صالحی مطرح کرد؛

تخصیص یارانه به مدارس در نمایشگاه ایران ساخت

معاون فناوری و تجاری سازی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امسال نیز در نمایشگاه ایران ساخت، تخصیص یارانه به مدارس، پژوهشگاه‌ها و پژوهش سرا‌های دانش آموزی ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان صالحی، معاون فناوری و تجاری سازی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت و بیست و دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی، فناوری و فن بازار اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه علاوه بر فعالیت خیلی گسترده در حوزه علم و فناوری، پیام هم افزایی و همکاری بین نهاد‌های فعال در حوزه پژوهش و فناوری در سطح کشور را به همراه دارد.  

معاون فناوری و تجاری سازی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: قرار بود نمایشگاه ایران ساخت را حضوری برگزار کنیم، اما با شیوع کرونا و مصوبات ستاد کرونا مقرر شد که این نمایشگاه هم به صورت مجازی برگزار شود. این نمایشگاه در دوره اول ۱۲۰ شرکت داشتیم که از تمامی محصولات با یارانه ۵۰ درصدی حمایت شد.

او افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه این بود که آزمایشگاه و مراکز علمی را با محصولات ایرانی تجهیز کنیم؛ در واقع به دنبال ارتقا توان تولید داخل در مواد و تجهیزات آزمایشگاهی بودیم. هدف نهایی ما این بود که برند‌هایی را در این نمایشگاه ایجاد کنیم که قدرت بالقوه برای حضور در بازار‌های ملی و بین المللی را کسب کنند.  

صالحی تصریح کرد: در نمایشگاه هفتم که سال گذشته برگزار شد باوجود تمام محدودیت‌ها، یکی از پرثمر‌ترین نمایشگاه‌های ما بود. در این نمایشگاه ۳۲۷ میلیارد تومان فروش تجهیزات داشته ایم که میزان رشد آن به نسبت نمایشگاه سال قبل ۲۶۰ درصد بود.  

به دنبال تعامل بین دولت و بخش خصوصی هستیم

او افزود: متوسط یارانه پرداختی به شرکت‌های فناور شرکت کننده در این نمایشگاه «دوره هفتم» ۳۵ درصد بود. اهرم سازی ویژه دولت برای تجهیز مراکز علمی و فناوری دولتی از طریق بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان هدف برگزاری این نمایشگاه‌ها و حمایت از این شرکت‌ها است. در واقع به دنبال تعامل برد برد بین دولت و بخش خصوصی هستیم.  

معاون فناوری و تجاری سازی نوآوری معاونت علمی و فناوری گفت: باید بتوانیم با زیر ساخت‌هایی که در دولت وجود دارد بخش خصوصی را تقویت کنیم. معاونت علمی مبالغی را به صورت یارانه به خریدارانی که از این تجهیزات استفاده کنند، ارائه می‌دهد. درآمد ما از برگزاری هفت دوره این نمایشگاه ۱۰ هزار و ۳۰ میلیارد تومان بوده است.  

صالحی ادامه داد: روال کار نمایشگاه امسال برای حمایت از خریداران این تجهیزات همانند سال گذشته است. سازمان‌هایی که این یارانه را دریافت می‌کنند عبارتند از پژوهشگاه ها، آزمایشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی زیر مجموعه وزارت علوم و همین طور تمام مراکز زیر مجموعه وزارت بهداشت و مراکز و مجموعه‌های پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی، مراکز پژوهشی دانشگاه آزاد، مراکز پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی.

او افزود: از سال گذشته در بخش دانش آموزی با وزارت آموزش و پرورش به منظور تجهیز مدارس، پژوهش سرا‌ها و هنرستان با محصولات ایرانی قراردادی منعقد کردیم. هر تجهیزاتی که برای این مراکز خریداری شود، مشمول یارانه ۵۰ درصدی معاونت علمی می‌شود.سال گذشته، بالغ بر ۷۴ میلیارد تومان فروش تجهیزات ایران ساخت برای این مراکز انجام شد. امسال نیز در نمایشگاه ایران ساخت، تخصیص یارانه به مدارس، پژوهشگاه‌ها و پژوهش سرا‌های دانش آموزی ادامه دارد.

معاون فناوری و تجاری سازی نوآوری معاونت علمی و فناوری گفت: امسال ۳۵۰ شرکت در نمایشگاه ایران ساخت حضور دارند. افتتاح رسمی این نمایشگاه روز پنج شنبه اتفاق می‌افتد و خرید و ثبت و محصولات جدید یک سال ادامه دارد. تاکنون ۹ هزار محصول در این نمایشگاه ثبت شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار