رویکرد منفعلانه شورای امنیت در قبال ترور شهید فخری‌زاده

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها مدعی شد بعید است شورای امنیت سازمان ملل در مورد ترور دانشمند هسته‌ای ایران اقدامی انجام دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ساعاتی پس از ترور شهید محسن فخری زاده، از دانشمندان برجسته هسته‌ای ایران، تهران از شورای امنیت سازمان ملل خواست این ترور را محکوم کرده و اقدامی علیه مسببان این حادثه انجام دهد، اما دیپلمات‌ها مدعی شده اند این درخواست بی توجه خواهد ماند.

گفته می‌شود اگر عضوی از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد جلسه‌ای درباره ترور شهید فخری زاده برگزار کند یا بیانیه‌ای صادر کند باید با نظر همه اعضا باشد.

اما جری ماتجیلا، سفیر سازمان ملل در آفریقای جنوبی و رئیس شورا در ماه دسامبر، دیروز سه شنبه گفت که هیچ عضوی تاکنون درخواست بحث در مورد ترور یا به طور کلی ایران را نداده است. دیپلمات‌ها همچنین گفتند که در مورد بیانیه نیز بحث نشده است.

شورای امنیت متعهد به حفظ صلح و امنیت بین المللی است و توانایی اجازه اقدامات نظامی و تحمیل مجازات را دارد. اما چنین اقدامات حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتو از سوی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه یا چین نیاز دارد.

در حالی که هیچ طرفی مسئولیت ترور فخری زاده را به عهده نگرفته است، ایران، رژیم صهیونیستی را متهم کرده است. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. آمریکا به طور سنتی از تل آویو در برابر هر اقدامی در شورای امنیت محافظت می‌کند. واشنگتن نیز از اظهارنظر درباره ترور این دانشمند خودداری کرده است.

اگنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از روال قانونی روز جمعه گفت پرسش‌های زیادی درباره ترور دانشمند هسته‌ای ایرانی وجود دارد، اما به هر حال، آن را یک ترور هدفمند خارج از مرز‌های درگیر جنگ دانست.

کالامارد در توییتر خود نوشت که چنین قتلی «نقض قانون بین المللی حقوق بشر در مورد منع محرومیت خودسرانه از زندگی و نقض منشور سازمان ملل متحد است که استفاده از زور را به طور غیرقانونی در زمان صلح منع می‌کند.»

گفته می‌شود هر عضو شورا یا ایران می‌تواند در این جلسه دوسالانه شورای امنیت -که ۲۲ دسامبر برگزار می‌شود- ترور شهید فخری زاده را مطرح کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار