رئیس جهادکشاورزی فارس:

خاک سالم اساس ترقی هر جامعه‌ای است

حسین پژمان با اشاره به ارتباط مستقیم تامین نیاز غذایی و امنیت غذایی انسان با آب و خاک، گفت: از خاک سالم، گیاه، غذا، فکر و در نهایت جامعه سالم، مترقی و پیشرفته حاصل می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه اتحادیه جهانی علوم خاک سال ۲۰۰۳، روز ۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامید و سال ۲۰۱۵ میلادی از طرف سازمان ملل متحد به عنوان سال جهانی خاک تعیین و نامگذاری شد، بزرگداشت آن سال و این روز از طرف جامعه جهانی بیانگر لزوم توجه هر چه بیشتر به این سرمایه عظیم خدادادی دانست.

او با اشاره به اینکه شعار امسال، "خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنید" است، گفت: خاک بستر تولید و مامن حیات و زیست بسیاری از فون و فلور خاکزی است که در تعامل با اقلیم و آب و هوا بستری مناسب و مطلوب برای رشد و نمو و حیات بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری را به وجود می‌آورد.

رئیس جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه خاک به عنوان یکی از ارکان مهم طبیعت نقش بسزایی در پایداری چرخه عناصر غذایی دارد، افزود: در هر سانتی متر خاک بالغ بر میلیون‌ها موجودات میکروسکوپی زندگی می‌کنند که نقش به‌سزایی در بهداشت خاک، آب و محیط زیست دارند. اگر خاک مناسب نبود، کره زمین هم غیرقابل زیست بود.

تشکیل یک سانت خاک ۱۰۰ تا ۱۰ هزار سال زمان نیاز دارد

پژمان با اشاره به اینکه تشکیل هر سانتی متر خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال طول می‌کشد تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت خاک را یادآوری کرد و افزود: علی رغم اینکه در ایران مشکل آب وجود دارد، اما برای تهیه آب راه‌هایی وجود دارد، اما برای تهیه خاک حاصلخیز، خیر.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه تامین غذا و پایه و اساس پوشش گیاهی برای کشت و مدیریت برای خوراک، فیبر، سوخت و محصولات دارویی، بخشی از نقش‌های خاک به شمار می‌رود، گفت: حافظ تنوع زیستی سیاره زمین؛ نگهدارنده یک چهارم از کل تنوع زیستی جهان؛ نقش کلیدی در تغییرات آب و هوایی و در چرخه کربن و ذخیره کننده و بهبود دهنده منابع آبی در برابر سیل و خشکسالی از دیگر نقش‌های حیاتی خاک است.

پژمان؛ به رشد روز افزون جمعیت جهان اشاره و اضافه کرد: ناچار به حفظ همین میزان خاک حاصلخیز هستیم و بدنه دولت و مراکز تحقیقاتی از دیرباز به مقوله خاک توجه داشته اند، اما باید تلاش‌های بیشتری در آگاهی بخشی بهره برداران از زمین و کل جامعه شود و برای تحقق این مهم نیاز به کمک سمن‌ها، دانشگاه‌ها و نخبگان علمی است چرا که اثرات سوء بی تدبیری‌ها گریبان همه اجتماع را می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار