گفتگو‌های لاوروف با همتای آذربایجانی خود در خصوص قره باغ

وزیر خارجه روسیه در گفت و گویی تلفنی با همتای آذربایجانی خود، در خصوص آتش بس قره باغ بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان. به نقل از آر تی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، امروز، شنبه در مکالمه‌ای تلفنی با «جیحون بایرامف» همتای آذربایجانی خود در چارچوب تماس‌های فشرده در خصوص آتش بس در منطقه قره باغ بحث و گفتگو کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: لاوروف و بایرامف روند اجرای بند‌های سه جانبه صادر شده در نهم نوامبر از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الهام علیف، رئیس جمهور آذربایجان و نیز نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان را در خصوص توقف اقدامات خصمانه در منطقه مورد مناقشه قرار دادند.

بر اساس این گزارش، در این مشاوره ها، مسائل تعاملی طرف‌های مورد مناقشه با نیرو‌های حافظ صلح که در منطقه به منظور نظارت بر اجرای آتش بس به موجب توافق سه جانبه مستقر شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

وزرای خارجه روسیه و آذربایجان همچنین در خصوص مسائل مرتبط با همکاری بین المللی و نیز مسائل مرتبط با کمک‌های بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

روز گذشته نیز آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل روز جمعه از سرگیری مذاکرات بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ در چارچوب یک روند بین المللی را خواستار شد.

این در حالی است که این درخواست پس از آن مطرح شده بود که آتش بس، درگیری‌های اخیر در این منطقه را متوقف کرد. روسیه، آمریکا و فرانسه ریاست مشترک «گروه مینسک» را برعهده دارند، که گفتگو‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را به منظور یافتن راه حلی برای این مناقشه رهبری کرده است. این گروه تاکنون نتوانسته است به یک توافق ماندگار دست یابد.

قره باغ، یک منطقه متعلق به جمهوری آذربایجان با جمعیت ارمنی تبار‌ها در جریان جنگی در دهه ۹۰ میلادی از کنترل باکو خارج شد. درگیری‌های تازه‌ای در ماه سپتامبر در این منطقه به وقوع پیوست. در نهایت، یک توافق آتش بس به میانجیگری روسیه ماه گذشته حاصل شد، ولی وضع آینده سیاسی قره باغ همچنان نامعلوم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار