برای نخستین بار در کشور داروی دامپزشکی گیاهی ضد کوکسیدیوز طیور با نام «کوکسی میسین» در شرکت دانش بنیان داروسازی باریج اسانس در کاشان تولید شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سارا حجازی، قائم مقام مدیر عامل شرکت داروسازی باریج اسانس، در گفتگو با خبرنگاران گفت: محققان این شرکت در راستای حمایت از تولید داخلی و جلوگیری خروج ارز از کشور این داروی گیاهی مورد استفاده طیور را روانه بازار کردند.

او، افزود: کوکسی میسین باریج از گیاه درمنه خزری یا گواندواش با نام علمی (Artemisia annua L) از خانواده کاسنی و جنس درمنه ساخته شده است.

به گفته او، اگرچه دارو‌های ضد کوکسیدیوز محدودیت‌هایی را برای استفاده طیور ایجاد می‌کند، اما کوکسی میسین باریج® هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و برای انواع طیور قابل استفاده است و هیچ‌گونه عوارضی در گوشت و تخم مرغ برای انسان ایجاد نمی‌کند.

فاطمه عندلیب، دامپزشک مرکز تحقیقات شرکت داروسازی باریج اسانس نیز در ادامه با تاکید بر اینکه دارو‌های ضدکوکسیدیوز بطور معمول مقاومت دارویی ایجاد می‌کند و نمی‌توان در دوره بعدی برای گله طیور از آن استفاده کرد افزود: این در حالی است که مرغدار می‌تواند کوکسی میسین باریج را در دوره‌های متوالی و در هنگام بروز بیماری استفاده کند.

او، تصریح کرد: بیشتر دارو‌های ضدکوکسیدیوز موجود در بازار با آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر ضد کوکسیدیوز‌ها تداخل دارویی دارد و در صورت استفاده همزمان می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در سطح گله شود در صورتی که کوکسی میسین باریج هیچ‌گونه محدودیت و منع مصرف ندارد.

به گفته او، در تحقیقات انجام شده نیز مشخص شد کوکسی میسین باریج® موجب افزایش سطح سیستم ایمنی سلولی و سطح همورال نیز می‌شود.

مسوول فنی تولید شرکت دانش بنیان داروسازی باریج اسانس با اشاره به اینکه کوکسیدیوز در میان بیماری‌های انگلی طیور یکی از مهم‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند خسارت زیادی به پرورش دهندگان طیور واردکند گفت: کوکسی میسین باریج® بطور کامل گیاهی است و برای پیشگیری و کنترل کوکسیدیوز طیور ناشی از گونه‌های مختلف ایمریا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عندلیب یادآور شد: گیاه درمنه خزری در شمال ایران وجود دارد، در فصل پاییز برداشت می‌شود و دارای خاصیت اووسیت کشی بالابب است که به همین علت موجب کاهش شمار اووسیت‌ها و در نتیجه افزایش وزن گله، بهبود وضعیت فیزیولوژیکی گله و کاهش چشمگیر شمار تلفات گله می‌شود.

او، در مورد مکانیسم درمان این داروی گیاهی تاکیدکرد: آرتمیزینین (Artemisinin) ماده موثره این داروی گیاهی دامپزشکی باعث افزایش فعالیت آندوپراکسیدازی سلول می‌شود که به نوبه خود موجب افزایش رادیکال‌های آزاد در سطح عامل ایجاد کننده بیماری است.

به گفته او، رادیکال‌های آزاد در القای استرس اکسیداتیو موثر بوده و موجب آلکیله کردن پروتئین‌ها در تک یاخته شده و در نهایت موجب جلوگیری از رشد و تکثیر آن می‌شود.

شایان ذکر است: شرکت داروسازی باریج اسانس، تولیدکننده دارو‌های گیاهی، نخستین شرکت دانش بنیان دارویی در کشور است که در سال ۷۱ با هدف بهبود و ارتقای سطح سلامت جامعه تاسیس شد.
این شرکت افزون بر همکاری علمی پیوسته با مرکز‌های تحقیقاتی و دانشگاهی کشور، استفاده از مواد اولیه گیاهی بومی ایران و ترویج، توسعه، کاشت و پرورش این گیاهان را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.