سفرنامه‌ای که حلاوت بودن کنار مدافعان حرم را روایت می‌کند

محمدعلی جعفری نویسنده کتاب «جاده یوتیوب» از چگونگی نگارش این کتاب و لحظات ناب سفرش به سوریه گفت.

محمد علی جعفری نویسنده، درباره دلایل نامگذاری کتاب «جاده یوتیوب»، به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مزه این کتاب به همین است که خواننده در خلال خواندنش متوجه دلیل نامگذاری آن می‌شود.

او درباره چگونگی نوشتن کتاب «جاده یوتیوب» اظهار کرد: سال ۹۶ در همان درگیری‌ها و جنگی که در سوریه بود، به آنجا رفتم. ماحصل آن سفر، نگارش سفرنامه «جاده یوتیوب» شد که نشر معارف زحمت چاپ آن را کشیده است.

وی در خصوص دلیل سفر خود به سوریه گفت: من به عنوان نویسنده به سوریه رفتم، ولی در مقر مدافعان حرم بودم؛ یعنی همراه آنان خوابیدم، همراه آنان تا نزدیکی خط مقدم رفتم و توانستم تصویری از مدافعان حرم و مناطقی را که جنگ و درگیری است در کتاب «جاده یوتیوب» نشان دادم.

جعفری ادامه داد: وقتی کتاب «عمار حلب» را می‌نوشتم، شهید محمد خانی، فرماندهی در سوریه بود که نیرو‌های زیادی از جمله نیرو‌های غیر ایرانی در زیر دست او کار می‌کردند. هنگام نوشتن " عمار حلب " خیلی درخواست دادم که به منطقه بروم و از نیروهایش مصاحبه بگیرم، ولی نتوانستم. حدود ۶_۷ ماه صبر کردم که دیدم راهی وجود ندارد و کتاب " عمار حلب " را چاپ کردم. بعد از چاپ " عمار حلب " با من تماس گرفتند و گفتند الان شرایط سفر به سوریه میسر شده است. من هم خیلی دوست داشتم که بروم و آن فضا را ببینم و به این ترتیب عازم سوریه شدم.

نویسنده کتاب «عمار حلب» بیان کرد: به خود گفتم بهتر است این سفر را بروم. گرچه کتابم چاپ شده بود، ولی سفرم می‌توانست موجبات نگارش کتابی دیگر را فراهم کند. در این سفر اتفاقات غیر قابل پیش بینی زیادی برای من افتاد. از همان روز اول تصمیم گرفتم همه جزئیات را به شکل حاشیه بنویسم و روزانه اتفاقات را یادداشت می‌کردم و بعد از سفر با مصاحبه‌هایی که گرفته بودم، جمع بندی نهایی کردم و سفرنامه " جاده یوتیوب " شکل گرفت.

جعفری درباره جالب‌ترین بخش کتاب " جاده یوتیوب" گفت: غیر قابل پیش بینی بودن همه لحظات در سوریه جالب بود. یعنی همه چیز در هاله‌ای از ابهام اتفاق می‌افتاد. من از هیچ مکانی در آنجا تصویر ذهنی نداشتم. تنها چیزی که از سوریه می‌دانستم گفته‌های دیگران بود، اما وقتی به سوریه رسیدم چیز دیگری دیدم.

او ادامه داد: من تصویر دیگری از مدافعان حرم بر اساس خاطرات و مستند‌های پخش شده از تلویزیون داشتم؛ ولی وقتی از نزدیک همراه آنان شدم، دیدم که مدافعان حرم سوری، فاطمیون، زینبیون و ... با تصاویر ذهنی من متفاوت هستند. وقتی چهره مدافعان حرم از تمام ملیت‌ها برای من که چند کتاب درباره آن‌ها نوشته ام جدید باشد، در نظر بگیرید که این برای مخاطبان چه قدر جدید و جذاب است.

وی درباره استقبال مخاطبان از کتاب «جاده یوتیوب» گفت: همین جذابیت و جدید بودن موضوعات کتاب باعث شد تا کم‌تر از سه ماه چاپ اول آن که دو هزار نسخه بوده تمام شود و به چاپ دوم برسد. اگر جذاب نبود در اوضاع کرونا و تعطیلی‌های به وجود آمده به چاپ دوم نمی‌رسید.

گفتنی است سفرنامه «جاده یوتیوب» در ۲۰۰ صفحه به همت نشر معارف چاپ شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار