سخنگوی کمیسیون اقتصادی مطرح کرد؛

۳۳۰ هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی در بودجه ۱۴۰۰/ قانون چک خوب اجرا نشد

طغیانی با اشاره به کسری ۳۳۰ هزار میلیارد تومانی بودجه گفت: باید زیرساخت مالیاتی را به عنوان منبع پایدار درآمد‌های دولتی اصلاح کنیم.

به گزارش  خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پایش، درباره مشکلات کسری بودجه و تورم احتمالی آن اظهار کرد: یکی از ریشه‌های آزار دهنده تورم کشور، به کسری بودجه دولت مربوط می‌شود که دولت هم مجبور است با خلق پول آن را جبران کند.

وی افزود: هر راهی که دولت به سراغ آن برود و برای جبران کسری بودجه پیش‌بینی کند، آثار تورم‌زایی خود را خواهد داشت و اگر بخواهیم این اتفاق نیفتد، باید زیرساخت مالیاتی را به عنوان منبع سالم و پایدار درآمد‌های دولتی اصلاح کنیم. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ شاهد ۳۳۰ هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی بودیم.

او درباره اقدام‌ پارلمان برای اصلاح نظام مالیاتی گفت: یکی از اصلاحات مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه بود که در نوبت طرح در صحن علنی است. در بحث اصلاح نظام مالیاتی هم با دولت و وزیر اقتصاد توافقی صورت گرفته است تا در مجلس موضوع را پیش ببریم؛ اگرچه هنوز لایحه به مجلس نیامده است.

طغیانی در تشریح تفاوت رویکرد نظام مالیاتی کشور گفت: یکی از بحث‌های مهم معافیت‌ها، ساماندهی آنها و همچنین موضوع مالیات بر مجموع درآمد است. نظام مالیاتی در دنیا برخلاف کشور ما که مبتنی بر اشخاص حقوقی و مبتنی بر درآمد کارمندان، کارکنان و کارگران است، بیشتر به مجموع درآمد اشخاص بستگی دارد. در مجموع سهم مالیات بر درآمد بیشتر از مالیات بر اشخاص حقوقی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: اگر شخص از یک محل درآمد داشته باشد، عملاً مالیاتی که می‌پردازد، مالیات کل بر درآمد شخص به شمار می‌آورد. ولی اگر یک شخص از چند جا درآمد داشته باشد، باید مالیات بر مجموع درآمدهای آن شخص اعمال شود و مالیات پلکانی متناسب با مجموع درآمد اخذ شود.


بیشتر بخوانید


او درباره زمان نهایی شدن اصلاح نظام مالیاتی توضیح داد: بخشی از این معطلی مربوط به قانون است؛ چراکه باید قانون به خوبی تدوین شود و در صحن هم پیشنهاد افراد و دستگاه‌های مختلف صاحب نظر بررسی شود. این قانون هم اکنون در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است. البته قانون باید به موقع اجرا شود و تهمیدات لازم برای آن اتفاق بیفتد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم اجرای خوب قانون در عین تصویب قانون خوب توضیح داد: لازم است از اتفاقی که در قانون چک افتاد، جلوگیری شود. قانون چک قانون خوبی بود، اما در زمان اجرا به مشکل خورد، بنابراین قانون خوب نیازمند یک اجرای خوب هم هست؛ قانون خوب اگر با اجرای خوب و به موقع همراه نباشد، متأسفانه قانون گذار را به آن هدف معین نمی‌رساند. ما اکنون در بحث مالیات بر مجموع درآمد همه تلاشمان را به کار گرفتیم تا یک قانون خوب به تصویب برسد که البته قانون چک را برای بسیاری از مشکلات کشور راه‌گشا می‌دانیم.

طغیانی گفت: یکی از اولویت‌های مجلس در ماه‌های اخیر به ویژه در بازار ارز، بحث مالیات بر عایدی سرمایه بود. معتقدیم نباید التهابات بازار ارز را نقطه‌ای کم کنیم، بلکه باید عوامل التهابات ارزی را یک به یک مداوا کرد. یکی از این عوامل، بحث رفت و آمد‌های نقدینگی از بازارهای مختلف است که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه سعی شده به آن توجه شود. در نتیجه چهار بازاری را که معمولاً در این التهابات اقتصادی به شدت قیمت‌های آن افزاینده می‌شود، مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۴:۱۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
جناب سخنگو کاری نداره ایران مال 80 هزار میلیارده که پنجاه هزارش سوده 80 درصدش سودش میشه چهل هزار میلیارد مالیات بگیرین چهار تا مثل این کسر بودجه رو تورم را جبران میکنه شما واقعا میخواید جبران مافات کنید یا نه
آخرین اخبار