کهگیلویه پایلوت بادام کاری در کشور

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: این شهرستان رتبه نخست بادام کاری کشور را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، هدایت الله آویزش رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شیب دار و تپه ماهور‌های این شهرستان به زیر کشت درختان بادام و کنار رفته است.

آویزش افزود: از این مقدار سطح زیر کشت، بیش از ۶ هزار هکتار از درختان بادام در شهرستان کهگیلویه به باروری رسیده که علاوه بر درآمدزایی برای مردم منطقه در حفاظت از خاک نقش موثری دارد.

او با بیان اینکه شهرستان کهگیلویه در سال ۹۳ بعنوان پایلوت بادام کاری در کشور انتخاب شد گفت: علت این انتخاب، موقعیت جغرافیایی، آب و هوای مناسب برای رشد مطلوب درخت بادام در زمین‌های شیب دار، امکان توسعه کاشت این درخت، جلوگیری از فرسایش خاک و صرفه جویی در مصرف منابع آبی نسبت به سایر استان‌ها بوده است.

آویزش با بیان اینکه سطح زیر کشت درخت بادام از ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت درسال ۹۲ به  هفت هزار و ۵۵۰ هکتار افزایش داشته است گفت: با توجه به توسعه کشت بادام در زمین‌های شیب دار این شهرستان برای حفاظت از خاک شهرستان کهگیلویه در زمینه کشت بادام مقام نخست کشور را دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه مهم‌ترین برنامه‌ها برای توسعه طرح بادام کاری برای حفاظت از خاک را جلب مشارکت مردمی از طریق خرید بذر بادام، واگذاری طرح‌ها به مردم بومی، اعطای تسهیلات کم بهره، تسهیل در واگذاری طرح‌های بادام کاری و مشارکت مردم در صیانت و حفاظت از منابع طبیعی ذکر کرد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.