کرمانشاه ظرفیت کشت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه را دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه گفت : باتوجه به شرایط اقلیمی و مناسب استان ظرفیت کشت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در کرمانشاه وجود دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، رمضان رویین‌تن رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه با اشاره به مزایای گلخانه‌ها و لزوم توسعه این نوع کشت، گفت : اشتغالزایی بالا یکی از مهمترین مزیت‌های کشت‌های گلخانه‌ای است چرا که اشتغالزایی هر هکتار گلخانه معادل هزار هکتار زمین دیم و درآمدزایی آن معادل ۵۲۳ هکتار زمین دیم خواهد بود.

 او گفت : اگر هزار هکتار گلخانه داشته باشیم به اندازه یک میلیون هکتار دیم اشتغال زایی خواهد داشت.

او به مقایسه میزان درآمد کشاورزان و مصرف آب در کشاورزی سنتی و گلخانه پرداخت و افزود: در کشت گلخانه‌ای بطور متوسط هر هکتار ۸۰ تا ۱۶۰ هزار دلار درآمد دارد و کارآیی مصرف آب در گلخانه نسبت به تولید فضای باز به عنوان کلیدی‌ترین عامل بهره وری در کشاورزی ۱۰ برابر خواهد بود و می‌توان گفت با ایجاد هزار هکتار گلخانه ۱۳۵ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می‌شود.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه افزود: کاهش ضایعات تولید در کشاورزی معمولی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد، اما در کشت گلخانه‌ای زیر ۲ درصد است.

رویین تن ادامه داد: سه میلیون هکتار گلخانه در جهان وجود دارد که سهم ایران از این میزان نزدیک به ۱۸ هزار هکتار با میزان تولید ۶.۲ میلیون تن است.

او گفت: در استان کرمانشاه نیز هم اکنون حدود ۴۲.۵ هکتار گلخانه فعال داریم و باتوجه به آمار وزارت جهاد کشاورزی از نظر وسعت گلخانه‌ها در رتبه ۲۲ کشور قرار داریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه افزود: با شرایط موجود و فقط با یک درصد صرفه جویی درکل آب مصرفی بخش کشاورزی استان، ظرفیت افزایش سطح گلخانه‌ها به ۲هزار هکتار وجود دارد.

رویین‌تن مهمترین موانع توسعه گلخانه‌ها در استان را مسایل فرهنگی و آموزشی، نبود برنامه و هدفگذاری مناسب، مشکلات اقتصادی، سرمایه گذاری و فنی، عدم همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، بالا بودن قیمت تجهیزات، سخت‌گیری دستگاه‌ها و عدم تخصیص آب عنوان کرد.

او گفت: برای توسعه گلخانه در استان به هیچ قانون یا مصوبه جدیدی نیاز نیست فقط لازم است ارگان‌های ذی ربط پایبند به ضوابط ابلاغی و در ارتباطات کاری همکار و همدل باشند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.