فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) تشریح کرد؛

نقش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در اتصال ریلی ایران به افغانستان

سردار محمد گفت: اقتصاد رو به رشد و ظرفیت بازار افغانستان، فرصت‌های صادراتی خوبی را برای کشور‌های همسایه فراهم کرده است.

به گزارش  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  سردار سرتیپ دوم پاسدار «سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اعلام خبر افتتاح پروژه راه‌آهن خواف – هرات در آینده نزدیک اظهار کرد: کشور افغانستان، با ۹۳۶ کیلومتر مرز مشترک با ایران، یکی از مهم‌ترین همسایه‌های شرقی ایران محسوب می‌شود؛ اما علاوه بر مشکلات ساختاری و مشکلات امنیتی حاکم بر جامعه افغانستان، نبودِ زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل در داخل این کشور و عدم دسترسی به آب‌های آزاد، همواره یکی از محدودیت‌های اصلی افغانستان در توسعه و پیشرفت اقتصادی بوده است.

وی افزود: پروژه بین‌المللی راه‌آهن خواف - هرات بر اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی و به منظور اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و با هدف برقراری ارتباط این کشور با بندرعباس و بندر چابهار که مبادی دسترسی به آب‌های آزاد و تجارت بین‌المللی هستند، تعریف شده است و از طرفی، امکان ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان فراهم می‌سازد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص مشخصات این پروژه ریلی گفت: راه‌آهن خواف – هرات به طول حدود ۲۲۵ کیلومتر، به صورت یک‌خطه، بـا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های باری طراحی شده است و خواف در خراسان رضوی را به هرات، شهر پرجمعیت غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

محمد افزود: راه‌آهن خواف – هرات شامل دو بخش اصلی داخل و خارج از کشور است و در قالب چهار قطعه تعریف شد که زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم آن مجموعاً به طول ۱۳۸ کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اجرا شد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه قطعه سوم این پروژه جدیداً به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: این قطعه شامل تهیه مصالح، خرید و نصب تجهیزات و اجرای روسازی به همراه ساخت ایستگاه‌هاست و از منطقه صفر مرزی در شمتیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر ادامه دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص مشکلات این پروژه گفت: وجود تنگنا‌های مختلف و شرایط خاص امنیتی و اجرایی حاکم بر پروژه و منطقه گرچه اجرای این پروژه ملی را با مشکلات فراوان روبه‌رو ساخت، اما عزم بلند و همت راسخ متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) زمینه اتمام این پروژه را در سال جهش تولید فراهم کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور افغانستان فاقد شبکه راه‌آهن است و پروژه راه‌آهن خواف – هرات اولین خط راه‌آهن با عرض استاندارد در این کشور محسوب می‌شود، احداث این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علاوه بر ثمرات گوناگون برای کشور افغانستان، زمینه رشد و توسعه استان‌های شرقی ایران را نیز فراهم می‌کند و مبادلات تجاری بین دو کشور در مرز‌های شرقی را در بستر حمل و نقل ریلی توسعه خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
زنده باد دکتر سردار سعید محمد دمت گرم جدا اگه شما وقرارگاه خاتم هم نبود این دولت چه چیزی را میخواست افتتاح کند
برجام دهم را!
آخرین اخبار