل و اساس سیاست آمریکا در خاورمیانه و مثلا درباره ایران این است که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و نقش سلطه‌گرانه ایران در منطقه به رسمیت شناخته نشود و ایران باید دست از تروریسم و گروه‌های تروریستی در منطقه بردارد. این‌ها اصولی اساسی است که دولت‌های آمریکا چه در دوره ترامپ یا بایدن درباره آن‌ها اختلاف نظری ندارند. به همین سبب به دنبال همکاری متین با بایدن و دولت وی درباره سیاست‌های آمریکا در منطقه هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۳:۴۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
لعنت خدا بر شما داعشی های خونخوار و جنایت کار بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
وهابی های داعش ساز ..کی باید دست از تروریسم بردارد ، قاتلین مردم یمن شما وهابی ها برای کشتن ساخته شده اید ،تدوریست کیست ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
برو بمیر مردک دیوانه
آخرین اخبار