ملازهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

حضور آمریکا در افغانستان، مانعی در همکاری بیشتر تهران و کابل

کارشناس مسائل افغانستان گفت: با حضور آمریکا در افغانستان، کابل قادر نیست همکاری‌های جدی نظامی_امنیتی با ایران انجام دهد.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر سید عباس عراقچی به کابل و نهایی شدن سند همکاری بین ایران و افغانستان، گفت: این سند ۵ بخش دارد و آن بخش‌هایی از سند که در ارتباط با همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی نهایی شده است، در واقع  عملیاتی کردن این بخش ها راحت‌تر است، چراکه در هر دو کشور ایران و افغانستان برای توسعه همکاری‌ها در این زمینه‌ها انگیزه و درخواست وجود دارد.

او افزود: ۴ بخش از سند همکاری ایران و افغانستان نهایی شده و تنها بخش نظامی_امنیتی آن مانده است، در حقیقت در بخش امنیتی مشکلاتی وجود دارد که مهم‌ترین آن حضور نظامی آمریکاست. افغانستان در چنین شرایطی قادر نیست همکاری‌های جدی نظامی_امنیتی با ایران انجام دهد.

ملازهی با اشاره به اهمیت سند راهبردی ایران و افغانستان، گفت: این سند فضا را برای توسعه همکاری‌های تهران و کابل در ابعاد سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی باز می‌کند، همچنین در آینده در حوزه نظامی_امنیتی به ویژه در مناطق مرزی دو کشور که آسیب پذیر هستند هم مثمر ثمر خواهد بود.

این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: ایران و افغانستان دو کشوری هستند که بیشترین شباهت‌های فرهنگی را دارند، زبان، دین، جغرافیا و تاریخ مشترک دارند، تا قبل از قرارداد پاریس افغانستان بخشی از ایران به حساب می‌آمد، بنابراین با نظر گرفتن این خصوصیات زمینه برای همکاری دو کشور وجود دارد.


بیشتر بخوانید


نهایی شدن سند همکاری ایران و افغانستان فصل جدید مناسبات دو کشور را آغاز می‌کند

او افزود: افغانستان محصور در خشکی است و راهی به دریا ندارد، تنها راه آن از طریق ایران و پاکستان است و از آنجایی که واردات و صادرات افغانستان و پاکستان معمولا مشکل دارد، لذا ایران امن ترین، مناسب‌ترین و نزدیک‌ترین راه به دریا برای افغانستان است، بنابراین هنگامی که سند همکاری بین دو کشور امضا می‌شود باید درباره توسعه تجارت و منطقه چابهار را  هم در نظر بگیریم که خط آهن خواف_هرات در همین زمینه قرار می‌گیرد.

ملازهی تاکید کرد:  اگر سند همکاری ایران و افغانستان نهایی شود، فصل جدیدی در مناسبات تهران و کابل گشوده می‌شود که به نفع هر دو کشور و ملت خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار