رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مطرح کرد؛

حاشیه‌نشینی غیررسمی آسیبی که در کشور بیداد می‌کند/ ایران در بین ۱۱ کشور تولیدکننده دارو‌های نوترکیب

جمالی نژاد گفت: حاشیه‌نشینی غیررسمی آسیبی بزرگ که در کشور بی‌داد می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری شهری اظهار کرد: پرداختن به موضوعات جدید اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: شهر‌های خلاق پایه توسعه دانش و خلاقیت دارند و آن‌ها دانایی را به قدرت تبدیل می‌کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه پرداختن به شهر‌های خلاق و نوآور موضوع مهمی است، گفت: تبدیل دانایی به قدرت و ثروت در شهر‌هایی که پایه توسعه آن‌ها دانش، خلاقیت و دانایی است دیده می‌شود.

جمالی نژاد با بیان اینکه بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم، گفت: انعطاف پذیری روستا‌ها و شهر‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به این موضوع توجه کنیم.

وی گفت: هم پژوهشگران و هم اندیشمندان جشنواره امسال با رویکرد ویژه در بحث تاب آوری شهری برگزار می‌شود و نکته حائز اهمیت این است که ارزش گذاری به جایگاه دانش در حوزه شهری و روستایی همیشه مهم بوده است.

جمالی نژاد تصریح کرد: به اعتقاد بنده این جشنواره می‌تواند محرک توسعه در شهر‌ها و روستا‌های کشور باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم تا از تجارب بسیار خوب شهر‌های داخل و شهر‌های جهانی استفاده کنیم، تصریح کرد: تبادل تجربیات و نوآوری‌ها و موضوعاتی که می‌تواند منجر به مسائل باشد مورد تأکید قرار گرفته است.

جمالی نژاد با اشاره به جایگاه ایران گفت: کشور ما ظرفیت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف دارد، کسب رتبه دوم جهان در میان ذخایر اثبات شده گاز طبیعی رتبه چهارم جهان در رابطه با ذخایر اثبات شده نفت، رتبه هشتم تولیدکننده آهن، رتبه یازدهم در فناوری‌های فضایی، رتبه دوم در فناوری‌های سلول‌های بنیادین، رتبه هفتم در حوزه جاذبه‌های گردشگری و رتبه نخست منطقه در حوزه علم و دانش از جمله این جایگاه‌های خوب است.

وی ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته میزان دانش‌آموختگان زن ۱۷ برابر شده و ایران در بین ۱۱ کشور تولیدکننده دارو‌های نوترکیب قرار گرفته است، همچنین در ارتباط با اعتبارات حوزه علم‌، پژوهش و تحقیق اعتبارات قابل توجهی به شهرداری‌های سراسر کشور اختصاص داده شده و میزان این اعتبارات در تهران به مراتب بیشتر از سایر شهر‌ها و کلانشهر‌ها است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه شاهد آسیب‌های اجتماعی در شهر‌ها و روستا‌ها هستیم و گسلی میان مدیران شهری و شهروندان ایجاد شده و به رغم تمامی اقدامات انجام شده همچنان شاهد حاشیه‌نشینی غیررسمی در شهر‌ها هستیم و این آسیب در کشور بیداد می‌کند.

وی تصریح کرد: در سند چشم انداز سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های میان مدت، توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته، به نحوی که در سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی رهبر انقلاب ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل به قطب علمی و فناوری جهان اسلام و افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴ درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۱۴۰۴ با تأکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقای بهره وری توجه شده است.

جمالی نژاد با اشاره به سیاسیت‌های کلی نظام اداری ابلاغی گفت: در این سیاست دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق بکارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات اشاره شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تصریح کرد: رشد شهرنشینی و تغییرات جمعیتی در دهه‌های اخیر باعث بروز چالش‌های جدیدی در شهر‌ها و روستا‌های کشور شده و مسائلی مانند مهاجرت، حاشیه نشینی، فقر شهری و روستایی، تخریب محیط زیست، تغییرات آب و هوا، بهداشت عمومی، مخاطرات و بلایا، شکاف توسعه بین مناطق گسل‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار