قائم‌مقام ستاد علم‌وفناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:

قول می دهیم مشکلات دانشجویان دکتری را حل کنیم/ دچار خلاء در زمینه رسیدگی به نخبگان هستیم

کبگانیان گفت: دانشجویان به خصوص دانشجویان دکتری نگران هستند و به آنها دکتری قول می‌دهیم که دغدغه‌هایشان را رها نکنیم.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه انتهای الوند شب گذشته، درباره علت تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۳۶ سال پیش گفت: توجه به مسئله فرهنگ از ابتدای انقلاب اسلامی احساس می‌شد، اما به‌دلیل محدودیت امکانات «ستاد انقلاب فرهنگی» تشکیل شد و این مجموعه، سازمانی محدودتر بود.

کبگانیان در ادامه گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب نظامی یا اقتصادی نبود بلکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و مردم دوست داشتند به فرهنگ خاصی تعلق داشته باشند و به‌دنبال رعایت انسانیت و فرهنگ انسان‌ها بودند. امام خمینی (ره) به درستی و صریحا این دستور را دادند که باید برای رسیدگی به مسئله فرهنگی که پایه و اساس انقلاب است مجموعه‌ای فراتر از دولت‌ها و سه قوه تشکیل شود.

او در ادامه بیان کرد: در سال ۱۳۵۹ ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ولی با ریاست جمهوری مقام معظم رهبری این موضوع بسیار جدی‌تر شد. طراح اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی مقام معظم رهبری هستند که در زمان ریاست جمهوری ایشان این طرح را کامل کرده و پیشنهاد دادند و به‌طور کامل مورد قبول امام خمینی (ره) قرار گرفت و در نهایت ابلاغ شد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مجموعه قوی است و روسای سه قوه در آن حضور موثر دارند، گفت: وزرای موثری مثل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و روسای کمیسیون‌های موثر مجلس شورای اسلامی مثل رئیس کمیسون آموزش، بهداشت و درمان و کمیسیون فرهنگی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به‌عنوان رئیس شورای زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این شورا عضو است.

قائم‌مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسئولانِ هر موضوعی که به فرهنگ، آموزش و علم ربط داشته باشد با نظر امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این شورا به‌عنوان عضو حقوقی و حقیقی حضور دارند.

او تصریح کرد: ضروری‌ترین نیاز این انقلاب که رسیدن به اهداف فرهنگی است؛ تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای این هدف بود که البته هنوز هم در این زمینه از پیشرفت خود راضی نیستیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس اصل ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی و اختیارات ولایت فقیه تشکیل شده است و اختیارات ویژه دارد و مصوبات آن حکم قانون دارند و روسای سه قوه برای انجام این اقدامات اهتمام لازم را دارند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره ارتباط بین فرهنگ و علم که همواره مورد تاکید شورای عالی بوده است، توضیح داد: در خیلی از کشور‌ها فارغ از نگاه فرهنگی آنها، در مقاطعی وقتی بودجه‌های کمی داشتند به این نتیجه رسیدند که به جای صرف بودجه برای صنعت و یا مسائل نظامی، برای فرهنگ بودجه جدی اختصاص دهند، زیرا فرهنگ آینده کشور را می‌سازد.


بیشتر بخوانید


او افزود: برخی تصور می‌کنند که شورای عالی انقلاب فرهنگی جز مسائل فرهنگی فقط به مسائل دانشگاه‌ها رسیدگی می‌کند در صورتی که شورای عالی از مهد کودک که اولین مراحل آموزش و تربیتی نسل آینده ماست تا پیش دبستان، دبیرستان، دانشگاه، آموزشکده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و امور نخبگان را پوشش می‌دهد.

کمبودهای فرهنگی به خطای ۲۰ تا ۳۰ سال پیش ما برمی گردد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر کمبودی در فرهنگ می‌بینیم که این موضوع را قبول داریم و باید به خطای ۲۰ تا ۳۰ سال پیش توجه کنیم. فرزندی که هم‌اکنون در مهد کودک تربیت می‌شود فرهنگ ۲۰ سال آینده ما را می‌سازد.

او افزود: مسائل فرهنگی یک امر دراز مدت است و برای به نتیجه رسیدن آن باید صبر داشت و درباره ارتباط بین فرهنگ و علم هم باید گفت که آموزش پرورش، علم و فناوری، زیر ساخت و موتور محرک علم و فرهنگ کشور هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان پیشرفت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره بررسی مهاجرت نخبگان و اولویت دادن به این مسئله در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انتهای پرورش انسان‌ها نخبگان است که سرمایه بالای کشور محسوب می‌شوند. مهمتر از مخازن زیر زمینی مثل نفت و گاز، سرمایه ما هوش و استعداد نخبگان ما است.

دچار خلاء در زمینه رسیدگی به نخبگان هستیم

او افزود: به‌عنوان مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قضاوت‌ها با آمار و ارقام باشد و گزارش‌های دقیق و علمی در این زمینه بررسی شود. ۶ ماه است که رئیس بنیاد ملی نخبگان در این زمینه گزارش‌هایی را به شورا ارسال کرده‌اند که بررسی شده و بار‌ها رفت و برگشت داشته است که بنیاد نخبگان نیز به سوالات ما پاسخ داده است. این گزارش به گزارش ملی تبدیل خواهد شد و به‌عنوان یک فرد مسئول قبول می‌کنیم که در زمینه رسیدگی به نخبگان خلا داریم و در شرایط ایده‌آل نیستیم.

دانشجویان دکتری نگران هستند

او ادامه داد: دانشجویان مخصوصا دانشجویان دکتری نگران هستند و بار‌ها مصوب کردیم که حمایت ویژه از دانشجویان دکتری صورت گیرد، اما تاکنون محقق نشده است و کسب درآمد از انجام پژوهش‌های دانشجویان دکتری حق طبیعی آنهاست که در زمینه از آن محروم هستند که البته وزارت علوم نیز بودجه کافی برای پرداختن به این مسائل ندارد.

دانشجویانی که از کشور رفتند، حمایت شدند

قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشجویان زیادی داریم که از کشور رفته‌اند و مورد حمایت قرار گرفته‌اند. با این وجود در شورای عالی انقلاب فرهنگی پی‌گیر رفع مشکلات آن‌ها هستیم و به دانشجویان دکتری قول می‌دهیم که دغدغه‌های آن‌ها را رها نکنیم.

کبگانیان درباره مهم‌ترین دستاورد‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از دستاورد‌های مهم شورای عالی تصویب نقشه جامع علمی کشور است که نقشه راه علمی کشور در ۲۰ سال آینده است.

او افزود: در بسیاری از مسائل علمی مهم مانند نانو، زیست فناوری، علوم شناختی بحث‌های جدی داشته ایم و در ژنتیک و نازایی بسیار مترقی هستیم. نقشه مهندسی فرهنگی کشور هم اقدام مهم دیگر شورای عالی بوده است که ستاد راهبری اجرای آن در دوره اخیر تشکیل شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانشجویان ، دکتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۵ دی ۱۳۹۹
نمیخواد وعده بدین. شما دستور بده حداقل کارمندای دانشگاه تو محیط مثلا علمی با دانشجویان دکتری درست صحبت کنن و مدام توهین نکنن، بقیش پیش کش.
آخرین اخبار